به گزارش موبوایرانبه نقل از فرارو، در موضوع واردات خودروهای دست دوم جدا از مسئله تامین ارز و همچنین تعرفه، چالشهای دیگری نیز وجود دارد، به ویژه در بحث پایش کیفیت و خدمات پس از فروش، تازه با وجود آن که صادرات خودرو کامل به ایران جزو بندهای تحریم نیست، اما به هر حال با توجه به مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و اخیرا گرفتاریهای ناشی از نپیوستن ایران به FATF، احتمالا خارجیها در صدور خودروهای دست دوم به کشور نیز احتیاط به خرج خواهند داد.
واردات خودروهای دسته دوم؛ ماجرا چیست؟واردات خودروی دسته دوم نشدنی است
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه ما از هر اقدامی که باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود، استقبال میکنیم، گفت: بحث واردات خودروی دسته دوم هر از چندگاهی مطرح میشود، اما این مسئله دارای ابهاماتی است، اول اینکه برای واردات خودروهای صفر کیلومتر با توجه به استانداردهای فنی و آلایندگی و همچنین تستهایی که وجود دارد، حتی تا شش ماه زمان برای ثبت سفارش و واردات باید صرف شود، حال اینکه برای خودروهای دسته دوم این تایم چقدر طول بکشد، خود مسئلهای است که مشخص نمیکند و ممکن است حتی تا یک سال نیز به درازا بکشد، طبعا در چنین شرایطی واردات بسیار مشکل میشود.
وی افزود: دوما با توجه به حقوق دولت در زمینه وارد اعم از تعرفه، مالیات، عوارض، اسقاط و.. و همچنین قوانین متعدد و پیچیدهای که در زمینه وجود دارد، کار را سخت میکند و اینکه خودروی دسته دوم مشمول چه قوانینی میشود، خود داستان دارد، چرا که در گذشته چنین چیزی وجود نداشته و این مسئله خود میتواند دردسرها و مشکلات فراوانی را درست کند، که حل کردن آنها بسیار زمانبر خواهد بود، بنابراین واردات خودروهای دسته دوم با توجه به مسائلی که ذکر شد، آسان نیست، از سویی سلامت این خودروها و اینکه در گذشته چه استفادهای از این خودروها شده باشد، بسیار مبهم است، در جمیع جهات به نظر میرسد با شرایطی که وجود دارد، واردات خودروهای دسته دوم به کشور کاری نشدنی و محال باشد.
دادفر با اشاره به اینکه به جای واردات خودروی دسته دوم ما برای کاهش قیمت خودرو پیشنهاد بهتری داریم، بیان داشت: دولت واردات خودرو را آزاد کند، در مقابل نیز واردکنندگان به جای اینکه خودروی سال را وارد کنند، میروند و خودروی صفر مدل ۵ سال گذشته را وارد میکنند، به عنوان مثال به جای اینکه کرولا مدل ۲۰۲۰ وارد شود، کرولا صفر ۲۰۱۵ که موجود نیز است وارد میشود، قیمت مدل ۲۰۱۵ یک سوم و حتی کمتر است و این با توجه به نرخ افزایش نرخ ارز، هزینه واردات را بسیار کم میکند و خودرو بسیار ارزانتر وارد میشود و قدرت خرید مردم نیز توانایی پاسخ به آن را دارد، این کار خیلی بهتر از واردات خودروهای کارکرده و دسته دوم است.
دو چالش واردات خودروهای دسته دوم
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: دو چالش دیگر در مورد واردات خودروهای دسته دوم وجود دارد، مورد اول مربوط به این موضوع میشود که واردات خودرو به این دلیل از سوی دولت ممنوع شد که جلوی خروج ارز از کشور گرفته شود، حال برای واردات خودروی کارکرده نیز باید ارز خارج شود، در حالیکه کشور به دلیل تحریمهای ظالمانه با تنگای ارزی مواجه است و برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو مشکلات بسیار زیادی وجود دارد، این در حالیست که ما پیشنهاد خود را در رابطه با واردات خودروهای صفر به این نحو که در مقابل صادراتی که انجام میدهیم، خودرو وارد میکنیم، را بدون اینکه یک دلار از کشور ارز خارج کنیم، را ارائه داده ایم، اما دولت به آن هیچ توجهی نکرده است.
وی ادامه داد: حال چه کسی میخواهد خودروهای دسته دوم را وارد کند، منشا تامین ارزهای این کار چیست، دوم بحث خدمات پس از فروش این خودروها است که با توحه به دسته دوم بودن آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، باید در همان ابتدا مشخص شود، چه کسی قرار است به این خودروها خدمات ارائه کند، که خود این مسئله چالش بسیار بزرگی است، نمایندگان شرکتهای وارد کننده نیز زیر بار ارائه خدمات برای چنین خودروهایی که مشخص نیست، سلامت آنها چگونه است، نخواهند رفت.
دادفر با تاکید بر اینکه به دلیل سوء مدیریت دولت بازار خودرو به این روز افتاده است، یادآور شد: به دلیل انحصاری که دولت ایجاد کرده در صنعت خودرو، عملا رقابتی شکل نگرفته که بخواهد از یک طرف تولید اقتصادی باشد و از طرف دیگر محصولات متنوع روانه بازار شود، بنابراین تا زمانیکه چنین وضعیتی حکمفرما است، بازار خودرو آشفته و بلبشو خواهد بود و کاری نیز از دست کسی برنخواهد آمد، همچنین به نظر نمیرسد تا پایان دولت فعلی نیز واردات خودرو آزاد شود، در این راستا باید حداقل یک سال دیگر نیز وضعیت فعلی در بازار و صنعت خودرو را تحمل کرد.