چگونه تسلا غول خودروسازی دنیا شد؟
شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا اکنون با ارزشترین خودروسازی جهان است.
به گزارش موبوایران،در حالی که سهام تسلا طی چند وقت اخیر به شکلی انفجاری دچار افزایش ارزش شده و در برههای کوتاه به بالاتر از ۹۰۰ دلار به ازای هر سهم هم رسید، اکنون زمان خوبی است به تاریخچه تسلا بپردازیم که داستانی نسبتا کوتاه اما شگفتانگیز راجع به تبدیل شدن به ارزشمندترین تولیدکننده اتومبیل در آمریکا به حساب میآید. تولیدکنندهای که ارزش بازارش حتی از رقبای بسیار قدیمی مانند جنرال موتور، فیات کرایسلر و فورد هم بیشتر شده. برای شرکتی که عمری کمتر از ۲۰ سال دارد، این دستاوردی بزرگ است، اما در عین حال بزرگترین دستاورد تسلا نیست.
BOX:491551193
بزرگترین دستاورد تسلا این است که برای بیش از ۱۸ سال به حیات ادامه داده و در این مسیر، چندین بار به سوددهی هم رسیده است.
تاریخچه تسلا
تسلا حیات خود را بهعنوان Tesla Motors و در سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز کرد و فرزند خلف یک مهندس الکتریک و یک محقق کامپیوتری بود که قصد داشتند یک اتومبیل الکتریکی بسازند که از نظر ظاهر و عملکرد، با یک اتومبیل گازوییلی برابری میکند.
مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ پیش از اینکه تصمیم به ساخت یک اتومبیل الکتریکی بگیرند، در ساخت یک استارتاپ در حوزه کتابهای الکترونیکی همکاری داشتند. شرکت NuovoMedia آنها در سال ۱۹۹۷ میلادی تأسیس شد و سه سال بعد، شرکت Gemstar TV Guide Internation آن را به قیمت ۱۸۷ میلیون دلار خرید.
به گفته تارپنینگ، در آن زمان این دو میخواستند یک شرکت دیگر راه بیندازند، اما در ابتدا نمیدانستند که دقیقا میخواهند چه کنند. او در جریان یک مصاحبه طی سال ۲۰۰۹ میلادی گفت: «میدانستیم که میخواهیم یک مشکل واقعی را برطرف کنیم، ولی نمیتوانستیم یک ابزار شبکه دیگر بسازیم.»
در ابتدا این دو به فکر سلولهای سوختی و اتانول سلولزی افتادند و در صدد حل مشکلات ناشی از رسیدن به پیک مصرف نفت برآمدند؛ یک نگرانی بزرگ در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی. اما در نهایت آنها خودروهای الکتریکی را برگزیدند. اما نه هر خودرویی، بلکه یک خودروی الکتریکی «الهامبخش» که زیبا و گرانقیمت بود، تصویری تازه از این خودروها ترسیم میکرد و عموم مردم را به استفاده از آنها ترغیب میساخت.
در سال ۲۰۰۶ میلادی، ایلان ماسک مستنداتی تحت عنوان «Secret Master Plan» منتشر کرد که برنامههای طولانیمدت رییس هیأت مدیرهی تسلا را برای کمپانی تشریح میکرد. در این مستندات، ماسک گفت هدفش از سرمایهگذاری روی تسلا موتورز این نبوده که فقط اتومبیل بسازند و بفروشند. او برنامههایی بزرگتر داشت.
هدف از سرمایهگذاری روی تسلا «کمک به تسهیل فرآیند گذار از اقتصادی مبتنی بر معادن و سوزاندن هیدروکربن به سمت یک اقتصادی الکتریکی و خورشیدی است که به نظرم اصلیترین روش برای دستیابی به راهکارهای پایدار به حساب میآید». برنامهی ماسک برای تحقق این مهم ساده اما هوشمندانه بود؛ «اتومبیل اسپورت بساز، از پول آن برای ساخت یک اتومبیل مقرونبهصرفه استفاده کن، از پول آن برای ساخت یک اتومبیل مقرونبهصرفهتر استفاده کن، درحالی که تمام این کارها را انجام میدهی گزینههایی برای تولید انرژی الکتریکی بدون هیچگونه انتشار دیاکسید کربن هم بساز».
از آن زمان به بعد، تسلا دقیقا مشغول انجام همین کار بوده و به موفقیتی نسبی دست یافته.