طراحی بدنه و نمای بیرونی
بهسختی میتوان از ظاهر دانگ فنگ SX5 ایراد گرفت. این محصول رونوشتی استادانه از ترکیب سبک طراحی معمول در شاسیبلندهای کرهای و اروپایی ارائه میکند که مسلما برای عامه مردم،جذاب و چشمنواز است. طرح کلی چراغهای اصلی و جلوپنجره تحتتأثیر فولکس واگن توارگ بهنظر میرسد. ادوات کروم حالتی لوکس به دانگ فنگ SX5 میدهد و چراغهای بزرگ با دیگر اجزا متناسب هستند. حجمدهی سپر و کاپوت جلو و گِلگیرها نیز هماهنگ و اسپرت دیده میشود. ادوات پلاستیکی سپر چندان تو ذوق نمیزند و جایگاه مهشکنها نیز حس تهاجمی دانگ فنگ SX5 را تقویت میکند.
در نمای جانبی، حالتی مشابه دیگر شاسیبلندهای لوکس چینی برای SX5 طراحی شده است. خطی با برجستگی واضح چراغهای عقب را به دستگیرهای ورودی متصل میکند و در پایین هم، خمیدگی جزئی وجود دارد. سراسر نمای جانبی از سپرهای طرفین تا قاب گِلگیرها و رکاب پلاستیک سیاهرنگی دارد که مشخصهی لوکس خودرو را کاهش میدهد.
پشت خودرو ایراد مهمی ندارد؛ اما با کمی بدسلیقگی و سهلانگاری در طراحی همراه است. حالت چهارضلعی چراغهای عقب چندان زیبا نیست و برجستگی بدنه در نزدیکی سپر با درپوش صندوق نامتناسب بهنظر میرسد. مشابه بسیاری دیگر از کراساورهای ساخت چین مثل چری X33 (تیگو۳)، دانگ فنگ SX5 هم دو حفرهی چهارگوش با قاب براق در طرفین سپر دارد که البته با اگزوز ارتباطی ندارند و کاملا ظاهری هستند. لوله خروجی گازهای احتراقی پیشرانه زیر سپر و خارج از بدنه است.
درمجموع، میتوان به طراحی دانگ فنگ SX5 نمره قبولی داد و حتی نمای روبهرو را با نادیدهگرفتن کپیکاری از محصولات خارجی تحسین کرد. نسخههای متنوعی از این خودرو در چین وجود دارد که از ادوات کروم در جلوپنجره و سپر بیبهره هستند. تصاویر موجود در وبسایت خودروسازی فردا نمونه گرانتر با امکانات لوکس را نشان میدهد.
براساس کاتالوگ منتشرشده شرکت فردا، کراساور دانگ فنگ X5 با طول ۴،۵۱۵ میلیمتر، عرض ۱،۸۱۲ میلیمتر، ارتفاع سقف ۱،۷۲۵ میلیمتر و فاصله بین محورهای ۲،۷۲۰ میلیمتر تولید میشود. ازنظر ابعاد، این خودرو کمی بزرگتر از هیوندای توسان و کوچکتر از سانتافه است.
طراحی داخلی و کابین
داشبورد و جزئیات SX5 با الهام از سبک طراحی بیامو ساخته شده است که البته برای خودروسازان چینی بسیار معمول و پیشبینیشدنی است. نمایشگر ایستاده روی داشبورد و خروجی هوای افقی و ساختار بیضیشکل برای دو گروه کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی ساده و عامهپسند هستند؛ هرچند با نگاه اول میتوان نوعی نبود تناسب بین اندازه آنها را تشخیص داد و کشور سازنده را شناسایی کرد.
dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5 نمای داخلی
از نکات جالب در فضای داخلی دانگ فنگ X5 میتوان به نوعی پلاستیک سیاهرنگ در داشبورد و تودریها اشاره کرد که به ادوات فیبرکربن در خودروهای لوکس اروپایی شباهت دارد. چرم مصنوعی و دوخت صندلیها نیز باکیفیت بهنظر میرسند؛ اما از تصاویر منتشرشده میتوان پلاستیک خشک و احتمالا نامرغوب روی داشبورد و فرمان را تشخیص داد. دانگ فنگ X5 ترمز دستی اهرمی و دستهدنده نسبتا بزرگی دارد که درمقایسهبا خودروهای مدرن، نکات منفی محسوب میشوند.
