بازگشت آهوی بیابان، عروس خیابان

چندین سال است که از بازگشت جیپ واگنییر اطلاع داریم و سال گذشته هم این شرکت با معرفی کانسپتی آمادهٔ تولید، پیش‌نمایشی از این افسانهٔ آمریکایی را ارائه کرد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، چندین سال است که از بازگشت جیپ واگنییر اطلاع داریم و سال گذشته هم این شرکت با معرفی کانسپتی آمادهٔ تولید، پیش‌نمایشی از این افسانهٔ آمریکایی را ارائه کرد. حال امروز رسماً جیپ نسخهٔ تولیدی مدل‌های واگنییر و گرند واگنییر را معرفی کرده است تا به‌طورجدی به بخش اس‌یووی‌های فول سایز وارد شود. این دو مدل، جیپ را وارد دو سگمنت کاملاً جدید می‌کنند بدون آنکه توانایی‌های آفرود، فضای کافی برای سرنشینان و متریال داخلی عالی را قربانی سازند. هردو مدل در سه تیپ مختلف به نام‌های سری I، سری II و سری III ارائه می‌شوند و به تودوزی چرمی استاندارد، تا هشت صندلی، بیشترین فضای بار در این کلاس و بسیاری از تکنولوژی‌های کمک‌راننده مجهز هستند.

واگنییر و گرند واگنییر تولیدی در ظاهر تا حد زیادی به نسخهٔ کانسپت وفادار مانده و از همان استایل عمودی با جلوپنجرهٔ هشت‌قسمتی، درب پشتی تقریباً عمودی و پنجره‌های جانبی بزرگ برخوردار هستند. در هردو مدل، یک زه کرومی از ستون A آغاز شده و با حرکت به سمت بالا و دور زدن سقف خودرو در سمت دیگر دوباره به انتهای ستون A ختم می‌شود. در گرند واگنییر اما تریم‌های کرومی U شکلی هم به اطراف پنجره‌های جانبی اضافه می‌شود. برای تمایز بیشتر این دو مدل از یکدیگر، در واگنییر نوشتهٔ WAGONEER روی کاپوت جای گرفته درحالی‌که نوشتهٔ GRAND WAGONEER در بالای جلوپنجرهٔ آن نقش بسته است. در هردو مدل، نام خودرو در پایین درهای جلو هم کار شده است.

در داخل، طراحان جیپ سعی کرده‌اند از طریق یک غربیلک فرمان دو پره و دریچه‌های تهویهٔ افقی، به واگنییر اولیه ادای احترام کنند اما بااین‌حال کاملاً مشخص است که با یک اس‌یووی کاملاً مدرن طرف هستیم. در اینجا صفحه آمپر به‌صورت استاندارد از نوع دیجیتالی است که در واگنییر ۱۰.۳ اینچی و در گرند واگنییر ۱۲.۳ اینچی خواهد بود. در میانهٔ داشبورد واگنییر، یک نمایشگر لمسی ۱۰.۱ اینچی استاندارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect 5 را ارائه می‌کند که یکی از آسان‌ترین سیستم‌های بازار برای استفاده است. علاوه بر این، یک صفحه‌نمایش ۱۰.۳ اینچی هم برای کنترل سیستم تهویه و سایر ویژگی‌های رفاهی خودرو قابل سفارش خواهد بود که در پایین کنسول میانی قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، گرند واگنییر علاوه بر برخورداری از صفحه آمپر بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی، به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ‌تر ۱۲ اینچی هم مجهز است. علاوه بر این، در سمت راست داشبورد برای سرنشین جلو هم یک نمایشگر ۱۰.۳ اینچی در نظر گرفته شده که چندین ویژگی کمک‌راننده را ارائه می‌کند. به لطف این نمایشگر، راننده می‌تواند روی جاده تمرکز کند و بجای او، سرنشین مقصد ناوبری را پیدا کرده، موسیقی را پخش کند و تنظیمات خودرو را انجام دهد. این نمایشگر همچنین می‌تواند به آینه‌ای واقعی از گوشی هوشمند تبدیل شود تا سرنشین جلو بتواند کارهایی مثل پاسخ دادن به ایمیل‌ها، پخش فیلم، بازی و دسترسی به رسانه‌های اجتماعی را انجام دهد. البته یک فیلتر حریم خصوصی، محتویات این نمایشگر را از راننده پنهان نگه می‌دارد تا موجب حواس‌پرتی او نشود.

