به گزارش موبوایران ، زمستان امسال قرار است خودرو جدید دیگری وارد بازار خودرو شود. طبق آخرین گزارشها احتمالا این خودرو با نام شاهین گرانترین محصول داخلی تولیدی سایپا باشد.
طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه میکند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
اما قیمت این خودرو چقدر برآورد میشود؟
نعمتالله کاشانینسب، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفته است: شاهین خودرو بهروزی است. این خودرو هنوز وارد بازار نشده اما ممکن است این خودرو در کارخانه با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه شود اما قیمت این خودرو در بازار احتمالا معادل قیمت خودرو پژو ۲۰۰۸ است.
فیروز نادری، یک فعال بازار خودرو نیز با تائید صحبتهای نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفته است: چنانچه شاهین زمستان وارد بازار شود قیمت این خودرو بالای 200 میلیون تومان آب میخورد. همچنین پیشبینی میشود قیمت این خودرو در بازار آزاد هم قیمت پژو 2008 است.
فعالان بازار خودرو در حالی قیمت شاهین را هم قیمت پژو 2008 میدانند که در حال حاضر این خودرو در بازار آزاد تا 800 میلیون تومان معامله میشود.
همچنین آمار تولید خودرو تا آبان 99 حاکی از تولید 30 خودرو شاهین است که احتمالا این خودروها تا چند روز دیگر عرضه خواهند شد.
مشخصات خودروی شاهین
این خودروسازی مدعی است: «با تستهایی که شاهین در مراکز بینالمللی پشت سر گذاشته است، این خودرو را باید در ردیف ایمنترین خودروهای تولیدشده در کشور قرار داد.»
"از جمله تستهایی که این خودرو توانسته با موفقیت پشت سر بگذارد، تست ایربگ SRS است. این نوع ایربگ که در خودروهای روز دنیا نیز بهکار گرفته میشود، نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل میکنند، عکسالعمل کیسه هوا را کنترل خواهد کرد.
گفته میشود این خودرو توانسته استانداردهای ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی هستند پاس کند؛ موردی که خود برگ برندهای در کارنامه محصول جدید سایپا بهشمار میرود.
بنا به ادعای سایپا۹۲ درصد قطعات خودروی شاهین ساخت قطعه سازان داخلی است و اگر تولید برخی از قطعات، توجیه اقتصادی داشت و یا کشور با فقدان برخی از مواد اولیه که بعضا مواد معدنی است روبرو نبود، درصد داخلی سازی بالاتر بود.
شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP۱۰۰ است. این سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینههای تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و ... وارد بازار شود.
شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر روانه خیابانهای کشورمان شود.
البته سایپا می گوید در راستای تکمیل سبد محصولات سایپا و تنوع بخشی که هدف گذاری شده، قرار است کراس اوور پلت فرم SP۱۰۰ با نام تجاری آریا نیز تولید شود.
سایپا اعلام کرده که خط تولید پلت فرم SP۱۰۰ سایپا که «شاهین» نخستین فرزند آن خواهد بود با ظرفیت کامل میتواند در هر شیفت۲۴۰ دستگاه خودرو با توانایی ارتقا به ۴۸۰ دستگاه را تجاری سازی و در هر شیفت ۱۴۳ اشتغال مستقیم ایجاد کند.
موتور و جعبه دنده
سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته ی 1650 سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.
ظاهرا جعبهدنده شاهین را شرکت کرهای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبهدنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.
اما خودرو جدید دیگر تارا است.
این خودرو محصول جدید ایرانخودرو محسوب میشود و به پژو ۳۰۱ ایرانی معروف است.
خودرو تارا خودرویی است که بر پایه پژو 301 ساخته شده و به نوعی نسخه داخلی این خودرو به حساب می آید. بر پایه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو خودرو دیگر نیز با استایل هاچبک و کراس اوور تولید شوند. ایران خودرو چندی قبل اولین سری از خودرو تارا را پیش فروش کرده بود.
اما قیمت این خودرو در بازار چقدر پیشبینی میشود؟
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در مورد قیمت احتمالی این خودرو میگوید: قیمت این خودرو فول اتوماتیک به نظر میرسد 700 تا 800 میلیون تومان باشد. شاید قیمت خودرو تارا معمولی و دندهای به رقمی نزدیک 400 تا 500 میلیون تومان برسد.
مشخصات خودرو تارا
خودرو تارا به پیشرانه EC5 مجهز است و ۱۱۰ اسب بخار با ۱۵۰ نیوتن متر را در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخهای جلوی تارا دارند. این خودرو یک سدان رده C و متوسط به حساب میآید و در نمونه فول آپشن به استارت دکمهای، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، رینگ آلومینیومی، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی برقی راننده، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سانروف، چهار کیسه هوا و… مجهز است.
جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلوی تارا دارند. این خودرو یک سدان رده C و متوسط به حساب می آید و در نمونه فول آپشن به استارت دکمه ای، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، رینگ آلومینیومی، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی برقی راننده، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سانروف، چهار کیسه هوا و… مجهز است.