افزایش قیمت بلیت هواپیما از کجا آب میخورد؟
سه هفته پیش با دستور وزیرراه و شهرسازی افزایش قیمت بلیت هواپیما متوقف شد اما مسافران مسیرهای داخلی از افزایش دو برابری قیمتها نسبت به دو هفته گذشته شکایت دارند، موضوعی که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی آن را رد کرده و معتقد است: بلیت هواپیما هنوز گران نشده و به صورت موقت با نرخهای تابستان سال گذشته به فروش میرود.
به گزارش سایت طلا به نقل از ایرنا،مهرماه ماه امسال انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران در نرخنامه جدید که بر اساس دلار ۲۷ هزار تومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بالای یک میلیون تومان افزایش داد؛ اما این نرخنامه با دستور وزیر راه و شهرسازی ابطال و از فردای همان روز جلسات مشترک سازمان هواپیمایی، وزارت راه و شهرسازی و ایرلاینها برای تعیین قیمت منصفانه آغاز شد.
انتظار مسافران از ابطال نرخنامه جدید، بازگشت قیمتها به نرخهای قبلی بود که بر اساس قیمتهای شهریور سال گذشته و با دلار ۱۱ هزارتومانی تعیین میشد. با این حال مسافران مسیرهای داخلی در گفتو گو با ایرنا اعلام کردند که دو هفته است با تفاوت قیمت چشمگیری مجبور به خرید بلیت هواپیما هستند.
مسافر مسیر تهران- کرمان روز چهارشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تا دو هفته پیش بلیت هواپیما را در این مسیر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خریداری میکردم، اما در ۱۰ روز گذشته مجبور به خرید بلیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی شدم یعنی قیمت بلیت هواپیما در این مسیر تقریبا دوبرابر شده است.
این مسافر ادامه داد: در تمام پروازهای هفتههای گذشته ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیما پر بوده و حتی مصوبه ستاد کرونا مبنی بر رعایت ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما هم اعمال نشده است اما من بلیت پرواز را گرانتر از هفتههای قبل خریداری کردم.
پیگیری های از سایت فروش، بلیت هواپیما امروز ۷ آبان در مسیر رفت و برگشت تهران- کرمان با هواپیمایی زاگرس به مبلغ یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان به فروش میرود. در حالی که اگر قرار بود بلیت همین مسیر با نرخنامه شهریور سال گذشته به فروش برود باید در دامنه قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان فروخته میشد.ف
مسافران شرکت هواپیمایی ماهان ایر مجبور هستند برای رفت و برگشت در همین مسیر، بلیت یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومانی تهران را به مقصد کرمان ترک کنند.
شرایط در مسیرهای پر تقاضای دیگر نیز همین وضع را دارد و قیمت بلیت هواپیما امروز چهارشنبه ۷ آبان در مسیرهای پرتقاضای مشهد، کیش، شیراز، بندرعباس یا در سقف نرخهای مصوب قبلی و یا بیش از آن به فروش میرود.
هواپیمایی وارش برای روز شنبه(۱۰ آبان) که معمولا تقاضای کاهش سفر باعث فروش بلیت در کف دامنه قیمتی میشد، بلیت تهران به بندرعباس را ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرساند و هزینه رفتو برگشت برای یک مسافرت یک روزه به بندرعباس برای تهرانیها بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آب میخورد.
اگرچه از روز اول آبان همه پروازها با رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی انجام شده اما قرار بر آن بود تا پایان جلسات مشترک وزارت راه با ایرلاینها افزایش قیمت به دلیل فاصله گذاری اجتماعی از جیب مسافران پرداخت نشود.
«تورج دهقانی زنگنه» رییس سازمان هواپیمایی هفته گذشته و با تاکید بر اجرای فاصلهگذاری اجتماعی در پروازها،از مسافران خواست تا در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفنهای ۲-۶۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرند و همان موقع خبر داد که هنوز افزایش قیمت بلیت هواپیما مورد تایید نیست و مشروط به پایان جلسات مشترک مجلس سازمان هواپیمایی، وزارت راه و شرکتهای هواپپیمایی است.
قیمت بلیت هواپیما گران نشده است
«مقصود اسعدی سامانی» امروز در گفتو گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با رد افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: هنوز در جلسات مشترک با سازمان هواپیمایی و وزارت راه به هیچ نتیجه نرسیدیم اما در عین حال قیمتها را هم افزایش ندادیم.
وی افزود: شاید قیمت پروازها در کلاس پروازی بیزنس کلاس افزایش داشته اما پروازهای اکونومی افزایش قیمت نداشته است.
سامانی در پاسخ به این سوال که اکنون تصمیم ایرلاینها چیست، گفت: تمام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت درحال انجام است و اگر محدودیت ۶۰ درصدی پروازها برداشته شود و ارز با قیمت دولتی به دست شرکتهای هواپیمایی برسد ما هم با همان نرخهای تابستان سال گذشته به بلیت فروشی ادامه میدهیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: ادامه حیات شرکتهای هواپیمایی به افزایش قیمتها مشروط است و نمیتوانیم هم با ظرفیت ۶۰ درصدی به پروازها ادامه دهیم و هم با دلار ۲۷ هزار تومانی با همان نرخها بلیت بفروشیم درحالی که هزینههای تعمیر و نگهداری هواپیماها در شرایط تحریم و افزایش قیمت دلار به شدت رشد داشته است.