به گزارش موبوایران، خودروسازی ایتالیایی فیات، پس از عرضه هاچ بک Argo در سال ۲۰۱۷، قصد دارد تا با معرفی یک کراس اوور کوچک به بازار که البته هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده، سهمی قابل توجه از فروش این نوع خودروهای پرطرفدار را از آن خود کند.
چندین سال پیش بود که خودروسازی ایتالیایی فیات، هاچ بک محبوب Punto را از رده خارج کرد و در حالی که جایگزینی برای این سوپرمینی در اروپا تعیین نشد، در سال ۲۰۱۷ یک هاچ بک کوچک جدید را در آمریکای جنوبی با نام Argo به بازار عرضه کرد. در سال ۲۰۱۸، این خودوسازی سدان ساب کامپکت Cronos را نیز عرضه کرد و حالا قصد دارد یک کراس اوور کوچک جدید را نیز به این رقابت اضافه کند. این مدل جدید که پیش از این با عنوان پروژه ۳۶۳ شناخته میشد، قرار است به طور رسمی مراسم پیش نمایش خود را در کشور برزیل برگزار کند.
در حال حاضر این خودرو، با عنوان ساده SuvFiat نامیده میشود، زیرا شرکت Stellantis از طرفداران این نوع خودروها خواسته است تا با مراجعه به وبسایت https://suv.fiat.com.br/، در نامگذاری این خودرو مشارکت کنند. البته با مراجعه به این وبسایت، متوجه خواهید شد که شما به سه گزینه Tuo، Domo و Pulse محدود شده اید. نامی که در روزهای آینده بیشترین رای را به خود اختصاص خواهد داد، به محض آغاز فروش در ماه سپتامبر در برزیل، به نام نهایی کراس اوور جدید B-segment تبدیل خواهد شد.
جالب است بدانید که فیات میگوید این کراس اوور به جای استفاده از پلت فرم خودروهای MP1 Argo و Cronos، بر روی پلت فرم جدیدی موسوم به MLA قرار خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که این دو پلت فرم چقدر با هم مرتبط هستند، اما شرکت فیات میگوید که پلتفرم جدید MLA عملکرد، قدرت و راحتی بیشتری را برای این کراس اوور به ارمغان میآورد. همچنین این پلتفرم باعث افزایش ایمنی میشود، هرچند که استفاده از قطعات مکانیکی مشترک با سایر محصولات موجود را نیز محدود نمیکند.
کارشناسان Motor1 در برزیل معتقدند که کراس اوور کوچک جدید از یک موتور سه سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ، بر اساس واحد Firefly ۱.۰ Argo بهره خواهد برد. گفته میشود این پیشرانه حدود ۱۲۵ اسب بخار قدرت و کمی کمتر از ۲۰۰ نیوتن متر (۱۴۷ پوند فوت) گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک انتقال داده میشود. البته این خودرو، مدل پایین تری نیز دارد که با یک موتور تنفس طبیعی ۱.۳ لیتری با قدرت ۱۰۹ اسب بخار و ۱۳۹ نیوتن متر (۱۰۳ پوند فوت) که از طریق جعبه دنده نوع CVT به چرخها ارسال میشود، حرکت میکند.
در طراحی خارجی این کراس اوور جدید فیات میتوان به المانهایی از مدلهای Argo و Cronos رسید، اما این المانها طراحی ناهموارتری به خود گرفته اند تا متناسب با خودروهای کراس اوور باشد. ما صادقانه میتوانیم بگوییم که جدای از طرح اگزوز مصنوعی که متأسفانه در حال تبدیل شدن به یک قاعده در ماشینهای غیرپرچمدار است، بقیه قسمتهای بیرونی این خودرو، حکایت از تلاش قابل تقدیر تیم طراحی فیات دارد. نسخه پرچمدار این کراس اوور، با سقف متضاد مشکی و رینگهای آلیاژی دو رنگ عرضه خواهد شد و البته نیازی به گفتن نیست که چراغهای جلو با LED کامل و یک میله کرومی که تمام عرض قسمت جلویی را فرا گرفته، طراحی شده اند. فضای داخلی این خودرو هنوز برای ما پوشیده مانده است و باید منتظر ماند و دید که تلاشهای فیات برای جداسازی این کراس اوور جدید از پسر عموهای هاچ بک و سدان خود، چقدر جذاب خواهد بود. این خودرو به احتمال زیاد در ماههای آینده رونمایی خواهد شد و ما این را به طور قطع میدانیم که این رونمایی در آمریکای لاتین خواهد بود.