جدیدترین قیمت خودرو در بازار /آینده بازار خودرو چگونه پیش بینی خواهد شد؟

بازار خرید و فروش خودرو متأثر از شرایط کرونا و کاهش قیمت ارز با تشدید رکود در انواع خودرو‌ها روبه رو است به نحوی که کمتر کسی حاضر به فروش خودرو است

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران،بازار خرید و فروش خودرو متأثر از شرایط کرونا و کاهش قیمت ارز با تشدید رکود در انواع خودرو‌ها روبه رو است به نحوی که کمتر کسی حاضر به فروش خودرو است، البته خریداران هم با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها دست از خرید برداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

به اعتقاد فروشندگان با تعطیلی نمایشگاه‌ها در دوره محدودیت‌های کرونایی رکود شدیدی در بازار به وجود آمده است. البته کاهش قیمت ارز عامل اصلی کاهش قیمت انواع خودرو‌ها به شمار می‌آید که در صورت ادامه دار بودن آن مردم شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهند بود.

بررسی ها نشان داد نسبت به روز پنجشنبه قیمت سمند ال ایکس یک میلیون تومان و ای اف ۷ دوگانه سو ۲ میلیون تومان، پژو جی ال ایکس ۲ میلیون تومان، پژو جی ال ایکس دوگانه سوز ۳ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۲میلیون تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک ۵ میلیون تومان، دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس اتوماتیک ۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.

بررسی قیمت ها دربازار نشان دهنده ریزش قیمت یک تا ۵ میلیونی محصولات ایران خودرو در بازار است.

قیمت برخی از محصولات ایران خودرو در بازار

نام خودرو قیمت بازار
سمند ال ایکس ۱۶۲ میلیون تومان
سمند ال ایکس - ای اف ۷ ۱۸۹ ملیلون تومان
سمند ال ایکس - ای اف ۷ - دو گانه سوز ۲۱۲ میلیون تومان
سورن ۲۱۹ میلیون تومان
دنا تیپ ۱ ۲۴۳ میلیون تومان
دنا پلاس توربو ۳۴۵ میلیون تومان
دنا پلاس - توربو - اتوماتیک ۴۲۵ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۶۳ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ جی ال ایکس - دو گانه سوز ۱۶۷ میلیون تومان
پژو پارس سال ۱۹۱ میلیون تومان
پژو پارس دوگانه سوز ۲۲۰ میلیون تومان
پژو پارس - اتوماتیک ۳۱۲ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ - دنده ای ۲۷۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ - دنده ای - پانوراما ۳۰۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۷۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ – تیپ ۲ ۱۷۴ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ – تیپ ۵ ۲۳۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۰۸ ۹۴۰ میلیون تومان
رانا ال ایکس ۱۸۲ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۳۸ میلیون تومان
رنو تندر ای ۲ ۲۹۵ میلیون تومان
رنو تندر پلاس - اتوماتیک ۴۶۰ میلیون تومان
دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس - اتوماتیک ۳۷۰ میلیون تومان
هایما اس ۵ ۵۵۰ میلیون تومان
هایما اس ۷ - توربو ۶۶۰ میلیون تومان
سوزوکی ویتارا - اتوماتیک ۹۶۰ میلیون تومان
پیکاپ فوتون دیزل ۸۰۰ میلیون تومان

قیمت برخی از محصولات سایپا در بازار

قیمت محصولات سایپا در تاریخ ۹ آذرماه نسبت به روز گذشته تغییر مشهودی نداشته است.

محصولاتی مانند وانت زامیاد ۲ میلیون تومان، وانت زامیاد آپشنال ۳ میلیون تومان و وانت زامیاد آپشنال دوگانه سوز ۳ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و نرخ سایر محصولات این شرکت خودروسازی در بازار نسبت به روز گذشته تغییر نداشته است.

نام خودرو قیمت بازار
پراید ۱۱۱ ۱۱۵ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۹۷ میلیون تومان
پراید ۱۳۲ ۱۰۰ میلیون تومان
پراید ۱۵۱ ۱۰۳ میلیون تومان
پراید ۱۵۱ - آپشنال ۱۱۰ میلیون تومان
تیبا صندوق دار - آپشنال ۱۱۷ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۱۸ میلیون تومان
تیبا ۲ - پلاس ۱۲۶ میلیون تومان
ساینا - رینگ آلومینیومی ۱۲۳ میلیون تومان
ساینا - آپشنال ۱۲۹ میلیون تومان
کوییک آر - دنده ای ۱۴۴ میلیون تومان
کوییک دنده ای ۱۳۶ میلیون تومان
آریو اتوماتیک ۳۳۵ میلیون تومان
چانگان cs۳۵ ۴۹۵ میلیون تومان
کیا سراتو ۲۰۰۰ ۷۶۰ میلیون تومان
وانت زامیاد ۲۱۳ میلیون تومان
وانت زامیاد آپشنال ۲۲۵ میلیون تومان
وانت زامیاد آپشنال دوگانه سوز ۲۳۷ میلیون تومان

