به گزارش موبوایران، پیام رسان بومی بیسفون با ارسال اعلان به کاربران خود اعلام کرد که به دلایل متعدد تصمیم به توقف فعالیت خود گرفته است. بیسفون از جمله سه پیام رسان بومی بود که ابتدای سال ۹۷ وام ۵ میلیارد تومانی از وزارت ارتباطات دریافت کرده بود.
پیام رسان بومی بیسفون با ارسال یک نوتیفیکیشن به کاربران خود اعلام کرده که فعالیتش در ۱۵ اسفند متوقف خواهد شد. متن کامل این پیام به این شرح است:
«کاربران عزیز و فهیم بیسفون پس از 8 سال فعالیت در بیسفون به دلایل متعدد تصمیم به توقف فعالیت بیسفون گرفته ایم. از شما که همواره همراه و پشتیبان ما در توسعه و گسترش بیسفون بوده اید بینهایت سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم پس از رفع مشکلات مجددا با قدرت به عرصه این خدمات بازگردیم.از شما خواهشمندیم اطلاعات و فایلهای مورد نیاز خود را تا پیش از ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ از بیسفون بردارید چون پس از این تاریخ دسترسی به بیسفون مقدور نخواهد بود. از همکاری شما سپاسگزاریم.»
این پیام رسان بومی جزو ۳ پیام رسان بومی بود که ابتدای سال ۹۷ از وزارت ارتباطات وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کرده بود. در آن زمان تیم اجرایی بیسفون در گفتگو با دیجیاتو دریافت این وام را در اردیبهشت ۹۷ تایید کردند و موسس بیسفون نیز در توییتر خود مهر تایید بر این خبر گذاشت. از سوی دیگر وزارت ارتباطات برخی امکانات زیرساختی را نیز به شکل رایگان در اختیار پیامرسانهای بومی قرار داده بود که مشخص نیست بیسفون از این امکانات نیز استفاده کرده است یا خیر.
بیسفون در کنار سروش و گپ از معدود پیام رسانهایی بود که این وام را از دولت دریافت کرده بودند. دیگر دریافت کننده این وام یعنی سروش نیز در ماههای گذشته اخباری مبنی بر فروش آن توسط مالک اصلیاش یعنی صدا و سیما به گوش میرسید و این روزها با ریزش کاربران نسبت به دوران فعالیتش در چند سال پیش روبرو است.
پیام رسان بیسفون توسط شرکت تراشه سبز ساخته شد و از سال ۹۱ تا سال ۹۳ کارهای توسعه نرمافزار انجام شد و برای نخستین بار در سال ۹۳ و در نمایشگاه تلکام از این محصول رونمایی شد. در الکامپ ۹۳ این نرمافزار به صورت رسمی در بستر اندروید و iOS ارائه شد و به تدریج قابلیت چت و گروه را نیز به آن اضافه شد.
برای آنکه بیسفون واقعا یک پیام رسان بومی باشد تلاشهای زیادی شد، از جمله همکاری با هنرمندان معروف ایرانی در طراحی بصری این اپلیکیشن. تیمی به سرپرستی «بزرگمهر حسینپور» طراحی استیکرهای این پیامرسان را بر عهده گرفت و بخشی از طراحی استیکرهای این مجموعه توسط تیم شکرستان انجام شد؛ «کارن همایونفر» نیز در طراحی زنگ و صدای اختصاصی برای این نرمافزار با تیم بیسفون همکاری کرد.
آخرین به روز رسانی این نرم افزار به دو سال پیش برمیگردد
عوامل اجرایی تیم بیسفون ادعا داشتند که ویژگی مهمی همچون کانال که امروزه در تلگرام جزو ویژگیهای محبوب و البته اصلی آن است را آنها پیش از تلگرام راهاندازی کرده بودند. مدیرعامل بیسفون به ایسنا درباره این موضوع گفته بود: «ما اولین شرکتی بودیم که در دنیا کانال را طراحی کردیم و تا پیش از آن هیچ کانالی در این نوع نرمافزارها وجود نداشت؛ با دوستان ایدهپرداز برای ایجاد یک شبه رسانه موضوعاتی را مطرح کردیم که بحث کانال به وجود آمد و آن را ایجاد کردیم.»
ناگفته نماند که برخی از کارشناسان حوزه تلکام نیز این ادعا را تایید میکنند که بیسفون قبل از تلگرام ایده کانال را ارائه داده، اما نیاز به دریافت مجوز از وزارت ارشاد برای کانالها، باعث کشیده شدن ترمز این قابلیت کلیدی در بیسفون شد.
در سال ۹۴ و پس از آنکه این پیام رسان به بیش از ۲ میلیون کاربر دست پیدا کرد، یک ارتقای نرم افزاری در آن انجام شد و با یک ریبرند دوباره، محصول جدیدی با نام «بیسفون پلاس» عرضه شد. در آن زمان گفته شده بود که بیسفون پلاس قابلیت ارائه خدمات به ۱۰ میلیون کاربر را به صورت همزمان دارد و به زودی مواردی چون تبادلات بانکی و احراز هویت نیز روی آن انجام خواهد شد.
بیلبوردهای تبلیغاتی بیسفون در حاشیه نمایشگاه الکامپ ۲ سال پیش و صحبت از «تیک سوم» در آن زمان تمام توجهها را به خود جلب کرد.
بیسفون پلاس دست روی نقطه حساسی همانند «امنیت» گذاشته بود و در بخش «درباره ما» تاکید کرده بود «بهواسطه پروتکل اختصاصی خودمان، مسائل امنیتی در زمینه هک و حوزههای مشابه را رعایت کردهایم و بهجرئت میتوانیم بگوییم که امنترین پیامرسان داخلی هستیم.»
حتی در تبلیغات و بیلبوردهای شهری که از این پیام رسان دیده میشد با شعار «نگران تیک سوم نباش» مواجه بودیم که نشان میداد بیسفون پلاس میخواهد به کاربران خود ثابت کند هیچ اطلاعاتی از آنها به خارج از سرورها درز پیدا نخواهد کرد.
در هر حال این پیام رسان بعد از فراز و نشیبهای فراوان، نتوانست به موفقیت برسد و امروزه در آستانه تعطیلی است. نرم افزار بیسفون در مارکتهای اندرویدی گوگل پلی و یا کافه بازار دیده نمیشود و بخش پشتیبانی آن نیز پاسخگو نیست؛ حتی کانالهای فعال در این پیام رسان نیز آخرین پیامهایشان مربوط به ماههای گذشته است. یک پایان آرام برای اولین پیامرسان بومی ایران.