یک ویژگی فوق العاده در دوربین سونی FX3

دوربین سونی FX3 ترکیبی از خانواده‌ی Cinema Line و Alpha است و به ‌لطف داشتن سیستم خنک‌کننده‌ی قوی، «به‌صورت بی‌انتها» ویدئوی 4K/60fps ضبط می‌کند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، دوربین سونی FX3 ترکیبی از خانواده‌ی Cinema Line و Alpha است و به ‌لطف داشتن سیستم خنک‌کننده‌ی قوی، «به‌صورت بی‌انتها» ویدئوی 4K/60fps ضبط می‌کند.

سونی روز گذشته دوربینی با نام اف ایکس 3 (Sony FX3) معرفی کرد. سونی FX3 را می‌توانیم جدیدترین مدل از دوربین‌های سری Cinema Line خطاب کنیم که کوچک‌ترین و جمع‌و‌جورترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. براساس گزارش پتاپیکسل، بسیاری از قابلیت‌های FX3 از A7S III به این دوربین رسیده‌اند و تفاوت اصلی آن‌ها به طراحی بدنه و بهره‌مندی مدل FX3 از فن داخلی مربوط می‌شود. استفاده از فن داخلی باعث می‌شود دوربین جدید سونی برای مدت‌زمانی طولانی‌تر بتواند تصویربرداری کند.

دوربین سونی FX3 از حسگر ۱۰٫۲ مگاپیکسلی فول فریم Back Side-Illuminated استفاده می‌کند که طبق ادعای شرکت ژاپنی، نویز کمی دارد و از حساسیت بالایی بهره می‌برد. مطابق اطلاعات رسمی، حسگر یادشده دارای ایزوی (ISO) حداکثر ۴۰۹,۶۰۰ است و در حالت SLog-3، بیش از ۱۵ استاپ گستره‌ی داینامیک ارائه می‌دهد. دوربین FX3 سونی از ماتریس رنگی S-Cinetone که در محصولات Venice و FX6 و FX9 دیده می‌شود استفاده می‌کند تا بتواند ویدئوها را بهتر ضبط کند. سونی از حضور ۱۱ پروفایل قابل ‌انتخاب در دوربین FX3 خبر می‌دهد که از بین آن‌ها می‌توانیم به S-Gamut3 و S-Gamut3 Cinema اشاره کنیم.

دوربین سینمایی جدید سونی می‌تواند ویدئوی ۶۰۰ مگابایت‌ بر ثانیه‌ای All-I را بگیرد و در حالت‌های XAVC S/H.264 یا MPEG-H HEVC/H.265 فیلم‌برداری کند. در کنار این‌ها دوربین سونی محتوای 4K را با نرخ حداکثر ۱۲۰ فریم ‌بر ثانیه می‌گیرد (البته با کراپ ۱۰ درصدی از حسگر فول فریم). اگر به وضوح Full HD 1080p علاقه داشته باشید، می‌توانید ویدئوهای این‌چنینی را با نرخ حداکثر ۲۴۰ فریم‌ بر ثانیه ضبط کنید.

ویدئوها با عمق ۱۰ بیت و نمونه‌برداری رنگی ۴:۲:۲ در تمامی فرمت‌ها قابل ‌ضبط هستند و امکان ضبط ویدئوی ۱۶ بیت RAW ازطریق خروجی HDMI وجود دارد. دوربین سونی FX3 قابلیت Proxy Recording را در حالت ۱۰ بیت و هشت بیت XAVC HS با وضوح 1080p و 720p ارائه می‌دهد.

در دوربین سونی FX3 از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) سطح کانونی ۶۲۷ نقطه‌ای استفاده شده است؛ یعنی همان سیستم فوکوس خودکاری که پیش‌تر شاهد استفاده از آن در FX6 بودیم. در دوربین سونی از سیستم فوکوس خودکار چشمی (Eye-AF) استفاده شده است، البته قابلیت Eye-AF در حالت‌های ویدئویی صرفا از چشم انسان پشتیبانی می‌کند. از طرفی قابلیت Real-Time Tracking AF را داریم که در تمامی حالت‌های ویدئویی امکان استفاده کردن از آن وجود دارد. سیستم پایش لمسی در صفحه‌نمایش LCD پشتی گنجانده شده است و FX3 از پارامترهای دیگری برای کنترل فوکوس خودکار استفاده می‌کند که می‌توان آن‌ها را تغییر داد. ازطریق این تنظیمات می‌توان تعیین کرد که فوکوس دوربین با چه سرعتی بین سوژه‌ها جابه‌جا شود.

