به گزارش موبوایران، کاربران محصولات اپل و آنهایی که با اکوسیستم این شرکت سروکار دارند، حتما میدانند که اپلیکیشن ماشین حساب (Calculator) در آیفون، اپل واچ و تمامی دستگاههای مک وجود دارد اما آیپد تنها محصولی است که از این اپلیکیش بیبهره است.
این مسئله سوالاتی را در ذهن کاربران به وجود آورده است که در ادامه به توضیح چرایی نبود ماشین حساب در آیپد خواهیم پرداخت. زمانی که اولین مدل از آیپد متولد شد، شخصی به نام اسکات فورستال (Scott Forstall)، مسئولیت رهبری تیم توسعه نرمافزاری این محصول را برعهده داشت.
او از جمله مهندسانی بود که نقش تعیینکنندهای را در طراحی رابط کاربری در پلتفرم آی او اس داشت. در آن زمان، اپلیکیشن ماشین حساب در نمونه اولیه آیپد با یک طراحی مشابه و صرفا نمونه بزرگشدهای از آنچه در گوشیهای آیفون مشاهده شد، طراحی شده بود.
تیم نرمافزاری تحت هدایت فورستال معتقد بودند که نسخه نهایی این اپلیکیشن میبایست با همین شکل و شمال عرضه و در آیپدها استفاده شود. اما تقریبا یک ماه قبل از عرضه رسمیآیپد، این اپلیکیشن توجه استیو جابز مدیرعامل فقید اپل را به خود جلب کرد و به همین منظور، با فورستال جلسهای را ترتیب داد.
او به فورستال گفت: «طراحی جدید فورستال چه شد؟» این طراحی «افتضاح» است. فورستال در پاسخ عنوان کرد «منظورتان از طراحی جدید چیست؟ این همان چیزی است که قرار است عرضه کنیم.»
جابز نیز پاسخ داد آن را حذف کنید، نمیتوانیم آیپد را با این طراحی اپلیکیشن ماشین حساب عرضه کنیم. اگرچه فورستال سعی کرد تا جابز را نسبت به طراحی و حفظ ماشین حساب در آیپد متقاعد کند، اما جابز به او یک اولتیماتوم داد و عنوان کرد: «رابط کاربری ماشین حساب را بازطراحی کنید تا نمای آن در نمایشگر بزرگتر آیپد بهتر به نظر برسد یا در غیر این صورت، آیپد بدون این اپلیکیشن عرضه میشود.»
با نزدیک شدن به زمان عرضه آیپد، فورستال میدانست که تیم تحت هدایت وی قادر به طراحی یک اپلیکیشن جدید نخواهد بود؛ بنابراین نسخه اولیه آیپد بدون اپلیکیشن ماشین حساب عرضه شد. در اینجا، کاربران برای استفاده از ماشین حساب، راهی جز دانلود اپلیکیشنهای جانبی که اغلب آنها حاوی تبلیغات بودند، نداشتند.
همچنین اغلب این اپلیکیشن قادر به ارائه تجربه کاربرپسندی از کار با یک اپلیکیشن ماشین حساب نبودند و صرفا نسخه بزرگشدهای از ماشین حساب موجود در گوشیهای آیفون بودند.
شاید برای شخصی چون جابز، این میزان سختگیری برای اپلیکیشن سادهای همانند ماشین حساب عجیب به نظر میرسید، اما این مسئله برای او عجیب نبود. درواقع، این موضوع اولین نمونه از ناکامیجابز در مواجهه با اپلیکیشن ماشین حساب نبود.
در سال 1981، زمانی که استیو جابز هدایت تیم طراحی و توسعه مکینتاش را بر عهده داشت، از طراحی اولیه ماشین حساب سیستم راضی نبود. او به کریس اسپینوسا، خالق این اپلیکیشن گفته بود که این طراحی صرفا برای شروع است و اساسا راضیکننده است.
وی معتقد بود که رنگ پسزمینه این اپلیکیشن بیش از حد تیره است، بعضی از خطوط زیادی ضخیم طراحی شدهاند و دکمهها نیز زیادی بزرگ هستند. بنابراین، اسپینوسا به جابز گفته بود که به تلاشهای خود برای طراحی مجدد این اپلیکیشن ادامه میدهد تا بتواند نظر وی را جلب کند.
