جایگاه طراحی در تولید طلا و جواهر
مظفری، طراح طلا و جواهر عنوان کرد : پیش زمینه ورود به بازارهای جهانی و صادرات طلا و جواهر ، استفاده از طرح های اصیل و بومی ایرانی است.
فرزانه مظفری ، طراح طلا و جواهر در گفتگو با سایت طلا ، ضمن بیان اهمیت طراحی در مصنوعات طلا گفت : برای تولید طلای ساخته ، نیاز به طرح های داخلی داریم ؛ طرح هایی که با فرهنگ و نیازها و سلیقه مردم کشورمان تطابق داشته باشد، چرا که طراحی دروازه ورود به بازار جهانی است.
وی که در طرح های خود از نگاره ها و المانهای بومی کشورمان الهام می گیرد افزود : اکثر تولیدکنندگان ما از طرح ها و مدلهای خارجی استفاده می کنند که مردم ، بعد از مدتی از این طرح ها خسته می شوند ؛ به طور مثال طرح های عربی بسیار شلوغ و نامتعارف است و یا طرح های اروپایی و ایتالیایی بسیار ساده و سبک است ، درحالی که مشتریان ما طرحی را می پسندند که منطبق با نیازها و خواست جامعه خودمان باشد.
این طراح طلا و جواهر خاطرنشان کرد : در طراحی ها، اگر هم طراح و هم سازنده مادیات را کمتر مد نظر داشته باشند و دنبال انتظارات معقول تر باشد، بزرگترین کمک به صنعت طلا و جواهر کشورمان انجام خواهد شد.
مظفری که دارای تحصیلات عالی گرافیک از دانشگاه الزهرا (س) است ، تاکید کرد : برای بهبود وضع تولید طلا، سازندگان و کارخانه داران ، باید بیشتر به بحث طراحی توجه کنند و در این امر حمایت کارفرمایان را می طلبد. چرا که ممکن است هزینه ای برای تولیدکنندگان در پی داشته باشد ، ولی نهایتا این هزینه به نفع همه ، بالاخص خود سازندگان است.
وی گفت : در صادرات طلا و جواهر ، خلاء طراحی وجود دارد و باید کارفرمایان و تولید کنندگان در کنار دغدغه تهیه مواد اولیه ، بازاریابی و تولید ، دغدغه طراحی هم داشته باشند.
مظفری که در خانواده ای طلاساز زندگی می کند ، تصریح کرد : در کار تولید و ساخت طلا و جواهر باید یک همکاری جمعی صورت گیرد ، همه به هم کمک کنیم و توقع ها را پایین بیاوریم و با جدی گرفتن این کار و با کار و تلاش این صنعت را روز به روز ترقی دهیم.
وی یکی دیگر از موانع پیشرفت صنعت طلا و جواهر را عدم استفاده تولیدکنندگان ما از تکنولوژی های روز ، زبان و عدم استفاده ازدنیای مجازی دانست و گفت : آفت این صنف تک بعدی حرکت کردن است ، در حالیکه کار تولید طلا و جواهر یک کار گروهی و همکاری جمعی است.
مظفری با اعلام این که کار طلاسازی ، کار سخت و مشکلی است به خبرنگار سایت طلا گفت : اغلب مردم فکر می کنند که صنعت طلاسازی کار شیک و مدرنی است ، در حالیکه این کار علاوه بر سختی های خود ، هوشیاری ، مهارت و مدیریت خاص خود را می طلبد و این در حالی است که توقع مردم از این صنف بسیار بالا است ؛ و مردم به طلا خیلی اهمیت می دهد و طلا را کالای تجملاتی نمی داند.