پیش بینی بازار خودرو در کوتاه مدت

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه یک نکته مهم در مورد کاهش قیمت در خودرو، تعطیلی بازار است، گفت: این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که عملا بازاری شکل نگرفته و خرید و فروش نیز انجام نشده، این در حالی است که در بسیاری از بازار‌ها نیز عملا خرید و فروش انجام نمی‌شود، زیرا که قیمت‌ها معمولا درست داده نمی‌شود و این مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه اعلام خبر کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو دقیق نیست، افزود: این کاهش ۳۰ درصدی در مورد کل بازار صدق نمی‌کند، باتوجه به اینکه بازار خودرو، بازار بسیطی نیست، کاهش قیمت یک دست نبوده، اما اگر به طور کلی بخواهیم درصد بدهیم، می‌توانیم بگوییم، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، خودرو در مدل‌های مختلف کاهش یافته است، در این راستا خودرو‌های لوکس وارداتی مانند مدلی از بی ام و که ۱۰ میلیارد تومان معامله می‌شده، اما در یک هفته اخیر با کاهش بیش از ۳ میلیاردی، قیمت آن به ۶، ۷ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده، در چنین خودرو‌هایی بله، افت قیمت حتی بیش از ۳۰ درصد نیز بوده است.

کاکایی اضافه کرد: برخی از کارشناسان از جمله خود بنده طی چند وقت گذشته اعلام کردیم الان چیزی که در بازار خودرو تاثیرگذار بوده نرخ ارز است، نه میزان تولید خودرو توسط خودروسازان، در این رابطه زمانی که ارز از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد، دیدید که خودرو‌های وارداتی با چه سرعتی در حال افزایش قیمت بودند، این خودرو‌ها با دلار ۴۰ هزار تومانی در حال معامله بودند، زیراکه خریداران آن معتقدند بودند که دلار با سرعتی که گرفته به زودی ۴۰ هزار تومان را نیز رد می کند.

آینده بازار خودرو

وی با تاکید بر اینکه طی این چند ساله بازار خودرو تبدیل به بازار سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: درست یک هفته قبل از برگزاری انتخابات آمریکا با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داد، استارت کاهش نرخ ارز زده شده و در ادامه نیز با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وضعیت انتظارات تورمی برعکس شد، تا قبل از آن همه به دلیل فضایی که وجود داشت، انتظار افزایش قیمت دلار را داشتند، اما با انتخاب بایدن این نا اطمینانی به آینده جای خود را به خوشبینی داد و بر همین اساس بود که دلار از سقف قیمت خود یعنی ۳۲ هزار تومان امروز به ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است، اگر بخواهیم نسبت را در نظر بگیریم خودرو نیز به اندازه دلار با افت روبرو بوده، اما این مسئله در خودرو‌های وارداتی و داخلی یکسان نبوده است.

کاکایی در مورد خودرو‌های پرتیراژ داخلی نیز اذعان داشت: کاهش قیمت خودرو‌های داخلی به مانند خودرو‌های وارداتی نبوده، دلیل آن نیز این است که در افزایش قیمت‌ها آن‌ها به شدت وارداتی‌ها بالا نرفته اند، بنابراین در ریزش نیز با افت کمتری همراه شده اند، اما الان چیزی که برای مردم مهم است آینده بازار بوده، اگر این خوشبینی که به وجود آمده، ادامه دار باشد و در عرصه اقتصاد کلان نیز اتفاقات مثبتی رخ دهد، به عنوان مثال اگر همچنان با مدیریت بانک مرکزی نرخ ارز کنترل شود و یا پایین‌تر بیاید بازار خودرو نیز دارای ثبات خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر دلار به حدود ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند، خودرو نیز با همین نسبت افت خواهد کرد، در چنین شرایطی بازار آرام خواهد گرفت، اما رکود بازار بیشتر می‌شود، زیرا در زمانیکه قیمت‌ها شتابان می‌شود، همه برای حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به خرید می‌کنند، اما در زمان‌هایی که ثبات بر بازار حکمفرما باشد، به دلیل اینکه تقاضا برای سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت، بازار به رکود خواهد رفت.