به گزارش موبوایران به نقل از تجارت نیوز،رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی اخیرا در نشستی، «تهدید قطع اینترنت از طرف کشوری مانند آمریکا» را یکی از اهداف پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات دانسته و گفته است که ایران باید آمادگی لازم را برای چنین شرایطی داشته باشد.
اما آیا واقعا چنین نگرانیای وجود دارد؟ کیوان نقرهکار، کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است چنین اتفاقی هیچگاه رخ نمیدهد.
او در پاسخ به این پرسش گفت: دسترسی به اینترنت بینالمللی برای ایران هیچگاه از سوی آمریکا و دیگر کشورها قطع نمیشود. تنها ممکن است برخی شرکتها مانند اپل، دسترسی به اپلیکیشنهای خود را برای کاربران ایرانی محدود یا ممنوع کنند که در مواردی نیز این اتفاق رخ داده است.
این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید کرد: وجود ارتباطات بینالمللی نیازی چندسویه محسوب میشود؛ هم ایران نیازمند دسترسی به شبکه جهانی اینترنت است و هم کشورهای دیگر به دسترسی همه کشورها به اینترنت نیاز دارند. چرا که اکنون بخش مهمی از مراودات بینالمللی در این بستر انجام میشود.
نقرهکار گفت: حتی در نگاهی بسیار بدبینانه، کشورهایی مانند آمریکا میتوانند از اطلاعات کاربران ایرانی در سایتها، پیامرسانها و شبکههای اجتماعی استفاده کنند؛ در نتیجه هیچگاه سد راه ثبت این اطلاعات نمیشوند.
او ادامه داد: در بعد داخلی نیز، مسئولان ذیربط تاکید کردهاند، پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطعی اینترنت بینالمللی برای کاربران ایرانی نیست؛ چرا که قطع ارتباطات جهانی آسیبها و چالشهایی را در روابط بینالمللی کشور ایجاد میکند.
نقرهکار: دسترسی به اینترنت بینالمللی برای ایران هیچگاه از سوی آمریکا و دیگر کشورها قطع نمیشود؛ تنها ممکن است برخی شرکتهادسترسی به اپلیکیشنهای خود را برای کاربران ایرانی محدود یا ممنوع کنند
روشهای دستوری راه حمایت از محصولات داخلی نیست
شبکه ملی اطلاعات، قرار است بستری برای ارائه خدماتی چون مرورگر بومی، سیستم عامل، رایانامه و جویشگر داخلی و پیامرسان و شبکههای اجتماعی بومی باشد، اما نقرهکار معتقد است، نمیتوان با روشهای دستوری کاربران را به استفاده از چنین ابزارهایی تشویق کرد.
او در این مورد توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات میتواند کیفیت، هزینه و امنیت خدمات داخلی را افزایش دهد اما با روشهای دستوری از بالا، نمیتوان استفاده از خدماتی چون مرورگر، جستجوگر و پیامرسان بومی را در کشور گسترش داد.
این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید کرد: مردم هستند که تصمیم میگیرند از چه اپلیکیشن، خدمت و سامانهای استفاده کنند. هیچکس به آنها برای استفاده از اپهایی مانند اسنپ و تپسی دستوری نداد اما کاربران از آنها استقبال کردند. اما از آن سو اگر سایت یوتیوپ در کشور فیلتر نمیشد، شاید کاربران تا این اندازه از آپارات استفاده نمیکردند.
با روشهای دستوری از بالا، نمیتوان استفاده از خدماتی چون مرورگر، جستجوگر و پیامرسان بومی را در کشور گسترش داد
نقرهکار افزود: به ویژه در بحث پیامرسانها، جلب اعتماد مردم سخت است؛ چرا که آنها نگران هستند، دادههای افراد در بستر این اپها، در اختیار سازمانهای خاصی قرار بگیرد و علیه آنها استفاده شود.
بودجه و حمایت دولتی به ضرر عرضهکنندگان است
او تاکید کرد: بهرهگیری از محصولات بومی به نوع خدماترسانی خود آنها بستگی دارد؛ کمااینکه اگر سامانه شاد عملکرد قابل قبولی داشت، بدون شک میتوانست رضایت عموم را جلب میکرد و حتی تعریف دهها خدمت و فرصت اقتصادی دیگر نیز در بستر آن امکانپذیر بود.
اختصاص بودجه، مردم را نسبت به اپهای داخلی بیش از پیش بیاعتماد میکند؛ چرا که این پیام را به افراد میدهد که پشت آنها دولت قرار دارد
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: اکنون با وجودی که استفاده از شاد به نوعی از نظر آموزش و پرورش اجباری محسوب میشود، اما در عمل ضعفهای آن باعث شده است که آموزگاران و دانشآموزان از بسترهای دیگری برای آموزش استفاده کنند.
نقرهکار، اختصاص بودجه دولتی به اپلیکیشنها، ابزارها و سامانههای داخلی را رویکردی نادرست دانست و افزود: با چنین اقداماتی عرضهکنندگان آنها به جای تکیه بر مدل تجاری و فرصتهای اقتصادی برای جلب مشتری، به سمت رایزنی برای کسب بودجه و حمایتهای دولتی میروند.
به گفته او، از سوی دیگر اختصاص بودجه، مردم را نسبت به آنها بیش از پیش بیاعتماد میکند؛ چرا که این پیام را به افراد میدهد که پشت این اپها و سامانهها دولت قرار دارد.