هنگامی که مسابقه بدون آینه در اواخر سال 2018 به طور جدی آغاز شد ، هیچ کس نمی دانست که چه کسی بالاتر خواهد آمد و به نقطه درستی میرسد. بعد از سه سال و بیش از 10 بدنه کامل دوربین بدون آینه ، پاسخ واضح است: Canon برنده بزرگی است و آنها این کار را با رفتن "همه چیز" در کوه RF انجام داده اند.
برای درک اینکه Canon چگونه و چرا اینقدر خوب کار کرده است ، بیایید تاریخ را به اواسط سال 2018 برگردانیم و گزینه های پیش روی Canon و Nikon را در آستانه "انقلاب بدون آینه" فول فریم باز کنیم. سونی پس از 5 سال نوآوری سریع در این بخش ، نوآوری های خود را نهادینه کرده است و هر دو رقیب احتمالی فول فریم تصمیم گرفتند که آنها را به روشی متفاوت به چالش بکشند.
نیکون: همه کارکردها ، بدون فلش
نیکون علی رغم این همه مزاحمت هایی که طی دو سال گذشته گرفته اند ، به وضوح به بازی آمد. شکاف تک کارت به کنار ، در آگوست 2018 این شرکت دو دوربین نسل اول عالی را با دو وضوح و قیمت متفاوت با دو عملکرد کاملا متفاوت و کاملاً مشخص منتشر کرد. Z7 قرار بود دوربین ساکن با وضوح بالا برای دارندگان D850 باشد که می خواهند بدون آینه بمانند ، در حالی که Z6 سعی در ورود به جامعه ویدیو داشت.
این یک طرح کاملا عملی بود. در واقع چنان عملگرا که نتوانست واقعاً هرکدام از مخاطبانی را که برای موفقیت سری Z در خارج از پایگاه کاربری تاسیس شده نیکون مهم بودند ، فریب دهد.
جامعه حرفه ای بررسی دوربین عکاسی و دوربین فنی Z7 فوکوس خودکار در حد مطلوبی نبود ، لنزهای پیچ درایو قدیمی از طریق آداپتور FTZ پشتیبانی نمی شدند و اسلات تک کارته یک معامله اصلی برای تیراندازان رویدادی بود که عادت دارند از کارت دوم به عنوان یک خطای ایمن استفاده کنند.
تأثیرگذاران جوان ، سونی ، کانن و پاناسونیک GH5 و یوتیوبر های مشتاق هیچ چیز در آنجا نمی دیدند که به اندازه کافی هیجان انگیز باشد تا آنها را از مارک های قبلی خریداری کنند. این ها همیشه مخاطب های سختی برای نیکون بودند. تقریباً هیچ یوتیوبر قوی علاقه ای به استفاده از این دوربین ها را نداشته است و خب نیکون هم تلاشی در جهت جذب این افراد نداشته است بنابراین علی رغم مشخصات عالی فیلم در Z6 ، هیچ گزینه به اصطلاح خفنی مانند فیلم 6K ، فیلتر ND داخلی وجود ندارد که بتواند آنها را از هم جدا کند.
به عبارت دیگر: نیکون این بازی را با ایمنی کامل جلو برد، آنها یک جفت دوربین کاملاً مناسب و مجموعه ای از لنزهای کاملاً کاربردی را منتشر کردند که بسیار کاربردی بودند ، اما سرعت و توجه کافی برای کشیدن کسیانی که از مارک هایی که قبلاً استفاده می کردند ، نداشتند.
در سال های 2018 ، 2019 و 2020 ، سازندگان دوربین در میدان نبرد کره چشم و جذابیت عاطفی رقابت می کنند ، نه منطق. این درسی است که نیکون هنوز یاد نگرفته است یا حداقل علاقه ای به آن ها ندارد. در حالی که آنها به هدر رفتن منابع در حال توسعه با سرعت بالا و به طور همزمان برای دو پایه ادامه می دهند ، آنها روز به روز مناطق بیشتری را برای رقابت از دست میدهند.
Canon: همه چیز را وارد کن
از همان ابتدا ، کانن فهمید که اگر قصد دارید سهم بازار یک شرکت محبوب مانند سونی را بدزدید - باید چیز هیجان انگیزی به مردم بدهید ... چیزی که باید از آن روزو شب بگویید و دربازه آن رجز خوانی کنید.
این مشکل است ، زیرا دقیقاً به فناوری دوربین نگاه می کنیم ، کانن هنوز آماده رقابت در سال 2018 نبود. اولین EOS R ، اگرچه برای یک مصرف کننده متوسط کاملاً خوب است ، اما ضعیف ترین نسخه بدون آینه تمام فریم این گروه بود.
سه دلیل: بازاریابی کم ارزش ، یک پایگاه کاربری بسیار گسترده که به طرز قابل توجهی به محصولات کانن و کانن متعهد است ، و - بزرگترین عامل موفقیت آنها - آنها بلافاصله شروع به انتشار شیشه های پر زرق و برق ، هیجان انگیز و عامل 'خفن 'کردند تا مردم را نسبت به آینده هیجان زده کنند.
بر خلاف نیکون ، که هنوز در حال برنامه ریزی برای تولید بیشتر DSLR ها و شیشه های F-mount در سال 2021 است ، Canon همه کار را در RF Mount انجام داد و تمام منابع خود را به توسعه لنزهای RF تغییر داد و لیوان هایی را که معمولاً فقط یک بار درست می کنید ، آزاد می کند. شما مطمئن هستید که کانن اینجا است تا بماند. در حالی که نیکون بیشترین میزان بزرگنمایی f / 2.8 خود را ذخیره می کرد و تمام نمونه های سریع آن را برای سال های 2020 و 2021 ذخیره می کرد ، کانن با آن نوع لنزهایی که می توانید با آن ها دربرابر کسانی که از سونی حمایت میکنند لاف بزنید.
دو استراتژی ، یک برنده
برای اطمینان ، Canon از مزایای دیگر 2019 و 2020 برخوردار بود. برای چندین سال ، این شرکت با اطمینان از عملکرد خوب Dual Pixel AF برای فیلم ها ، حتی در زمانی که سونی دوربین های بهتری را منتشر می کرد ، بهترین عمکرد را از خود نشان داد. در واقع می توانید بگویید کانن درست به موقع بیدار شد و همه را ذخمی کرد.
اما داستان فیلم های بدون آینه تمام قاب نیکون و کانن ، داستان دو استراتژی کاملاً متفاوت است که فقط یکی از آنها تأثیر مطلوبی داشت.
موفقیت کانن در فول فریم بدون آینه - چه از نظر عینی از نظر فروش و چه از نظر ذهنی از نظر هیجان برای محصولات بدون آینه - نتیجه یک استراتژی "همه در یکی" است که بازده زیادی داشت. آنها فهمیدند که حمله به جلو به قلمرو سونی هیچ کاری انجام نمی دهد و تمام دلارهای تحقیق و توسعه خود را برای ساخت RF Mount در آینده دوربین های کانن فراهم کردند - ابتدا با شیشه هیجان انگیز و بعداً با مشخصات دیوانه کننده مانند فیلم 8K. توسعه DSLR و EF که به سختی آسیب خواهد دید ، در این بازه رقابتی کانن از حرف زدن و تبلیغ هرچه بیشتر آن هیچ ترسی نداشت چون کارش را درست انجام داده بود. کانن در حال برنده شدن است زیرا آنها تصمیم گرفتند همه کارها را انجام دهند. نیکون به مبارزه خود ادامه خواهد داد تا زمانی که آنها همان کار را نکنند که واقعا میخواهند.