چرا معاون وزیر بهداشت نتوانست سوار هواپیما شود؟

در پی اظهارات معاون وزیر بهداشت مبنی بر امتناع مسولان پرواز از سوار کردن وی در یکی از پروازها به دلیل تکمیل بودن ۷۵ درصد صندلی‌های هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری توضیحاتی باره ارائه کرد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا به نقل از ایسنا،پس از اینکه ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به هنگام تهیه بلیت و سوار شدن به هواپیما، به دلیل آنکه شرکت هواپیمایی مورد نظر صندلی‌های هواپیمای خود را تا بیش از ۷۵ درصد پر کرده بود بلیت برای پرواز را به او ندادند. سازمان هواپیمایی کشوری با صدور اطلاعبه‌ایتوضیحاتی در اتین زمینه ارائه کرد.

این سازمان در توضیحات خود آورده است:

«ضمن تشکر از زحمات آقای حریرچی و همکاران ایشان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، ذکر این نکته ضروری است که از آغاز شیوع کرونا در کشور به جهت اینکه مسوولیت مدیریت و برنامه‌ریزی برای مقابله با ویروس کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شد، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی سیاست‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل کشور در کنار تمامی ارگان‌ها خود را مکلف و مقید دانست تا در جهت حفظ سلامت شهروندان از تمام توان خود در جهت مقابله با این بحران استفاده نماید.

سازمان هواپیمایی کشوری از اظهارات ایشان در یک برنامه تلویزیونی اینگونه برداشت کرده است که ایشان از قبل بلیتی تهیه نکرده بودند اما قصد تهیه بلیت و سوار شدن به هواپیما را داشتند که ظاهرا به جهت تکمیل ظرفیت پرواز، شرکت هواپیمایی مربوطه از سوار کردن ایشان امتناع کرده است.»

در ادامه این توضیحات آمده است: «به طور حتم سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را بررسی و لیست مسافران آن پرواز را از شرکت هواپیمایی مربوطه مطالبه خواهد کرد و چنانچه آن شرکت براساس تکمیل ظرفیت ۶۰ درصد ایشان را نپذیرفتند، در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی از آقای حریرچی دعوت خواهیم کرد تا از عوامل این شرکت هواپیمایی به جهت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری تقدیر و تشکر لازم به عمل آید. اما چنانچه براساس مطالب ایشان تعداد ظرفیت پرواز بیش از ۷۵ درصد بوده است قطعا طبق روال گذشته با متخلفین برخورد خواهد شد و نتیجه را به اطلاع ایشان و عموم خواهیم رساند.

در عین حال باید توجه داشت که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با همراهی شرکت‌های هواپیمایی و اقدامات صورت گرفته، اکنون صنعت هوانوردی تنها یکی از شقوق حمل‌ونقل در کشور به شمار می‌رود که به طور جدی رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار داده و با جدیت تمام به اجرای دستورالعمل‌ها همت گمارده است. تا بدان جا که فارغ از اینکه در عرصه بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی نسبت به استفاده ۱۰۰ درصدی و یا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها چه عقیده تخصصی و فنی دارند و در عمل چگونه است، امروز بحث استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت با همکاری شرکت‌های هواپیمایی در پروازها به یک فرهنگ و خواست عمومی تبدیل شده است.

یعنی اگر شرکتی بخواهد محدودیت ۶۰ درصدی را رعایت نکند مسافران آن را نمی‌پذیرند و نکته حائز اهمیت، همراهی و هماهنگ بودن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری در اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت علی رغم تحریم‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات عدیده اقتصادی که در این صنعت وجود دارد. که از همین جا از شرکت‌های هواپیمایی بابت این هماهنگی و همراهی قدردانی می‌کنیم.

همچنین لازم به ذکر است، به صورت مستمر بازرسی‌های لازم توسط دفاتر تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری از پروازها به عمل آمده و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد و مجازات‌های لازم صورت گرفته است که مصداق این امر لغو مجوز پرواز برخی مسیرهای شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های گذشته بوده که گزارش آن به اطلاع عموم رسانده شد.

زنجیره صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور با محوریت و مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری با اجرای صحیح دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در جهت حفظ سلامت شهروندان فعالیت می‌کنند لیکن ای کاش این فشارها و حساسیت‌ها در سایر شقوق حمل ونقل نیز اعمال می‌شد که برای تایید این امر می‌توان سری به متروی تهران زده و با یک محاسبه سرانگشتی دریافت که یک شهروند روزانه به طور متوسط یک ساعت در مترو به سر می‌برد که تقریبا به اندازه یک سفر هوایی است اما با چه میزان ظرفیت و با رعایت کدام فاصله‌گذاری اجتماعی و آیا در حمل‌ونقل بین‌شهری نیز واقعا پروتکل‌ها رعایت می‌شود؟

در پایان مجددا از کلیه شرکت‌های هواپیمایی که در اجرای دستورالعمل استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش مسافر با سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مرکزی مقابله با کرونا همکاری و همراهی داشته‌اند، قدردانی می‌کنیم.»