سایت خبری طلا

اپل آدرس IP کاربر را از گوگل مخفی می‌کند!

منبع: سایت طلا


اپل قابلیت جدیدی به سافاری در iOS 14.5 اضافه کرده که آدرس IP کاربر را حین استفاده از قابلیت Safe Browsing گوگل مخفی کرده و حریم خصوصی را ارتقاء می‌دهد.


به گزارش موبوایران، اپل قابلیت جدیدی به سافاری در iOS 14.5 اضافه کرده که آدرس IP کاربر را حین استفاده از قابلیت Safe Browsing گوگل مخفی کرده و حریم خصوصی را ارتقاء می‌دهد.

مرورگر سافاری در iOS و iPadOS قابلیتی به نام Fraudulent Website Warning دارد که به گفته اپل، در صورت بازدید از سایت‌های مشکوک به فیشینگ و یا به عبارت ساده‌تر، سایت‌هایی که قصد سرقت اطلاعات کاربر مثل نام کاربری، رمز عبور و اطلاعات خصوصی دیگر را دارند، به کاربر هشدار می‌دهد.

اپل برای این قابلیت، از لیست سیاه یا دیتابیسی به نام Safe Browsing گوگل استفاده می‌کند که در آن سایت‌های مشکوک به فیشینگ یا کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. گوگل لیستی از پیشوند هش شده (بخوانید آدرس نصفه و نیمه) سایت‌های فیشینگ یا مخرب را به سافاری ارسال می‌کند تا این مرورگر آنها را با سایتی که کاربر در حال بازدید از آن است، تطابق دهد.

تصویری از نسخه بتای iOS 14.5. اضافه شدن آدرس جدید proxy.safebrowsing.apple که عبور ترافیک از سرورهای اپل را نشان می‌دهد.

اگر پیشوند ارسال شده از سوی گوگل با سایت بازدید شده تطابق داشته باشد، سافاری آدرس کامل را از گوگل درخواست می‌کند. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از این آدرس ناقص نمی‌تواند از سایتی که کاربر می‌خواهد بازدید کند باخبر شود.

با اینکه گوگل نمی‌تواند آدرس URL سایتی که کاربر می‌خواهد از آن بازدید کند را تشخیص دهد، اما ممکن است آدرس IP او را حین تعامل با سافاری جمع‌آوری کند. حالا در نسخه 14.5 سیستم عامل iOS و iPadOS دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. اپل پس از انتشار این بروزرسانی، قابلیت Safe Browsing را به جای سرورهای گوگل از سرورهای خود عبور خواهد داد تا «ریسک نشت اطلاعات محدودتر شود.»

این تغییر جزوی از برنامه بزرگتر اپل برای ارتقا حریم خصوصی iOS و iPadOS است. این شرکت همچنین می‌خواهد با انتشار iOS 14.5 اپ‌ها را وادار کند تا پیش از ردیابی کاربران در اپ‌ها و وب سایت‌ها از آنها اجازه بگیرند. این قابلیت که App Tracking Transparency یا ATTP نام دارد، سبب ابراز نگرانی از سوی توییتر و به خصوص فیسبوک شده چرا که به عقیده آنها روی تبلیغات شخصی‌سازی شده تأثیر منفی می‌گذارد.