در گرند واگنییر، صندلی‌های دو ردیف اول به‌صورت استاندارد از نوع خلبانی هستند و یک کنسول مرکزی ثابت از ردیف جلو تا ردیف دوم کشیده می‌شود؛ اما خانواده‌های پرجمعیت‌تر می‌توانند صندلی‌های نیمکتی را هم برای ردیف دوم سفارش دهند که ظرفیت سرنشین خودرو را به حداکثر هشت نفر می‌رساند. این در حالی است که در واگنییر، صندلی‌های ردیف دوم به‌صورت استاندارد از نوع نیمکتی هستند و صندلی‌های خلبانی برای آن قابل سفارش است. در گرند واگنییر، سرنشینان ردیف دوم برای سرگرمی از دو نمایشگر ۱۰.۱ اینچی برخوردار خواهند بود که روی پشتی صندلی‌های جلو نصب می‌شود. این نمایشگرها می‌توانند به منابع صوتی و تصویری متفاوتی دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، در مدل‌هایی که در ردیف دوم به صندلی‌های خلبانی مجهز هستند، یک نمایشگر رفاهی ۱۰.۳ اینچی هم در کنسول مرکزی عقب قرار می‌گیرد تا مجموع نمایشگرهای کابین گرند واگنییر را به هفت عدد برساند.

همهٔ تیپ‌های واگنییر و همین‌طور تیپ سری I گرند واگنییر به‌صورت استاندارد با تودوزی چرمی ناپا ارائه می‌شوند اما تیپ‌های سری II و سری II گرند واگنییر از چرم لوکس‌تر پالرمو برخوردار خواهند بود. همچنین استفادهٔ گسترده از تزئینات چوبی و آلومینیومی واقعی به گرند واگنییر کمک خواهد کرد تا بهتر بتواند در سگمنت لوکس با ژرمن‌ها، هم‌وطن‌ها و بریتانیایی‌ها رقابت کند. علاوه بر این، کابین گرند واگنییر با برخورداری از نورپردازی قابل تنظیم، در شب فضای زیبایی خواهد داشت.

واگنییر و گرند واگنییر هردو ۳,۱۲۴ میلی‌متر فاصلهٔ محوری، ۵,۴۳۵ میلی‌متر طول، ۲,۱۲۳ میلی‌متر عرض و ۱,۹۲۰ میلی‌متر ارتفاع دارند. این یعنی خانوادهٔ واگنییر نسبت به شورلت تاهو و کادیلاک اسکالید ۵۳ میلی‌متر فاصلهٔ محوری و ۸۴ میلی‌متر طول بیشتری دارند. به همین دلیل، جیپ‌ها در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، ۷۷۵ لیتر فضای بار ارائه می‌کنند درحالی‌که این رقم در اس‌یووی‌های جنرال موتورز ۷۲۲ لیتر است. ردیف سوم صندلی‌های واگنییرها هم برای بزرگ‌سالان به‌اندازهٔ کافی جادار خواهد بود زیرا به گفتهٔ جیپ، این صندلی‌ها ۹۹۰ میلی‌متر فضای سر و ۹۳۰ میلی‌متر فضای پا دارند که از تاهو به ترتیب با ۹۷۰ میلی‌متر و ۸۸۶ میلی‌متر بیشتر است.

جیپ واگنییر به پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 با تکنولوژی هیبریدی خفیف مجهز است که ۳۹۲ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است تا به‌صورت استاندارد نیرو را به چرخ‌های عقب بفرستد اما سه نوع سامانهٔ چهارچرخ محرک مختلف هم برای واگنییر قابل سفارش خواهد بود. این سیستم‌ها شامل Quadra-Trac تمام‌وقت، Quadra-Trac I با گیربکس کمکی دو سرعته و نهایتاً Quadra-Trac II با گیربکس کمکی دو سرعته و یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی می‌شود که سریع‌تر از دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی پاسخ می‌دهد.

برای گرند واگنییر اما پیشرانهٔ قوی‌تر ۶.۴ لیتری V8 با ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۷ نیوتن متر گشتاور در نظر گرفته شده که به‌صورت استاندارد در کنار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک Quadra-Trac II قرار می‌گیرد. این در حالی است که کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور هردو به‌صورت استاندارد با انتقال قدرت محرک عقب عرضه می‌شوند و به ترتیب ۴۲۰ و ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارند.

