اگر ماشین دنده‌ای داشته باشید این مطلب را بخوانید

ممکن است عادت داشته باشید قبل از این‌که سوییچ را بچرخانید، ابتدا کلاچ را نگه‌دارید و سپس استارت بزنید.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، شاید دیده باشید که برخی از رانندگان قبل از استارت زدن خودرو کلاچ می‌گیرند. آیا این کار ضرورت دارد؟ گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن برای چه خودرو‌هایی لازم است؟ با ما همراه شوید تا به پاسخ سوالاتتان در این باره برسید.

گرفتن کلاچ قبل از استارت، عادتی سنتی که در خودرو‌های دنده‌ای افراد بدون اینکه حتی دلیل آن را بدانند این کار را انجام می‌دهند. اگر ماشین دنده‌ای داشته باشید ممکن است عادت داشته باشید قبل از این‌که سوییچ را بچرخانید، ابتدا کلاچ را نگه‌دارید و سپس استارت بزنید.

حتی ممکن است افراد مسن تری را هم ببینید که این کار را انجام می‌دهند. کاملاً از روی عادت و شاید خیلی‌ها دلیل انجام این کار را هم ندانند.

در ماشین‌های دنده‌ای زیر پای راننده ۳ پدال وجود دارد. آخرین پدال در سمت چپ پدال کلاچ نام دارد که تفاوت بزرگ بین خودرو‌های دنده‌ای و اتوماتیک در داشتن همین پدال است.

کلاچ (Clutch) کلمه‌ای انگلیسی است که ازنظر لغوی به معنای اتصال است. منظور از کلاچ در خودرو وسیله‌ای است که با استفاده از آن، اتصال میان موتور و گیربکس یا جعبه‌دنده قطع و وصل می‌شود.

موتور به عنوان مولدی که سوخت را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کند شناخته می‌شود. نیروی تولید شده توسط موتور به گیربکس منتقل می‌شود و گیربکس نیز این نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و این انتقال نیرو ماشین را به حرکت وامی دارد.

هنگامی که پایتان را بر روی پدال کلاچ می‌فشارید اتصال بین فلایویل موتور و گیربکس قطع می‌شود و درنتیجه نیرویی از موتور به گیربکس منتقل نمی‌شود که ماشین حرکت کند.

همان‌طور که میدانید گیربکس از چند دنده تشکیل شده است که از دنده ۱ شروع می‌شود. هرکدام از دنده‌ها میزان نیروی مشخصی را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. به عنوان مثال دنده ۱ نیروی لازم برای رسیدن به سرعت ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت (بسته به نوع خودرو) را فراهم می‌کند.

هنگامی‌که می‌خواهید سرعت خود را از این حد بیشتر کنید باید دنده را از ۱ به ۲ تغییر دهید.

میدانید که خودروی ساکن باید در حالت خلاص باشد؛ یعنی وقتی شما می‌خواهید ماشینتان را پارک کنید، پس از اینکه توقف کردید باید دنده را در حالت خلاص قرار دهید و بعد از آن ماشین را خاموش‌کنید. هنگامی که ماشین را خاموش کردید می‌توانید برای جلوگیری از حرکت احتمالی، در حالت خاموش خودرویتان را در دنده بگذارید.

کار سیستم کلاچ قطع و وصل کردن ارتباط بین موتور و گیربکس است. ممکن است فکر کنید هنگامی که دنده در وضعیت خلاص وجود دارد ارتباط بین موتور و گیربکس به‌طور کامل قطع است، اما باید بگوییم که این‌گونه نیست و اشتباه می‌کنید.

حتی هنگامی که ماشینتان خلاص است باز هم کلاچ مقدار بسیار اندکی بار بر روی موتور وارد می‌کند. بله این بار بسیار ناچیز است، اما همین مقدار ناچیز در مدت زمان طولانی برای خودش به چیز تبدیل می‌شود. درست مانند پدیده‌ی اثر مرکب.

با فشردن پدال کلاچ، ارتباط بین موتور و گیربکس کاملاً قطع می‌شود و نیروی استارت فقط برای روشن کردن موتور مصرف می‌شود. این امر در طول زمان به سلامت باتری خودروی شما و همچنین عملکرد بهتر موتور آن کمک می‌کند.

توصیه می‌شود که حتی اگر در فصل تابستان و گرما این کار را نمی‌کنید، در زمستان و سرما حتماً قبل از استارت زدن کلاچ را بگیرید. سرما بر تمام مایعات موجود در ماشین تأثیر می‌گذارد، ازجمله مایعات موجود در گیربکس. به زبان ساده اگر قبل از استارت زدن کلاچ را نگیرید ماشین سخت روشن می‌شود.

نکته‌ی دیگری که در مورد گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن وجود دارد، مسئله‌ی حواس‌پرتی و استارت زدن در دنده است. به احتمال خیلی زیاد برایتان پیش آمده که وقتی ماشین در دنده است استارت زده باشید و دیده‌اید که خودرویتان خشمگینانه به جلو می‌جهد.

این موضوع می‌تواند خطرآفرین باشد. با عادت کردن به گرفتن کلاچ این مشکل برای همیشه برطرف می‌شود.

در کل باید بگوییم که اگر عادت به گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن دارید، از آن عادت‌هایی است که نباید آن را کنار بگذارید. اگر هم قبل از استارت زدن کلاچ را نمی‌گیرید، سریعاً به این موضوع عادت کنید.

امروزه مدل دنده‌ای بیشتر خودرو‌های مدرن به سیستمی مجهز است که تا زمانی که کلاچ را نگیرید استارت زدن امکان‌پذیر نخواهد شد. ذکر همین مورد برای اثبات خوب بودن این عادت کافی است.

گرفتن کلاچ قبل از استارت برای چه خودرو‌هایی ضروری است؟

همان‌طور که می‌دانید وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم است. به صورت عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در وضعیت خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافه‌ای بر روی موتور نیست.

چرا که کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می‌گیرد، اما در سمت دیگر نیرو منتقل نمی‌شود، ولی واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در شرایط خلاص بودن دنده‌ها نیز باری را بر موتور خودرو تحمیل می‌کند.

این بار تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین دلیل به‌طور معمول نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست، اما در مورد خودرو‌هایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای بسیار سرد، به دلیل آنکه مجموعه روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ‌تر شده‌اند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد می‌کند.

و به همین دلیل توصیه می‌شود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در مورد خودرو‌هایی که موتور آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست، اما بسیاری از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ می‌گیرند.

این مسأله به‌ویژه در مورد خودرو‌های قدیمی‌تر عمومیت بیشتری دارد و به همین دلیل برای چنین خودرو‌هایی توصیه می‌کنیم در روز‌های سرد زمستان، پیش از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید.

در مورد سایر خودرو‌ها اگر استارت خودرو به‌خوبی عمل می‌کند و خودرو در هوای سرد به‌راحتی روشن می‌شود نیازی به این کار نیست، اما فشردن پدال کلاچ کمی از بار روی سیستم استارت کم می‌کند و بی‌ضرر است.