رمزگشایی ایموجیها از شخصیت انسانها
استفاده زیاد از ایموجیهای خنده، گریه، قلب و ... در شبکههای اجتماعی، جنبههای مختلفی از شخصیتتان را برملا میکند.
به گزارش موبوایران، «هماکنون ایموجیها بخشی از ارتباطات آنلاین ما هستند. با این حال در پشت این نمادها چیزی فراتر از یک پیام ساده نهفته است. آنها میتوانند جزئیات شخصیت کاربر را فاش کنند. طبق مطالعات انجامشده توسط هلن وال و لیندا کای از دانشگاه اج هیل و استفانی مالون از دانشگاه کاتولیک استرالیا، ایموجیها شبیه حرکات بدن هستند که ما در هنگام سخنگفتن از آنها استفاده میکنیم. این محققان بر این باورند درست همان طور که در یک مکالمه رو در رو جزئیاتی مانند حرکات بدن، حالات چهره و لحن صدا را مشاهده میکنیم، در یک گفتوگوی دیجیتالی هم ایموجیها همان عملکرد را دارند. آنها به درک پیام و احساسات نهفته در پشت کلمات کمک میکنند. ایموجیها حرکات مجازی ما هستند و به ما کمک میکنند تا در ابراز عواطف، احساسات و حالات خود هیچ شکی باقی نگذاریم. بنابراین به نوعی یک زبان مجازی غیر کلامی هستند. طبق همین تحقیق استفاده زیاد از بعضی ایموجیها حاوی نکاتی درباره ویژگیهای شخصیتی افراد است.
تفاوت ایموجی و شکلک
در سال ۱۹۸۰ اولین شکلک را اسکات الیوت فالمن، استاد علوم رایانه در دانشگاه کارنگی ملون آمریکا ایجاد کرد. او اولین بار در یک انجمن اینترنتی، یک پرانتز و دو نقطه را وارد کرد تا افراد بتوانند موضوعات جدی را از موارد شوخی تشخیص دهند اما بر خلاف شکلکها، ایموجیها نهتنها شامل تصاویر چهره انسان هستند بلکه شامل چهره حیوانات و تصاویر دیگر هم میشوند.
رابطه استفاده از ایموجی و برونگرایی
به طور کلی استفاده از ایموجیها با برونگرا بودن هم در ارتباط است. در حقیقت، افرادی که در بیان احساسات خود در زندگی واقعی مشکلی ندارند، بیشتر تمایل دارند که هنگام برقراری ارتباط با دیگران از ایموجی برای انتقال حالات عاطفی خود استفاده کنند. همچنین استفاده از ایموجیها به این معنی است که نگران هستید پیام شما بهدرستی فهمیده نشود و میخواهید از سوءتفاهم جلوگیری کنید. شاید هم شما سعی میکنید از نظر عاطفی با شخص دیگر ارتباط برقرار کنید و حس خصوصیبودن بیشتری به گفتوگویتان بدهید.
ایموجیهایی که میفرستید، درباره شما چه میگویند؟
خنده
روانشناسان این تحقیق در قسمتی از نتایج خود به این جمعبندی رسیدند که اگر شما در پیامهای خود اغلب از لبخند استفاده میکنید، احتمالاً فرد شاد و خلاقی هستید و از تجربههای جدید استقبال میکنید و در روابط بین فردی قابل اعتمادتر هستید. در واقع اگر چنین فردی باشید، احساس خوبی در دیگران ایجاد میکنید. همچنین محققان دریافتهاند به نظر مردم وقتی کسی از ایموجیهای شاد یا مثبت استفاده میکند، یعنی آن شخص مهربان، مسئولیتپذیر و صادق است.
گریه
استفاده زیاد از این ایموجی یعنی بزرگترین عیب شما این است که کمی بدبین هستید. در حقیقت، دایم غر میزنید. شما همیشه نیمه خالی لیوان را میبینید و از هیچ چیز لذت نمیبرید؛ چرا که هیچوقت هیچچیزی انتظارات شما را به طور کامل برآورده نمیکند.
قلب
ارسال زیاد این ایموجی در پیامهایتان به دیگران نشان میدهد که شما واقعا دراماتیک هستید. همه چیز برای شما یک مشکل است و در واقع شما از کاه، کوه میسازید. به احتمال زیاد بعد از مواجهشدن با هر مانعی، خیلی زود ناامید میشوید و ممکن است گاهی پررو و بیادب باشید.
بچه زباندراز
شاید شما این ایموجی را بامزه بدانید اما استفاده زیاد از آن نشاندهنده این است که شخصیتی نسبتا بچگانه دارید و حتی میتوان گفت همه تصمیمهای زندگیتان توسط کودک درونتان گرفته میشود! بس است دیگر! وقت آن رسیده است که دست از بچهبازی بردارید و بزرگ شوید.
ناگفته پیداست که این نکات عمومیت ندارد و ممکن است برای همه مصادیق درست نباشد.
استفادهکنندگان از ایموجیهای خاص، خلاقترند
توجه داشته باشید افرادی که از ایموجیهای زیاد در زمان ارسال پیام برای دیگران استفاده میکنند احساسشان به آنها میگوید که دیگران از همان ابتدای پیام آنها را قضاوت میکنند. در نتیجه چهرههای غمگین یا ایموجیهای منفی را کمتر ارسال میکنند. در ضمن کسی که علاوه بر ایموجیهای معمولی نوع دقیقتری از ایموجی را انتخاب میکند، میتواند فرد خلاقتری باشد که میخواهد دیگران را غافلگیر کند و احتمالاً توانایی بیشتری در برقراری ارتباط دارد.
از ایموجیها، بجا و بهموقع استفاده کنیم
مطمئناً استفاده از یک ایموجی خندان خودبهخود شما را به یک شخص مهربان در نظر دیگران تبدیل نمیکند. به طور کلی برای روشنشدن ابهام پیام یا تقویت نکته خاصی در گفتوگو، باید از ایموجی استفاده کرد. همچنین میتوانید از آنها برای ایجاد حس خوب یا جلب توجه دیگران به خود استفاده کنید؛ بهخصوص اگر نمادهایی را انتخاب کنید که کمتر استفاده میشود. اگرچه ایموجیها بدون شک در انتقال لحن احساسی در گفتوگوی دیجیتالی مفید هستند اما آداب معاشرت جدیدی را با پیچیدگیها و مشکلات خاص خود به وجود آوردهاند. لیندا کای، یکی از محققان این پژوهش، در این باره میگوید: «مردم درباره ما بر اساس نحوه استفاده از ایموجیها قضاوت میکنند. چیزی که باید از آن آگاه باشیم این است که این قضاوتها بسته به این که کجا یا برای چه کسانی از این ایموجیها استفاده میکنید (محل کار یا اعضای خانواده) ممکن است متفاوت باشد. بنابراین در انتخاب ایموجی برای استفاده درست و بهموقع در پیامها باید دقت کرد.»