دوربین سونی FX3 از سیستم لرزش‌گیر پنج‌محوره حسگر استفاده می‌کند و این نخستین باری است که شاهد استفاده از چنین سیستمی در دوربین‌های سری Cinema Line هستیم. برای ۱۰ درصد کراپ اضافه، سونی می‌گوید سیستم لرزش‌گیر دیجیتال می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با سیستم لرزش‌گیر حسگر فعالیت کند و به ‌شکل محسوس عملکرد آن را بهبود ببخشد. این قابلیت که با نام Active Mode شناخته می‌شود، در حالت ۱۲۰ فریم ‌بر ثانیه و بالاتر در ‌دسترس نیست.

اگر این مشخصات فنی برای شما آشنا به ‌نظر می‌رسند، تعجب نکنید. مشخصات فنی سونی FX3 تا حد زیادی به دوربین A7S III شباهت دارد. فردی به نمایندگی از سونی در گفت‌و‌گو با پتاپیکسل گفته است که از زاویه‌ی دیدی خاص، دو دوربین بسیار شبیه‌ هم به ‌نظر می‌رسند. او می‌گوید از زاویه‌ی دید فناوری شاید FX3 و A7S III شبیه باشند؛ اما از لحاظ نحوه‌ی کاربرد تفاوت دارند.

سونی FX3 مخصوص کسانی است که به قابلیت‌های A7S III در زمینه‌ی عکس‌برداری نیاز ندارند؛ اما همچنان می‌خواهند دوربینی در اختیار داشته باشند که ویدئومحور باشد و از بدنه‌ای بهره بگیرد که بتوان از آن درون ریگ‌های دوربین استفاده کرد. این گفته بدین معنی نیست که FX3 نمی‌تواند عکس بگیرد. در FX3 همچون دوربین‌های سری آلفا از شاتر مکانیکی استفاده شده است. به‌‌ لطف سرعت خواندن بالای حسگر، سونی انتظار دارد شاتر الکترونیکی دوربین عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

برای کسانی که صنعت دوربین را دنبال می‌کنند، طراحی ظاهری دوربین FX3 بسیار در خور توجه است؛ البته با درنظرگرفتن تعداد زیاد شایعه‌ها، از دیدن این نوع طراحی متعجب نشدیم. FX3 اساسا در تلاش است توانایی‌های دوربین‌های سری Cinema Line و Alpha را با هم ترکیب کند. سونی می‌گوید در دست نگه داشتن دوربین جدیدش در مقایسه‌ با دوربین A7S III، تجربه‌ی بسیار متفاوتی به کاربر القاء می‌کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، FX3 کامپکت‌ترین دوربین سری Cinema Line سونی محسوب می‌شود. بخش بالایی دوربین کاملا تخت است؛ زیرا سونی منظره‌یاب و دکمه‌های چرخان بالایی را حذف کرده. بدون کارت حافظه و باتری، وزن دوربین سونی FX3 به ۶۴۰ گرم می‌رسد و درصورت استفاده از کارت حافظه و باتری، وزن دوربین ۷۱۵ گرم می‌شود. متأسفانه FX3 برخلاف دیگر دوربین‌های سری Cinema Line فضایی برای کانکتور SDI ندارد و به‌حدی کوچک است که سونی نتوانسته فیلتر تراکم خنثی در آن بگنجاند. این‌ها ضعف‌هایی هستند که سونی حاضر شده است برای کوچک نگه داشتن ابعاد دوربین، آن‌ها را متحمل شود. نتیجه‌ی نهایی دوربینی است که ابعادی کوچک‌تر از A7S III دارد. پهنای دو دوربین مثل هم است؛ اما FX3 طول کمتری دارد. ارتفاع دوربین FX3 اندکی کمتر از A7S III است، البته در شرایطی که قسمت EyeCup منظره‌یاب دوربین A1 یا A7S III را در معادله بگنجانید.

