آغازی قدرتمند برای PS5

در جریان رویداد State of Play اخیر، گیم پلی جدیدی از بازی Kena: Bridge of Spirits را شاهد بودیم.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران،در جریان رویداد State of Play اخیر، گیم پلی جدیدی از بازی Kena: Bridge of Spirits را شاهد بودیم. در این تریلر ضمن تماشای بخش‌هایی از داستان و دنیای بازی،با چگونگی انجام مبارزات بازی و روند آن هم آشنا شدیم. هم‌چنین تاریخ انتشار بازی برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴ و کامپیوترهای شخصی مشخص شد.

بازی «کِینا: رابط ارواح» در میان بازی‌های مورد انتظار امسال نظر بسیاری را جلب کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. بازی کینا نه‌تنها یکی از اولین بازی‌های پلی‌استیشن ۵ است، بلکه اولین ساخته‌ی استودیوی سازنده‌اش یعنی «امبر لب» (Ember Lab) محسوب می‌شود.

اگر بعد از دیدن تریلرها و اطلاعاتی که از بازی پخش شده است، حس و حال کاملا مشابهی با بازی زلدا به شما دست داده، بد نیست بگوییم که این احساس به هیچ وجه اشتباه نیست. بازی کینا با شباهت‌هی بسیاری که با نسخه‌های سه‌بعدی مجموعه‌ی زلدا دارد، یادآور دنیای زیبا و رنگارنگ زلدا برای مخاطب خود است. گذشته از شباهت‌های بصری، دنیای پر رمز و راز و جادویی در بازی کینا با یک هاب اصلی که همان دهکده‌ی دنیای بازی است و بخش‌های متصل به آن مواجه هستیم. از این هاب اصلی می‌توان به بخش‌های مختلف نقشه‌ی بازی سفر کرد. هرکدام از این بخش‌های مختلف تمرکز خاصی روی مکانیک‌های مختلف بازی دارند. به طور مثال در یک بخش با سیاهچاله‌های پی در پی و طولانی، در بخش دیگر با سکوبازی و دست آخر هم با یک غولآخر عظیم‌الجثه طرف هستیم. این ساختار در واقع بازی را به یک اثر غیرخطی عظیم بدل می‌کنند که در طول بازی می‌توان به گشت و گذار در این دنیا و کشف پاسخ معماهای بازی پرداخت و پرده از رازهای و موارد مخفی در دنیای بازی برداشت.

بازی کینا: رابط ارواح شاید به اندازه‌ی بازی‌های موردانتظار دیگر امسال همچون «هورایزن فوربیدن وست» و «رچت اند کلنک» شناخته شده نباشد، اما تنها کافی است تا نیم نگاهی به بازی انداخت تا به بهترین شکل ممکن و از هر لحاظ غافلگیر شد. بازی کینا در تلاش است تا با جلوه‌های بصری چشم‌نواز و جنب و جوش خاص فضای بازی، یک تجربه‌ی سرگرم‌کننده و دلنشین در سبک اکشن ماجراجویی باشد که ساعت‌ها بازیکن را مجذوب خود می‌کند. ویژگی‌ای که کینا را از بازی‌های دیگر در این سبک متمایز می‌کند، فاصله گرفتن از واقع‌گرایی افراطی و تلاش برای خلق دنیایی فانتزی با جزئیات ریز و درشت و اتمسفر زیبا است که این روزها در میان بازی‌های سبک اکشن ماجراجویانه کمتر شاهد آن هستیم.

از انیمیشن تا بازی

استودیوی بازی سازی امبر لب، به عنوان یک استودیوی انیمیشن‌سازی در سال ۲۰۰۹ توسط مایک و جاش گریر تاسیس شد. این استودیو تنها ۱۴ عضو ثابت دارد و تاکنون تنها در زمینه‌ی تولید انیمیشن تمرکز داشته است و قرار است با بازی «کینا: بریج آو اسپیریتز» برای اولین بار به طور رسمی وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شود. البته این استودیو با دنیای بازی‌های ویدئویی بیگانه نیست و انیمیشن Terrible Fate، ساخته‌ی امبر لب، متاثر از دنیای بازی زلدا، خود گویای آشنایی و ادای احترام سازندگان آن به بازی The Legend of Zelda: Majora’s Mask است. انیمیشنی که توجه و تحسین بسیاری از دوست‌داران زلدا را به همراه داشت.