اما هر بار که او طراحی جدیدی را برای اپلیکیشن ماشین حساب ارائه میداد، جابز ایرادی را برای آن ذکر میکرد. اینجا بود که اسپینوسا تصمیم گرفت تا طراحی این اپلیکیشن را به خود استیو جابز واگذار کند. جابز نیز طراحی این اپلیکیشن را آغاز کرد و بعد از حدود 10 دقیقه، طراحی مدنظر و رضایتبخش خود را ارائه داد.
در نهایت همان ماشین حساب در نسل اولی مکینتاش در سال 1984 استفاده شد و تا مک او اس 9 که آخرین نسخه آن در سال 2001 عرضه شد، این طراحی اپلیکیشن ماشین حساب به کار گرفته شد. اما اکنون استیو جابز دیگر مدیرعامل اپل نیست و آیپد همچنان از این اپلیکیشن بیبهره است.
کریگ فدریگی، نائب رئیس ارشد طراحی نرمافزار اپل در پاسخ به سوالی درباره علت غیبت اپلیکیشن ماشین حساب در آیپد میگوید چیزهایی وجود دارد که این شرکت هنوز نتوانسته آنها را انجام دهد چراکه مطابق با انتظارات و با طراحی متمایز با دیگر اپلیکیشنهای مشابه نبوده است. او ادامه داد اپل همواره میخواهد تا کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد اما هنوز موفق به آنجام آن نشدیم و شاید در آینده چنین اتفاقی بیفتد.
از توضیحات فدریگی این چنین برمیآید تا زمانی که اپل نتواند یک طراحی ایدهآل را ارائه دهد، خبری از عرضه اپلیکیشن ماشین حساب در آیپد نخواهد بود. در واقع، این همان موضع استیو جابز در این خصوص در سال 2010 است.
اما مشکل اینجاست که شواهدی مبنی بر تلاش اپل برای طراحی و کار روی یک اپلیکیشن ماشین حساب برای آیپد مشاهده نمیشود چرا که بالغ بر 10 سال از عرضه اولین آیپد میگذرد و هنوز هیچ خبری نشده است.
البته اپل پیشتر نیز چنین وضعیتی را برای دیگر محصولات خود تجربه کرده است. این شرکت در عرضه قابلیت کپی و پیست نیز چنین روالی را در پیش گرفت و تا چند سال بعد از عرضه این ویژگی در اندروید، کاربران آیفون همچنان امکان استفاده از آن را در آی او اس نداشتند. این قابلیت بالاخره در این پلتفرم عرضه شد اما زمانی که اپل به این نتیجه رسیده بود که از همه نظر عالی است.
همچنین این شرکت عرضه قابلیت اپ لایبرری را تا آی او اس 14 متوقف کرده بود؛ در حالی که اندروید حدود یک دهه پیش این قابلیت را در پلتفرم خود تعبیه کرده بود. بنابراین، درک فلسفه و رویکرد اپل در عرضه قابلیتهای جدید کار سختی نیست.
تجربه نشان داده که این سختگیریها در عرضه ویژگیهای جدید بیش از آنکه به ضرر کاربران باشد، به نفع آنها تمام شده است. درواقع، اپل زمانی تصمیم به اضافه کردن یک قابلیت جدید در محصولات خود میگیرد، که مطمئن شود این قابلیت منجر به ارتقای تجربه کاربری خواهد شد.
از طرفی دیگر، اپل نشان داده که همواره به بازخورد مشتریان خود توجه ویژهای دارد. در همین رابطه، ارتقای دستیار صوتی سیری و نحوه رفتار یا واکنش آن در قبال یک دستور صوتی نیز گواه این ادعاست. پیشتر آیکون سیری بعد از پاسخ دادن به سوال کاربر، همچنان روی نمایشگر باقی میماند؛ اما در سال آیپد او اس 14، اپل قابلیتی جدید را به این سرویس اضافه کرد به طوری که سیری بعد از پاسخ به سوال کاربر، به صورت خودکار و بعد از پنج ثانیه از صفحه محو میشود.
بنابراین، انتظار میرود که به زودی شاهد عرضه یک اپلیکیشن بومیماشین حساب برای آیپد باشیم.