سایت خبری طلا

عرضه شاسی بلند چینی به نام شاسی بلند آفرودی بومی سازی شده!

منبع: سایت طلا


پروژه تولید نخستین خودرو SUV (شاسی بلند) آفرودی با نشان ایرانی در گروه خودروسازی سایپا کلید خورده است.


به گزارش موبوایران به مقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  این روزها خبرهایی حاکی از تولید اولین شاسی بلند در کشور رونق گرفته است. آنطور که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می گوید تولید این خودرو از سال آینده شروع خواهد شد و به تولید انبوه خواهد رسید و گویا نام این محصول لندفروت خواهد بود.

آنطور که مشخص است این شاسی ‌بلند جدید برگرفته از خودرویی چینی است. لندفورت (Landfort) این خودرو چینی را شرکتی به‌ نام گوانگ ‌دونگ فودای (Guangdong Foday Automobile) ساخته که به اختصار به آن «فودای» هم می‌گویند.

از طرفی طی چند روزه اخیر از شرکت سایپا خبرهایی حاکی از تولید خودرویی آفرودی تحت عنوان پادرا پلاس هستیم که طبق اطلاعات بدست آمده، وانت پادرا پلاس نیز یکی از تولیدی های شرکت فودای است و در نهایت می توان گفت که این خودرو شاسی نیز برگرفته از خودرویی چینی ساخته خواهد شد.

حال برای بازار کشورمان، زامیاد نام جدیدی برای این خودرو شاسی بلند جدید برگزیده است و گویا قرار است این خودرو چینی با نام زامیاد تیوان (Tivan) با برند ایرانی در کشور فروخته شود.

شاسی بلند ایرانی چه ویژگی های خواهد داشت؟

شروع تست‌های خیابانی تیوان از سال ۲۰۱۲ بود و نهایتا نسخه تولید نهایی‌اش در سال ۲۰۱۴، ولی به ‌عنوان مدل ۲۰۱۵ به بازار چین آمد. تیوان در کنار پیشرانه ۱.۹ لیتری توربو دیزلی‌اش، تنها دو پیشرانه بنزینی دارد که هردوی آن‌ها تحت لیسانس میتسوبیشی هستند. پیشرانه ضعیف‌تر، از نوع تنفس طبیعی بوده و با حجم ۲.۴ لیتر، توانایی تولید ۱۳۴ اسب ‌بخار به همراه ۲۰۰ نیوتن ‌متر را دارد.

اما پیشرانه قوی‌تری که قرار است به بازار کشورمان وارد شود، از نوع ۲.۰ لیتری توربو است. سیستم محرک تیوان بصورت استاندارد، تک دیفرانسیل است، اما خوشبختانه زامیاد می‌خواهد هم نسخه تک دیفرانسیل (۲WD) و هم نسخه تمام چرخ محرک (AWD) آنرا در ایران مونتاژ کند.

در بازار چین، زامیاد تیوان هم در نسخه ۵ نفره و هم در نسخه ۷ نفره قابل سفارش است و جالب‌تر اینکه چه مدل تک‌ دیفرانسیل (۲WD) و چه مدل تمام چرخ محرکش (AWD)، هر دو به‌ صورت استاندارد با جعبه‌ دنده دستی تحویل مشتریانش می‌شود. پس از همین حالا می‌توان حدس که نسخه مونتاژی زامیاد نیز هم در مدل دنده‌ای و در مدل اتوماتیک، فروخته می‌شود.

از همین موضوع می‌توان فهمید که زامیاد تیوان، علی رغم چهره جذابش، رقیب پرآپشنی برای برند‌هایی همچون چری، جک و بی‌وای‌دی نیست و حتی اگر به لیست تجهیزات گران ‌ترین تیپش نگاه کنید، چیز‌هایی مانند فرمان برقی، تهویه اتومات و سنسور‌های جلو را نخواهید دید.

از دیگر ویژگی های این خودرو می توان به سانروف برقی، فرمان هیدرولیک، چهار کیسه هوا، ترمز‌های ABS با EBD، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های هالوژنی جلو، آینه‌های تاشو برقی با گرمکن، رینگ ۱۷ اینچی با تایر‌های ۲۴۵/۷۰، صندلی ۴ حالته دستی سرنشین جلو، صندلی ۶ حالته دستی راننده (برقی سفارشی)، دیفرانسیل لغزش محدود در عقب (سفارشی دو دیف)، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، سی‌دی پلیر / بلوتوث، نمایشگر ۸ اینچی لمسی و دوربین عقب / نویگیشن اشاره کرد.