دنیای مردگان

داستان بازی در مورد یک راهنمای روح‌ها است; کینا، به عنوان قهرمان داستان، به کمک و راهنمایی ارواح سرگردان و بی‌قرار می‌پردازد تا به آرامش ابدی دست پیدا کنند. در واقع شخصیت اصلی یعنی کینا، با قابلیت‌ها و توانایی‌های خاص خود که دارد می‌تواند به ارواحی که میان دنیای مادی و معنوی سرگردان مانده‌اند کمک کند تا به مقصد نهایی خود برسند. این ارواح سرگردان و گرفتار، روح افرادی هستند که در هنگام مرگ کاری ناتمام داشته‌اند یا ناراحتی و سرخوردگی عمیقی را با خود به همراه دارند. بنابراین در دنیایی برزخی گرفتار و بلاتکلیف مانده‌اند.

این داستان البته بی‌شباهت به انیمیشن زیبای «روح» از کمپانی پیکسار نیست که امسال توجه بسیاری از منتقدها به خود جلب کرد و استقبال خوبی هم در میان مردم به همراه داشت. کینا، شخصیت اصلی بازی، رسالت کمک به روح افرادی مثل «جو گاردنر» از دنیای انیمیشن روح را به عهده دارد؛ معلم موسیقی‌ای که درست در روزی که قرار است به آرزوی دیرینه‌اش، یعنی اجرای زنده در یک گروه موسیقی جاز برسد در یک اتفاق روحش از بدنش جدا می‌شود. در دنیای بازی کینا، جهان‌بینی حاکم بر بازی و مقوله‌ی زندگی و مرگ از دریچه‌ی فکری خاصی به مخاطب بازی القا می‌شود. تفکری که در میان آثار متعدد بازی‌های ویدیویی، بازیکن را اندکی بیشتر به تامل وادار می‌کند و از داستان صرفا رنگارنگ و مبارزات بی روح فاصله می‌گیرد.

داستان بازی در دنیایی خیالی جریان دارد. دنیایی که یادآور مشرق زمین است و می‌توان معماری و طبیعت زیبای آن را الهام گرفته از کشور ژاپن، جزیره‌ی بالی در اندونزی و دیگر مناطق دنیای شرق دانست. البته شخصیت اصلی بازی، یعنی کینا در سفر دور و دراز خود به این سرزمین آمده و ماجراجویی بزرگی در این دنیا در انتظار او است.

علاوه بر شخصیت اصلی بازی، در ویدیوهای منتشر شده شاهد موجودات کوچکی در بازی بوده‌ایم که بسیار پر جنب و جوش هستند و البته در روند بازی بسیار تاثیرگذار. این موجودات سیاه کوچک و بامزه «رات» (Rot) نام دارند که نقش پررنگی چه در گیم‌پلی و چه از نظر داستانی در بازی ایفا می‌کنند. می‌توان رات‌ها را در گوشه و کنار دنیای بازی پیدا و به خود ملحق کرد. آن‌ها در گیم‌پلی و چه در مبارزات و چه در حل معماها به کمک‌مان می‌آیند و برای مثال می‌توان برای جابجایی و رد شدن از موانع از آنها استفاده کرد یا حواس حریف را با کمک آن‌ها پرت کرد. رات‌ها در داستان بازی عامل تجزیه و پوسیدگی المان‌های دنیای بازی هستند و پراکندگی درست آن‌ها در بازی بسیار اهمیت دارد. پس به خاطر داشته باشید این موجودات خجالتی و بانمک را نادیده نگیرید و در طول ماجراجویی‌های خود از آن‌ها کمک بگیرید.

مبارزات جذاب و آشنا

سیستم مبارزات بازی در تریلرهای نمایش داده شده، کینا را به هنگام استفاده از نیزه، کمان و هم‌چنین قدرت‌های جادویی به تصویر می‌کشد. کینا از چوبدستی خود در مبارزه‌های مختلف برای ضربه زدن به دشمن استفاده می‌کند. یک ارتقا در این چوبدستی کافی است تا آن را تبدیل به کمان کند که در تیراندازی‌ها و مبارزات از راه دور بسیار کاربردی است. هم‌چنین با قابلیت پالس، کینا می‌تواند یک سپر محافظ در برابر دشمنان ایجاد کند. در این حالت دفاعی اثر حمله‌های دشمن روی نوار سلامتی پایین می‌آید. حتی از این مکانیزم برای خسته کردن دشمن و ضد حمله هم می‌توان استفاده کرد. انتظار می رود دشمنان متنوعی برای به کار گرفتن سیستم مبارزات روی آن‌ها در بازی وجود داشته باشد که هرکدام الگوی حمله‌ی منحصر به خود را دارند و در طول بازی می‌توان در این زمینه تجربه کسب کرد و یاد گرفت؛ مبارزه‌هایی معمول و سریع که به نظر جذاب و سرگرم‌کننده می‌رسند.

نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵

تریلرها و تصاویر نمایش داده شده از بازی همه مربوط به نسخه‌ی نسل نهم و کنسول پلی استیشن ۵ هستند و تمام توجه‌ها تاکنون به این نسخه از بازی معطوف شده است. از قرار معلوم انتظار می‌رود نسخه‌ی پلی استیشن ۴ از نظر گرافیکی تراکم المان‌های کمتری در لحظه در محیط بازی داشته باشد. به طور مثال تعداد رات‌های در حال جنب و جوش بازی کمتر باشد یا جنگل و پوشش گیاهی بازی تراکم کمتری نسبت به نسخه‌ی PS5 داشته باشد. این قضیه البته تفاوتی در گیم‌پلی بازی و روند مبارزات و حل معماها ایجاد نمی‌کند.

جزییات گیم‌پلی Kena: Bridge of Spirits منتشر شد

با اینکه استودیوی امبر لب تولید این اثر را در ابتدا برای پلی استیشن ۴ شروع کرد، با ظهور نسل نهم کنسول بازی شرکت سونی، این استودیو با بهره بردن از قابلیت‌های بالای کنسول پلی استیشن ۵، ایده‌های جدیدی را در بازی اجرایی کرده است. این اتفاق برای بازی کینا نتیجه‌ی خوبی داشته و سازندگان بازی توانسته‌اند با استفاده از قدرت بالای پلی استیشن ۵ در بارگذاری سریع بازی‌ها، سرعت بارگذاری بازی را به تنها ۲ ثانیه برسانند و هم‌چنین جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای را در بازی خلق کنند.

از مزایای دیگر نسخه‌ی پلی استیشن ۵ بازی کینا می‌توان به قابلیت‌های کنترلر دوال‌سنس اشاره کرد. با قابلیت‌هایی که این کنترلر دارد، از جمله لرزش‌ در ماشه‌ها (تریگرها) و ویژگی بازخورد لمسی (Haptic Feedback)، مبارزات بازی و تیراندازی با تیر و کمان حس واقع‌گرایانه‌تری به بازیکن انتقال می‌دهد. اگر هنوز مانند بسیاری به پلی استیشن ۵ دسترسی ندارید، به هیچ وجه خود را از تجربه‌ی این بازی روی پلی استیشن ۴ محروم نکنید. به خصوص که استودیوی سازنده‌ی بازی این امکان را فراهم می‌کند که در صورت تهیه‌ی این کنسول نسل نهمی در آینده می‌توانید به رایگان نسخه‌ی پلی استیشن ۴ بازی به نسخه‌ی پلی استیشن ۵ ارتقا دهید.

هدف بازی کینا: رابط این نیست تا از مجموعه بازی‌های بزرگ و محبوب چون «هورایزن فوربیدن وست» پیشی بگیرد یا بازی «گاد آور وار: رگنارک» را خلع سلاح کند! حتی بد نیست اشاره کنیم که کینا در مقایسه با بازی‌های ۷۰ دلاری پلی‌استیشن ۵ تنها با قیمت ۴۰ دلار عرضه می‌شود و ارزان‌تر است، اما پتانسیل این را دارد که توجه طرفداران سبک اکشن ماجراجویی را معطوف خود کرده و انتخاب‌های این مخاطبان را محدود کند. با انتشار موفق بازی کینا می‌توان انتظار داشت مکانیک‌های بازی‌های این سبک دچار بازنگری شده و سمت و سوی جدیدی برای ادامه پیدا کنند.

کینا با گرافیک خیره‌کننده، داستان‌پردازی معمایی زلدا‌طور، طراحی منحصربه‌فرد دنیای بازی و سیستم مبارزات هوشمندانه، این ظرفیت را دارد تا ما را با خلاقانه‌ترین بازی ویدیویی سال آشنا کند. نباید فراموش کنیم که بسیاری از بازی‌های موفق همیشه پدیدآورندگان سبک خاصی در دنیای بازی‌های ویدیویی نبوده‌اند و در واقع دنباله‌رو سبک بازی‌هایی پیش از خود بوده‌اند که با اضافه کردن المان‌هایی منحصر بفرد به موفقیتی بیشتر از آثار موجود رسیده‌اند. استودیوی مستقل امبر لب در این مسیر کار دشواری پیش رو دارد و باید دید در ابتدای نسل جدید تا چه اندازه در ارائه‌ی اثری درخشان و به یاد ماندنی موفق خواهد بود.