پرچمدار جدید برقی آئودی با همکاری پورشه

خودروسازی آلمانی آئودی، روز دوشنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) خودروی مفهومی تمام الکتریکی A6 E-Tron را به نمایش گذاشت که قرار است بر روی پلت فرم جدیدی که این شرکت با همکاری پورشه طراحی کرده، قرار گیرد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، خودروسازی آلمانی آئودی، روز دوشنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) خودروی مفهومی تمام الکتریکی A6 E-Tron را به نمایش گذاشت که قرار است بر روی پلت فرم جدیدی که این شرکت با همکاری پورشه طراحی کرده، قرار گیرد.

آئودی نسخه مفهومی یک سدان کاملا الکتریکی A6 را معرفی کرده که قرار است بر روی پلت فرم جدیدی که این شرکت با همکاری پورشه طراحی کرده، ساخته خواهد شد. در مورد نسخه تولیدی این خودرو که حداقل تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ عرضه نخواهد شد، اطلاعات بیشتری در دست نداریم، اما خودروساز آلمانی حدود ۷۰۰ کیلومتر (بیش از ۴۰۰ مایل) برد را برای خودروی جدید هدف قرار داده است که A6 E-Tron نامیده می‌شود.

کانسپت A6 E-Tron که آئودی روز دوشنبه در نمایشگاه خودرو شانگ‌های ۲۰۲۱ به نمایش گذاشت، نسبت به آنچه ما از خودرو‌های مفهومی می‌شناسیم، ظاهری بسیار ساده دارد که این مطابق با رویکرد اخیر این خودروساز است. با کمال تعجب، SUV الکتریکی Q4 E-Tron که آئودی هفته گذشته به بازار عرضه کرد، تفاوت بسیاری زیادی با نسخه مفهومی خود داشت که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد و همین امر زنگ خطری برای مدل‌های مفهومی این شرکت بشمار می‌رود. با این حال، اگرچه در مورد تولید نسخه نهایی خودروی A6 E-Tron، جزئیات زیادی در اختیار نداریم، ولی آنچه که اکنون از نسخه مفهومی آن شاهد هستیم، نشان می‌دهد که احتمالاً نسخه نهایی آن نیز به همین شکل باشد.

حال بهتر است به مشخصات این خودروی مفهومی بپردازیم و در گام نخست با پلت فرم این خودرو آغاز می‌کنیم که آئودی و پورشه آن را Premium Platform Electric یا PPE می‌نامند. به گزارش فرارو، دو شرکت گروه فولکس واگن برای اولین بار حدود یک سال پیش در مورد آن صحبت کردند که قرار است وسایل نقلیه بزرگتر برقی آئودی و پورشه را تأمین کند. این حداقل چهارمین پلت فرم متفاوت EV است که آئودی اتومبیل‌های الکتریکی خود را روی آن می‌سازد. آئودی پیش از این یکی از پلت فرم‌های احتراق داخلی خود را با استفاده از باتری‌ها و موتور‌های الکتریکی برای خودرو‌های E-Tron و E-Tron Sportback سازگار کرده است. این شرکت برای E-Tron GT از پلتفرم Porsche Taycan J1 استفاده می‌کند و برای خودرو‌های Q4 E-Tron و Q4 Sportback E-Tron نیز از پلت فرم MEB مدولار فولکس واگن بهره می‌گیرد.

به هرحال به نظر نمی‌رسد که چنین چیزی برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی خواهد داشت، چرا که قرار نیست مثلاً بر روی فرمان آن بنویسند که «این خودرو مجهز به پلت فرم پورشه است». با این حال امکانات و قابلیت‌های عظیمی در گروه فولکس واگن وجود دارد که آئودی به وضوح در تلاش است تا از بهترین‌های آن در زمینه خودرو‌های الکتریکی استفاده کند و خود را به یک قدرت در زمینه تولید خودرو‌های برقی تبدیل کند.

البته این بدان معنا نیست که آئودی، خودش قرار نیست کار خاصی انجام دهد. این شرکت سال‌ها در زمینه توسعه فناوری موتور الکتریکی، برای بخش اتومبیل‌های مسابقه‌ای خود (از جمله فرستادن تیمی در مسابقات اتومبیلرانی کاملاً برقی فرمول ای) وقت صرف کرده است. این شرکت در مورد کانسپت A6 E-Tron، نیز مدعی است که به لطف یک رنگ خاص که می‌تواند «درصد قابل توجهی از تابش گرمایی نور خورشید را منعکس کند»، شعاع حرکتی این خودرو را افزایش دهد. در واقع این رنگ خاص با انعکاس انرژی گرمایی خورشید سبب می‌شود تا راننده کمتر از سیستم تهویه هوا که مصرف انرژی زیادی دارد، استفاده کند و همین امر می‌تواند انرژی بیشتری رای برای طی مسیر خودرو حفظ کند.

آئودی همچنین درمورد سیستم روشنایی و نورپردازی خودروی A6 E-Tron تبلیغات زیادی کرده است. این شرکت می‌گوید چراغ‌های به اصطلاح Digital Matrix LED (که فقط در خارج از ایالات متحده موجود است) قابلیت‌های جدیدی کسب کرده اند. این چراغ ها، که از یک سیستم شاتر پیچیده برای تغییر حالت چراغ LED به شکل‌ها و انیمیشن‌های خاص استفاده می‌کنند، هم اکنون می‌توانند یک بازی ویدیویی ساخته شده توسط آئودی را بر روی دیوار ارائه دهند. چهار پروژکتور LED در گوشه‌های خودرو می‌توانند علامت گردش را به صورت متحرک، بر روی جاده نمایش دهند. سه چراغ دیگر در کنار بدنه تعبیه شده اند که قابلیت‌های زیادی از جمله، نمایش پیام‌های خوشامدگویی برای راننده و سرنشینان بر روی زمین و یا نمایش دادن علامت هشدار برای دوچرخه سواران که درب خودرو در حال باز شدن است، را دارا هستند.

عرضه آغازین این خودروی سدان در ایالات متحده، تقریباً منتفی است چرا که مصرف کنندگان آمریکایی به طور سنتی علاقه به خودرو‌های مرتفع شاسی بلند و همچنین وجود محفظه بار بسیار بزرگ هستند، بنابراین این خودرو اولین عرضه خود را احتمالا در جایی به غیر از آمریکا تجربه خواهد کرد. از طرف دیگر شرکت‌های اتومبیل سازی - از جمله آئودی - همچنین انگیزه دارند تا مصرف کنندگان را به سمت این وسایل نقلیه سوق دهند که معمولاً نقطه سودآوری هستند. اما این خودرو‌ها باید به اندازه کافی جذابیت خودرو‌های غیر برقی را داشته باشند و این کاری بود که خودروسازی مرسدس بنز اخیراً با خودروی تمام الکتریکی لوکس خود انجام داده است.

آئودی نیز با نمایش خودروی A6 E-Tron در روز دوشنبه، بر دو چیز تأکید داشت؛ اول اینکه نسخه نهایی این خودرو، در نهایت تفاوت چندانی با نسخه مفهومی نخواهد داشت و دوم اینکه این خودرو با استفاده از پلت فرم PPE که قرار است پلت فرم نهایی تمام مدل‌های برقی سری A این خودروسازی باشد، خودوریی بزرگ و جادار را به نمایش خواهد گذاشت که می‌تواند یک رقیب جدی برای تمام سدان‌های الکتریکی باشد.