ساختار بدنه روی شاسی مقاوم در واگنییرها ظرفیت یدک کشی تا ۴.۵ تن را فراهم کرده است درحالی‌که سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و پنج اتصالی در عقب با فنرهای پیچشی هم سواری نرم و روانی را ارائه می‌کنند. برای واگنییر سیستم تعلیق بادی Quadra Lift جیپ هم قابل سفارش است که فاصلهٔ خودرو از سطح زمین را به ۲۵۶ میلی‌متر افزایش می‌دهد. علاوه بر این، پکیجی بنام All-Terrain هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود که با استفاده از چهار صفحهٔ محافظ، از قسمت‌های زیرین خودرو محافظت می‌کند. گرند واگنییر اما به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی مجهز است که به‌طور خودکار هنگام پارک کردن برای ورود و خروج و همین‌طور بارگیری راحت‌تر ارتفاع را کاهش می‌دهد و در سرعت‌های بالا نیز با کاهش ارتفاع خودرو، مقاومت در برابر هوا را کمتر می‌کند.

علاوه بر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect 5 و نمایشگر سرنشین جلو، خانوادهٔ جیپ واگنییر یکی از اولین محصولات استلانتیس است که به دستیار فعال رانندگی مجهز خواهد بود. این سیستم که امکان رانندگی خودکار بدون نیاز به دخالت دست را فراهم می‌کند، شامل تکنولوژی حفظ حرکت خودرو در بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، پایش نقاط کور و هشدار برخورد جلو می‌شود. البته این سیستم با تأخیر ارائه خواهد شد اما انتظار می‌رود تا قبل از پایان امسال برای رقابت با سیستم عالی سوپر کروز کادیلاک برای واگنییر سری III و گرند واگنییر ارائه گردد.

واگنییر سری III و همهٔ تیپ‌های گرند واگنییر همچنین به‌صورت استاندارد به سیستم صوتی مکینتاش هم مجهز هستند. مکینتاش به ساخت سیستم‌های استریوی باکیفیت خانگی مشهور است و واگنییر اولین خودرویی محسوب می‌شود که سیستم صوتی آن توسط این شرکت ساخته شده است. نسخهٔ پایهٔ این سیستم صوتی که MX950 نام دارد، شامل ۱۹ بلندگو، یک ساب‌ووفر ۱۰ اینچی و یک آمپلی‌فایر ۹۵۰ واتی می‌شود؛ اما کسانی که حتی از این هم بیشتر می‌خواهند، باید سراغ گرند واگنییر سری III بروند که به‌صورت استاندارد به سیستم صوتی MX1375 با ۲۳ بلندگو، ۱۹۵۰ وات توان و صدای فراگیر سه‌بعدی مجهز است. این سیستم برای گرند واگنییر سری I و سری II هم قابل سفارش خواهد بود.

جیپ واگنییر و گرند واگنییر مدل ۲۰۲۲ هم‌اکنون برای پیش‌خرید قابل سفارش هستند و اولین نمونهٔ آن‌ها در تابستان آینده به خریداران تحویل داده خواهد شد. قیمت واگنییر از ۵۷,۹۹۵ دلار آغاز می‌شود که با توجه به ویژگی‌های آن رقم بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این مدل باید با رقبایی مثل شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن رقابت کند درحالی‌که گرند واگنییر با قیمت پایهٔ ۸۶,۹۹۵ دلار در برابر خودروهایی مثل کادیلاک اسکالید، لینکلن نویگیتور، جی‌ام‌سی یوکان دنالی و مرسدس بنز GLS قرار خواهد گرفت. کمی بعدتر، یک نسخهٔ بالا رده از گرند واگنییر بنام اُبسیدین هم ارائه خواهد شد که به رینگ‌های ۲۲ اینچی مشکی‌رنگ، تریم بیرونی دارک اونیکس و بسیاری از ویژگی‌های لوکس مجهز است. قیمت این نسخه از ۹۸,۹۹۵ دلار آغاز می‌شود که ۱۲ هزار دلار از گرند واگنییر پایه و ۴۱ هزار دلار از واگنییر گران‌تر است.