پادشاه ماشینهای دستدوم ارزان در ایران کدامند؟
اگر با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان قصد خرید خودرو دسته دوم دارید، گزینههایتان محدود است.
به گزارش سایت طلا،اواخر مهر ماه امسال بود که همزمان با افزایش قیمت ارز، بازار خودرو هم دستخوش جهش قیمت شد. در آن ایام تیبای صندوقدار محصول امسال با ۱۶۰ میلیون تومان فروخته میشد و پراید صفر کیلومتر مدل ۱۳۱ هم ۱۳۰ میلیون تومان ناقابل در بازار قیمت خورده بود. رفتهرفته و بنا به دلایلی که اصلا نمیخواهیم اینجا درباره آنها صحبت کنیم، قیمت ارز و طلا طی ماههای اخیر تا حدودی کاهش یافت و در بازار خودرو نیز همین روند طی شد. شاید شما هم مثل نویسنده این مطلب، این روزها قصد خرید اتومبیل دسته دوم داشته باشید. اتفاقا شاید قیمت لوازم یدکی اتومبیل مد نظرتان، یکی از اولویتهای اصلی برای انتخاب از بین پراید، MVM ۱۱۰ و تیبا باشد. به لطف بازگشت قیمتها به سایتهای خرید و فروش خودرو، مقایسه کردن برای خریداران تا حدودی راحتتر شده است.
با مراجعه به یکی از همین سایتها، خواهید دید که خودروی MVM مدل سال ۹۰ با کارکرد و مدل مشابه با پراید، قیمت کمتری دارد. همین موضوع شاید کار را برای انتخاب گزینه نهایی بهعنوان خودروی دسته دوم دشوار کند. البته که در بحث قیمت، اوضاع برای تیبا کاملا متفاوت است. اما در این گزارش نگاهی به قیمت لوازم یدکی و مصرفی این سه محصول میاندازیم و آنها را با هم مقایسه میکنیم.
یکی از ابتداییترین اصول نگهداری اتومبیل، توجه به زمان تعویض فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هواست. حتما تا بهحال از مکانیکها شنیدهاید که به ازای هر پنج هزار کیلومتر و حتی کمتر، باید این سه فیلتر ارزانقیمت را تعویض کرد. قیمت این سه فیلتر برای پراید بهترتیب ۲۷، ۳۷ و ۴۰ هزار تومان است. برای تیبا ۳۵، ۴۰ و ۵۳ هزار تومان و برای MVM هم، ۵۳، ۵۵ و ۸۰ هزار تومان است.
اگر چه میگویند به ازای هر ۷۰ هزار کیلومتر لنت ترمز اتومبیل را باید عوض کرد اما معمولا در شهرهایی مثل تهران به خاطر وضعیت ترافیک این قطعه را باید هر سال تعویض کرد. لنت ترمز عقب MVM چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان آب میخورد. در حالیکه این قیمت برای تیبا ۲۵۰ هزار تومان و برای پراید فقط ۷۰ هزار تومان است. اگر خدای ناکرده با خودرویتان تصادف کردید، تعویض سپر جلوی پراید ۱۰۵ هزار تومان از دارایی شما کم میکند که این رقم برای تیبا ۳۶۵ هزار تومان و برای MVM نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان است.
همه این خرجهایی که تا بهحال بررسی کردیم، اصطلاحا کمرشکن نبودند و گاهی هم مجبور به خرجهای اساسی برای خودرویمان میشویم. یکی از همین خرجهای اجتنابناپذیر، پول مورد نیاز برای تعویض دیسک و صفحه است. اگر در حین سربالاییها متوجه ضعف خودرو شدید یا دنده یک و دنده عقب خودروتان به سختی جا برود، یعنی بخش قابل توجهی از حقوق ماهانهتان را باید برای دیسک و صفحه کنار بگذارید. تعویض دیسک و صفحه MVM در حال حاضر، بدون احتساب دستمزد مکانیک مورد اعتمادتان، یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان خرج روی دستتان میگذارد. دیسک و صفحه تیبا و پراید هم بهترتیب ۹۳۵ هزار تومان و ۸۹۰ هزار تومان هستند.
مشکلات برقی اتوموبیل مثل کم شدن نور چراغها که منجر به خرید دینام جدید میشود، یکی دیگر از خرجهای اساسی بهشمار میرود. خرید دینام برای پراید باعث میشود تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ناقابل از کفتان برود. دینام تیبا یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و دینام MVM هم تقریبا دو میلیون تومان هستند.
تا اینجا، تفاوت قیمتها خیلی زیاد نبودند، اما در برخی موارد، اختلاف قیمت لوازم یدکی در بین پراید، تیبا و MVM بیشتر میشود. شاید از زبان مکانیکها شنیدهاید که هر ۸۰ هزار کیلومتر باید کمک فنرها را عوض کرد. اما سبک رانندگی و برخی از عوامل خارجی مثل کیفیت جادهها تاثیر مستقیمی روی این موضوع دارند. تعویض کمک فنر جلوی سمت چپ پراید ۴۵۶ هزار تومان و MVM حدود ۷۵۰ هزار تومان، یعنی حدود ۱/۷ برابر هزینه دارد. شاید یکی از معدود هزینههایی که برای تیبا کمتر از دو خودروی دیگر تمام میشود همین یک قلم باشد. کمک فنر جلوی سمت چپ تیبا تقریبا ۴۰۰ هزارتومان قیمت دارد. در جدول زیر لیست برخی از لوازم یدکی و مصرفی برای خودروهای پراید ۱۳۱، MVM ۱۱۰ و تیبا را مشاهده میکنید.
MVM از زمان ورود به ایران، رقیب چینی پراید لقب گرفت. اما یکی از نقاط ضعفش گرانتر بودن قیمت لوازم یدکی در مقایسه با مدل ایرانی بوده است. شاید برخی از خریدارن با مقایسه کردن همین قیمتها، تصمیم به خرید محصولی که لوازم یدکی ارزانتری دارد بگیرند و شاید هم در طرف مقابل برخی بگویند وقتی بعد چند سال مثلا میخواهیم دیسک و صفحه خودرو را تعویض کنیم، اختلاف ۲۰۰ هزار تومانی این قطعه تفاوت آنچنانی برای ما ندارد.
منبع :فرارو