ساخت اولین خودرو با آلایندگی «صفر» در جهان

شرکت سوئدی سازنده خودرو‌های الکتریکی پولستار (Polestar) رسماً اعلام کرد که اولین وسیله نقلیه با آلایندگی واقعاً صفر در جهان را بدون اتکا به قوانین مربوط به تعدیل کربن (Carbon offset)، که این شرکت آن را نوعی «شانه خالی کردن» از تعهدات توصیف می‌کند، خواهد ساخت.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران،شرکت سوئدی سازنده خودرو‌های الکتریکی پولستار (Polestar) رسماً اعلام کرد که اولین وسیله نقلیه با آلایندگی واقعاً صفر در جهان را بدون اتکا به قوانین مربوط به تعدیل کربن (Carbon offset)، که این شرکت آن را نوعی «شانه خالی کردن» از تعهدات توصیف می‌کند، خواهد ساخت.

شرکت خودروسازی پولستار سوئد که از شرکت مادر ولوو (Volvo) و دیگر عضو خانواده آن جیلی (Geely) جدا شده، اخیراً برنامه‌ای به نام moonshot goal را در پیش گرفته است که براساس آن قصد دارد تا با تغییر در روش‌های خود در ساخت اتومبیل، تا سال ۲۰۳۰ اولین خودرو‌های با آلایندی صفر را روانه بازار کند. در واقع این شرکت که به عنوان یک سازنده خودرو‌های الکتریکی شناخته می‌شود، در تلاش است تا این بار اولین وسیله نقلیه خنثی کننده کربن در جهان را تا سال ۲۰۳۰ تجاری سازد.

آفسِت کربن یا تعدیل کربن (به انگلیسی: Carbon offset)، به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن یا دیگر گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد شده توسط انسان گفته می‌شود. طبق قوانین زیست محیطی شرکت‌های اتومبیل سازی و سایر مشاغلی که بیش از استاندار‌های تعیین شده آلایندگی ایجاد می‌کنند، باید از قوانین تعدیل کربن تبعیت کرده و برای جبران خسارت‌های احتمالی، به سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر یا پروژه‌های حفاظتی با هدف تقویت توانایی جنگل‌ها در ذخیره سازی کربن، اقدام نمایند. در واقع چنین قوانینی به جهت کاهش انتشار کربن و آلایندگی از سوی این شرکت‌ها وضع شده است، اما شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد قوانین تعدیل کربن در کاهش سرعت گرم شدن کره زمین موفق نبوده و در عوض به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا هرچه دلشان بخواهد، آلایندگی تولید کنند.

در چنین وضعیتی بود که «توماس اینگنلاث»، مدیرعامل شرکت خودروسازی پولستار، در سخنانی طغیان آمیز گفت: «قوانین مربوط به تعدیل کربن، نوعی شانه خالی کردن از تعهدات است. ما با تلاش بی وقفه در ساخت خودرویی که برای محیط زیست کاملاً بی خطر باشد، همه را وادار خواهیم کرد تا سمت به فراتر از آنچه امروز داریم، حرکت کنند. در ساخت و طراحی چنین خودرویی، همه چیز را زیر سوال خواهیم برد، نوآوری خواهیم کرد و به دنبال فناوری‌های جدید خواهیم بود.» در این میان شرکت‌هایی همچون FedEx، United، Delta و JetBlue نیز که به طور معمول از وسایل نقلیه بسیار زیادی بهره می‌گیرند، اعلام کرده اند که دهه‌های آتی میزان انتشار آلایندگی وسایل نقلیه خود را به طور کامل از میان خواهند برد. از طرف دیگر دو شرکت عظیم حمل و نقل عمومی Uber و Lyft نیز متعهد شده اند که در یک بازه زمانی مشابه، انتشار کربن از وسیله‌های نقلیه خود را به صفر برسانند.

اما خودروسازی پولستار که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده است، تاکنون تنها سابقه عرضه دو مدل خودروی الکتریکی به بازار را داشته است؛ کوپه هیبریدی ۱۵۵۰۰۰ دلاری Polestar 1 و سدان فست بک کاملاً برقی Polestar 2. همچنین انتظار می‌رود که این خودروساز، یک کراس اوور برقی با نام Polestar 3 را در اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند؛ بنابراین آنچه از عملکرد این خودروساز می‌توان فهمید این است که این شرکت در زمینه ساخت خودرو‌های الکتریکی فعالیت دارد و موضوع ساخت خودرویی که نه کربن منتشر می‌کند و نه در ساخت آن از کربن استفاده شده است، یک موضوع کاملاً متفاوت می‌باشد؛ بنابراین چالش واقعی خودروسازی پولستار، حذف انتشار کربن از فرآیند تولید و زنجیره تامین خودروی جدید خواهد بود. تاکنون چندین خودروساز بزرگ از جمله جنرال موتورز، فورد و شرکت مادر پولستار یعنی ولوو، برای کاهش انتشار کربن متعهد شده اند که تولید خودرو‌های گازسوز را تا یک تاریخ خاص به انجام برسانند. اما در هر صورت این تعهدات نیز چندان اثر بخش نخواهند بود چرا که در کل فرآیند تولید وسایل نقلیه به فعالیت‌هایی مهمی از جمله استخراج مواد معدنی کمیاب زمینی همچون کربن وابسته است که برای مثال در باتری‌های یون لیتیوم کاربرد وسیعی دارند. شاید به باور بسیاری قطع کامل استفاده از کربن در صنعت ساخت وسایل نقیله، امری غیرممکن است، اما حتی کاهش این میزان نیز یک کار بسیار مهم خواهد بود.

با این حال شرکت خودروسازی پولستار می‌تواند در این شرایط طرح‌های خود را عملی سازد. این شرکت سازنده خودرو‌های الکتریکی ممکن است انعطاف پذیری بیشتری برای دستیابی به اهداف خود نسبت به سایر شرکت‌های بزرگتر - و بنابراین کمتر چابک - داشته باشد. پولستار رسماً از پروژه جدید خود با نام Polestar 0 به عنوان بخشی از اولین برنامه سالانه خود رونمایی کرد و افزود که پروژه تعدیل کربن را در تمام مدل‌های آینده خود، با جدیت دنبال خواهد کرد. با تولید خودروی Polestar 2، این شرکت اعلام کرد که در وب سایت خود گزارش کربن و مواد خطرناک ردیابی شده مربوط به تولید هر یک از وسایل نقلیه خود را لیست خواهد کرد. توماس اینگنلاث در این خصوص گفت: «امروز، Polestar 2 با یک میزان مشخص از انتشار کربن از دروازه‌های کارخانه خارج می‌شود. در سال ۲۰۳۰ ما می‌خواهیم اتومبیلی ارائه دهیم که وقتی از دروازه‌های کارخانه خارج می‌شود، هیچگونه انتشار کربنی از آن گزارش نشود».