پیشرانه و قوای فنی
دانگ فنگ X5 باتوجهبه جثه و ظاهر، یکی از پیشرانههای عجیب را برای خریدار ایرانی در نظر گرفته است. در کمال ناباوری، شرکت خودروسازی فردا این خودرو را با موتور ۱۶۰۰ سیسی تنفسطبیعی عرضه خواهد کرد که فقط ۱۲۳ اسببخار قدرت دارد. در کاتالوگ رسمی فروشنده ایرانی، وزن خالص خودرو ۱،۳۵۰ کیلوگرم ذکر شده که برای کراساوری با این ابعاد بهشدت شکبرانگیز است. نگارنده با جستوجو در منابع غیرفارسی به عدد ۱،۵۹۲ کیلوگرم برای وزن دانگ فنگ X5 رسیده است که منطقیتر بهنظر میرسد.
از آمار و اطلاعات موجود، میتوان انتظار داشت شاسیبلند فردا SX5 حدود هفده ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد و میانگین مصرف سوختش هفت لیتر در صد کیلومتر باشد. این خودرو با پیشرانه ۴A۹۲ ساخت میتسوبیشی چینی عرضه میشود که در برلیانس و آریو سایپا (زوتی Z300) نیز وجود دارد. افزونبراین، کراساور فردا به جعبهدنده خودکار CVT تیپ ترونیک (دارای قابلیت تعویض دستی) مجهز است. نسخههای دیگری از دانگ فنگ X5 با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ و ۲ لیتر تنفسطبیعی نیز وجود دارند که درحدود ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۱۵۰ و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور (برای مدل دو لیتری) تولید میکنند.
امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی
نمایشگر هشت اینچ لمسی، درگاه USB، دوربین پارک با خطوط راهنما، فرمان برقی، آینههای برقی تاشو، روشنایی خودکار (اتولایت) و روشنایی روز، کامپیوتر سفر، نشاندهنده فشار باد تایرها، رینگهای اسپرت ۱۷ اینچ با لاستیکهای ۲۱۵ میلیمتر و سانروف امکانات رفاهی مهم دانگ فنگ X5 هستند. در بحث ایمنی، دو کیسه هوا برای ردیف جلو، کنترل پایداری ESP، ترمز کمکی با سیستم توزیع هوشمند EBD، حفظ خودرو در شیب و حسگر عقب برای شاسیبلند فردا SX5 استفاده خواهد شد.
قیمت نهایی و مقایسه با رقبا
شرکت واردکننده قیمت دانگ فنگ X5 را ۶۲۹ میلیون تومان اعلام کرده؛ اما برای مشتریان اولین سری این خودرو تخفیف ۴۰ میلیون تومانی در نظر گرفته است که قیمت نهایی را به ۵۸۹ میلیون تومان میرساند. زمان تحویل خودرو نیز شصت روز پس از پرداخت مبلغ ۲۹۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان خواهد بود.
dongfeng X5 دانگ فنگ فردا SX5 نمای پشت
پیشتر، اشاره کردیم مهمترین نکته منفی خودرو فردا SX5 قوای محرک آن است. پرفروشترین کراساور چینی بازار ایران ایکس ۳۳ مدیران خودرو است که وزن خالصش ۱،۴۲۰ کیلوگرم و پیشرانه آن دو لیتر ۱۳۵ اسببخار است؛ درحالیکه وزن دانگ فنگ X5 حدود ۱،۶۰۰ کیلوگرم و پیشرانهاش ۱۲۳ اسببخاری است. درمقابل، اولین محصول خودروسازی فردا پهنپیکر و جادار بهنظر میرسد که احتمالا برای علاقهمندان کراساورهای ساخت چین جالب و جذاب خواهد بود. روی کاغذ، فراتر از پیشرانه ضعیف و قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی، نام ناشناخته شرکتی تازهتأسیس بهعنوان واردکننده، مهمترین مانع فروش SX5 محسوب میشود.
مشخصات کراس اور جدید
مشخصات و ابعاد
امکانات و آپشن های فردا SX5
طبق اطلاعات رسمی منتشر شده، خودروسازی فردا میخواهد فردا SX5 را با آپشنهای زیر تحویل مشتریانش دهد :
سانروف
کروز کنترل / کنترل پایداری / کنترل کشش
مانیتور 8 اینچی لمسی با دوربین عقب
گیربکس 2 حالته (اسپرت - برفی)
فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
بلوتوث
آینه تاشو برقی
تهویه دیجیتال
سنسور فشار باد تایر
اتولایت / دی لایت
روکش چرم صندلی
دو ایربگ
کمکی حرکت در سربالایی (HHC)
ایزوفیکس صندلی
خروجی برق 12 ولت
سنسور پارک عقب