جدایی زوج مشهور فیلم‌های کمدی

از اواخر هفته گذشته تا امروز هر‌بار ماجرای پایان کار مشترک پژمان جمشیدی و سام درخشانی به‌عنوان یک زوج کمدین سینمایی در سینمای ایران دهان به دهان می‌چرخد و بحث و جدل برمی‌انگیزد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،از اواخر هفته گذشته تا امروز هر‌بار ماجرای پایان کار مشترک پژمان جمشیدی و سام درخشانی به‌عنوان یک زوج کمدین سینمایی در سینمای ایران دهان به دهان می‌چرخد و بحث و جدل برمی‌انگیزد. این دو خودشان را لورل و هاردی سینمای ایران می‌دانستند و اگرچه تعداد آثار مشترکی که با‌هم کار کردند بسیار معدود است اما مخاطبان ایرانی سینما توانسته بودند این زوج را در کنار هم در قاب سینمایی فیلم‌های کمدی بپذیرند و دوست بدارند.

اولین همکاری این دو بازیگر در سال ۱۳۹۲ و با مجموعه تلویزیونی «پژمان» به کارگردانی سروش صحت شکل گرفت. اگرچه خاستگاه این همکاری تلویزیون بود اما در سینما ادامه پیدا کرد. نخستین فیلم سینمایی مشترک این دو نفر «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی در سال ۹۴ بود. سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۷ در فیلم تگزاس به کارگردانی مسعود اطیابی این دو باز‌هم کنار هم قرار گرفتند. تگزاس۲ بار دیگر این دو را در سال ۱۳۹۷ کنار هم نشاند و موفقیت نسبی این زوج، نسخه دوم فیلم «خوب، بد، جلف» را هم در سال ۱۳۹۸ روانه تولید کرد.

فیلم‌های مشترک این دو بازیگر در سینمای ایران بیش از ۷۰‌میلیارد تومان فروش داشته است، یعنی هر فیلم به‌طور میانگین ۵/ ۱۷‌میلیارد تومان که رقم قابل‌توجهی است. این کارنامه قرار بود که با ساخت تگزاس‌۳ در سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند اما پیش از این اتفاق پژمان جمشیدی خبر جدایی‌اش از سام درخشانی را تایید کرد تا این دو احتمالا تا مدتی طولانی به تنهایی مسیرشان را ادامه دهند.

این در حالی است که نسخه سوم «خوب، بد، جلف» با عنوان فرعی «رادیو‌اکتیو» در قالب سریالی در شبکه نمایش خانگی در حال توزیع است. سریالی که انتقادهای بسیاری را برانگیخت. برخی معتقدند که خاستگاه این جدایی، ضعف‌های ساختاری این سریال است.

داستان جدایی

پژمان جمشیدی در تازه‌ترین گفت‌وگویش در رابطه با همکاری‌های آینده‌اش با سام درخشانی خبر از دوری این زوج کمدین حداقل برای چند سالی را داد. همچنین مهراب قاسم‌خانی هفته گذشته در مصاحبه‌ای درباره این زوج گفته بود که کار روی زوج سام و پژمان دیگر بس است و بهتر است دیگر ادامه نداشته باشد و خودشان هم باید مواظب این ماجرا باشند. هرچند برخی رسانه‌ها این واکنش‌ها را نشانه اختلاف بین پژمان جمشیدی و سام درخشانی دانستند، اما به‌نظر می‌رسد بازگشت بی‌فروغ این زوج کمدین در سریال «خوب، بد، جلف، رادیواکتیو » باعث و بانی این اظهار‌نظرها و جدایی احتمالی این زوج باشد. هر‌چند این سریال بیشتر از آنکه از بازی این دونفر ضربه بخورد در متن ایراد دارد و به هر حال به سابقه درخشان این زوج لطمه زده است. از سوی دیگر هر دو بازیگر به موقعیت‌های متفاوت و بهتری مانند دریافت نامزدی سیمرغ جمشیدی رسیده و این موقعیت‌ها نوید آینده درخشان‌تری در حرفه‌شان را دارد و بعید نیست عطای زوج درخشان پژمان و سام را به لقایش ببخشند و دیگر سراغ تکرارش نروند. آنچنان‌که پیش از این هم زوج‌های هنری بودند که نتوانستند به همکاریشان در کنار همدیگر ادامه دهند، اما خاطره بازیشان در ذهن مخاطبان مانده است.

اینکه ترکیب این دو بازیگر، زوج جذاب‌ و طنازی است، شکی در آن نیست اما پس از حرف‌های پیمان قاسم‌خانی، پژمان جمشیدی از احتمال پایان همکاری زوج او و سام درخشانی خبر داد و گفت: «هم‌اکنون خوب، بد، جلف در سینمای ایران برند شناخته‌شده‌ای است. ما سری دوم این فیلم را ناتمام گذاشتیم و سینما تعطیل شد. پیمان قاسم‌خانی خیلی معذب این داستان بود که فیلم تکمیل شود. می‌گفت مخاطب را نباید با فیلم ناتمام رها کرد، از این‌رو ساخت سریال «خوب، بد، جلف۳» مطرح شد که در ۱۲ قسمت فیلم‌برداری شد. نخستین‌بار است که این جمله را می‌گویم؛ شاید این جزو آخرین کار‌های من و سام درخشانی باشد، زیرا با توجه به اینکه هر کدام گرفتاری‌های خودمان را داریم و همینطور شرایط کرونا که همه چیز را پیچیده کرده، شاید من و سام مدت‌ها فرصت بازی کنار هم را نداشته باشیم و سریال خوب، بد، جلف آخرین کار من و سام حداقل تا چند سال آینده باشد. ولی خب، همیشه خاطرات خیلی خوبی با سام دارم. خیلی باهم راحتیم. خیلی دوستش دارم مثل یک برادر بزرگ‌تر برای من است. در برند خوب، بد، جلف با توجه به اینکه محسن چگینی و پیمان و مهراب قاسم‌خانی، من و سام دوستان خیلی خوبی برای هم بودیم و بیشتر برادرانه و رفاقتی کار می‌کردیم، رفقای خوبی برای هم هستیم و همین موجب شده سختی‌های کار را به‌جان بخریم. البته جذابیت‌های خود را هم دارد. جا دارد در همین جا عرض کنم که قسمت‌های اول این سریال، چون در قطار و فضای کوچک کوپه‌های قطار بود از گوشی‌های همراه پیشرفته برای فیلم‌برداری استفاده شد که کمی از کیفیت تصویری سریال در قسمت‌های نخست کم کرده بود، اما از قسمت چهارم به بعد خیلی خوب و بهتر شد. ناگزیر بودیم اینگونه تصویربرداری شود که البته تصویربرداری این سریال را آقای تورج اصلانی، از فیلم‌برداران خوب کشورمان، به‌عهده داشتند و برای آن اتفاقاتی که در قسمت اول و دوم افتاد ناگزیر بودند. من قسمت چهارم را خیلی دوست داشتم و امیدوارم که تا پایان سریال مردم دوست داشته باشند و دنبال کنند.»

این حرف‌ها و جملات نشان از آن دارد که سینمای کمدی ایران تا چند سال آینده شاهد حضور پژمان و سام نخواهد بود.