تارا در برابر شاهین
به گزارش سایت طلا به نقل از یورونیوز،دو خودرو جدیدی که در سال آینده رقابت جدید را در بازار خودرو ایران تجربه خواهند کرد تارا و شاهین هستند.
نقطه قدرت تارا در مقابل شاهین موتور آن است که تکنولوژی جدیدتری دارد.
البته ابتدا قرار بود از موتور ساخت پژو با نام EC5 در این خودرو استفاده شود که در نهایت به موتور TU5 پلاس تغییر کرد.
درباره موتور این خودرو مهدی رجبعلی مدیر عامل ایپکو به سایت بیت ران گفته است: «تارا از موتور TU5 پلاس استفاده میکند. موتور TU5 پلاس در واقع نسخه بهینه شده موتور TU5 است. این موتور به سیستم زمان بندی مداوم سوپاپ های متغیر (CVVT) مجهز شده است. این سیستم باعث می شود که پیشرانه TU5 پلاس به نسبت TU5 ، قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتر داشته باشد. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را دارد.»
در مقابل تارا، شاهین سایپا از موتور هشت سوپاپ توربو شده خودرو تیبا استفاده میکند که ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد. موتور تارا ۱۶ سوپاپ و موتور شاهین هشت سوپاپ است.
در سایپا شاهین از پلت فرم قدیمی تویوتا یاریس با تغییراتی استفاده شده است اما در تارا از پلت فرم توسعه یافته پژو ۳۰۱ بهره گرفته شده است.
تا کنون هیچ نتیجه تست تصادفی در مراکز معتبر جهان از ایمنی این دو خودرو منتشر نشده است.
خودروهای کراساوور جدید
در سال آینده ایران خودرو و سایپا قصد دارند چند محصول کراساوور را عرضه کنند خودروهای کراساوور خودروهایی بین شاسی بلند و سواری هستند که با نام شبه شاسی بلند هم شناخته می شوند.
سایپا برنامه ساخت خودرویی با نام آریا را دارد که روی پلت فرم خودرو شاهین ساخته شده است.
ایران خودرو هم قصد دارد روی پلت فرم تارا یک خودرو کراساوور عرضه کند. سایت دیجیاتو گزارش داده است که این خودرو از موتور توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد.
خودروهای کوچک شهری
در سال آینده ایران خودرو قصد معرفی یک خودرو کوچک شهری را دارد برای این خودرو یک موتور سه سیلندر هم طراحی شده است که ۷۲ اسب بخار قدرت دارد.
البته زمان تولید این خودرو هنوز مشخص نشده است. شرکت سایپا هم خودرو اطلس را روی پلت فرم خودرو تیبا توسعه داده است.
بر اساس گزارش سایت گسترش نیوز قدرت این خودرو ۹۰ اسب بخار است.
پلت فرم تیبا توسعه یافته پلت فرم پراید است و سایپا تا کنون خودروهایی از جمله کوییک و ساینا را هم روی این پلت فرم ساخته است و اطلس خودرو دیگری است که قرار است روی پلت فرم تیبا توسعه پیدا کند.
خودروهای برقی
تا کنون چندین طرح برای خودروهای برقی معرفی شده که به نتیجه نرسیده است از جمله خودرو برقی رانا در ایران خودرو و ساینا برقی در سایپا، اما حالا دو شرکت خصوصی قصد تولید خودرو برقی را دارند.
شرکت کارمانیا قصد دارد یک خودرو برقی چینی را در ایران تولید کند این خودرو در تست تصادف نتایج ضعیفی کسب کرده است.
شرکت کارمانیا یکی از خودروسازان خصوصی ایرانی اعلام کرده است که سال آینده اولین خودرو برقی در ایران را مونتاژ و وارد بازار میکند. این اتومبیل یک خودرو برقی چینی است. این خودرو چینی در بازار جهانی سودا SA01 و در ایران کارمانیا eK1 نامگذاری شده است.
شرکت آلمانی adac که از معتبرترین شرکتهای مهندسی خودرو در اروپا محسوب میشود، این خودرو را بررسی کرده است. بر اساس بررسی این موسسه آلمانی این خودرو در تست تصادف بسیار ضعیف عمل کرده و ناامن بنظر میرسد.
تستهای انجام شده نشان میدهد که این خودرو قابلیت پیمایش بالایی با یکبار شارژ شدن ندارد و میتواند حدود ۲۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ شدن طی کند. این خودرو فاقد سیستم کنترل پایداری است که سبب میشود در پیچهای عملکرد مناسبی در زمینه فرمان پذیری نداشته باشد.
دیگر خودرو برقی قرار است توسط کرمان موتور و گروه مپنا تولید شود. براساس اعلام سازنده، این خودرو دارای پیمایشی بیش از ۲۵۰ کیلومتر خواهد بود. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۱۰ ثانیه خواهد بود. این خودرو به سیستم بازیابی انرژی نیز مجهز خواهد شد.