در بخش جلویی دوربین از دکمه‌ی ضبط قابل ‌شخصی‌سازی استفاده شده است و در بخش پشتی همان صفحه‌نمایش A7S III دیده می‌شود که از نوع لمسی LCD است و محتوای بصری را با وضوح ۱٫۴۴ میلیون نقطه نمایش می‌دهد. به ‌لطف این صفحه‌نمایش کاربر می‌تواند سریع به کنترل فوکوس خودکار و بخش انتخاب فوکوس خودکار دسترسی پیدا کند. سیستم پایش لمسی به صفحه‌نمایش LCD وارد شده است تا بتوان از آن ناحیه به‌ شکل مناسب برای کنترل دوربین استفاده کرد. در بخش سمت راست صفحه‌نمایش در بخش پشتی شاهد دکمه‌ی ایزو (ISO) و شاتر هستیم. در این بخش از دکمه‌های دیگری نیز استفاده شده است که کاربر می‌تواند آن‌ها را شخصی‌سازی کند.

بدنه‌ی دوربین FX3 شامل دو USB (میکرو و Type-C)، جک هدفون، و درگاه فول‌سایز HDMI Type-A است. دو درگاه USB برای مواقعی کاربرد دارند که درگاه USB-C بتواند به ‌شکل بی‌انتها انرژی دوربین را تأمین کند. از درگاه میکرو USB می‌توان برای کنترل یا انتقال فایل استفاده کرد. دوربین FX3 A7S III از اسلات دوگانه‌ی کارت حافظه‌ی CFexpress Type A و SD بهره می‌برد. سونی می‌گوید اساسا همان پیش‌نیازهای کارت حافظه‌ی A7S III برای FX3 برقرار است.

برآمدگی اندک بخش پشتی دوربین دقیقا همان‌جایی است که سونی سیستم خنک‌کننده‌ی فعال و فن داخلی FX3 را گنجانده است. فن را می‌توان در حالت‌های مختلف تنظیم کرد (Auto یا Minimum یا Off). این فن با ساختار پخش‌کننده‌ی گرما همکاری می‌کند تا دوربین خنک بماند. سیستم خنک‌کننده، هوا را از بخش پایینی وارد می‌کند، آن را از کنار هیت‌سینک عبور می‌‌دهد و سپس از بخش کناری دوربین خارج می‌کند. فن تقریبا هیچ سروصدایی ندارد و در مواقعی که محیط به‌حدی ساکت بود که صدای فن را شنیدید، می‌توانید آن را خاموش کنید.

به ‌لطف سیستم خنک‌کننده‌ی فعال، دوربین FX3 می‌تواند در زمانی‌که با انرژی خارجی همراه شده باشد، «به‌ شکل نامتناهی» ویدئوی 4K با نرخ ۶۰ فریم ‌بر ثانیه ضبط کند. آزمایش‌های سونی نشان می‌دهند محدودیت فیلم‌برداری مداوم ۱۳ ساعت است و همین ۱۳ ساعت برای تمامی نیازهای فیلم‌برداری، «نامتناهی» به ‌نظر می‌رسد.

با وجود داشتن فن، دوربین FX3 دربرابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت مقاومت نشان می‌دهد؛ البته سونی تضمین نمی‌دهد که FX3 کاملا مقاوم باشد و دسته‌ی XLR دربرابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار مقاوم نیست. دوربین FX3 از سیستمی برای خارج کردن گرد و غبار استفاده می‌کند.

در دوربین سونی از همان باتری A7S III استفاده شده است؛ اما همان‌طور که اشاره کردیم، می‌توان ازطریق درگاه USB-C نیز انرژی مورد نیاز دوربین را تأمین کرد. متأسفانه دوربین FX3 از LUT قابل ‌نصب توسط کاربر پشتیبانی نمی‌کند و درگاه SDI یا ND داخلی ندارد. FX3 از این جوانب با FX6 متفاوت است. دوربین سونی FX3 در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) با قیمت ۳۸۹۹٫۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود.