پلیاستیشن به بازار بازیهای موبایل وارد میشود
سودآوری و رشد عظیم بازیهای موبایل به امری روشن و غیرقابلانکار تبدیل شده است که روز به روز شدت آن هم بیشتر میشود. همین امر باعث شده تا شرکت سونی هم اعلام کند که میخواهد حضور بیشتری را در این بازار تجربه کند و ...
به گزارش موبوایران، سودآوری و رشد عظیم بازیهای موبایل به امری روشن و غیرقابلانکار تبدیل شده است که روز به روز شدت آن هم بیشتر میشود. همین امر باعث شده تا شرکت سونی هم اعلام کند که میخواهد حضور بیشتری را در این بازار تجربه کند و بعضی از بازیهای بزرگ پلیاستیشن را به شیوهای به گوشیهای همراه بیاورد.
در ماه آوریل، بر اساس آگهی شغلی مشخصی که برای ریاست بخش موبایل استودیوهای پلیاستیشن در نظر گرفته شده بود، تا حدودی از برنامههای سونی برای این بخش آگاه شدیم. در این آگهی شغلی نوشته شده بود که آنها به فردی نیاز دارند که بتواند روی اقتباس موفقیتآمیز معروفترین عناوین سونی و آوردن آنها به گوشیهای موبایل تمرکز کند. در ادامهی این آگهی شغلی نوشته شده بود: «شما مسئول ساخت و هدایت گروهی از رهبران بخش موبایل خواهید بود و بهعنوان مدیر این بخش در زیرمجموعهی استودیوهای پلیاستیشن فعالیت خواهید کرد.» طبق شواهد، این آگهی شغلی دیگر در دسترس نیست و به نظر میرسد که سونی افراد نیاز خود برای هدایت این بخش را یافته است.
در جریان جلسهی استراتژی شرکت سونی، جیم رایان، رئیس و مدیر بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، این موضوع را تائید کرد و به سرمایهگذاران گفت: «ما به این فکر میکردیم که بازیکنان چگونه از محتوایی که ما خلق میکنیم لذت میبرند و در آزمایشهای خود برای فراهم کردن بازیها و برنامههای بیشتر برای گوشیهای همراه بهمنظور ارائهی این محتوا به افراد بیشتر، موفقیتهای اولیهای را به دست آوردهایم.»
جیم رایان در ادامهی صحبتهای خود بیان کرد: «موبایل یکی از مناطق و موقعیتهایی بوده که آن را بررسی کردهایم تا به میلیونها بازیکن دیگر علاوه بر بازیکنانی که با پلتفرمهای ما به تجربهی بازی میپردازند، دسترسی پیدا کنیم. پلیاستیشن فهرست عظیمی از عناوین برجستهی گوناگون که توسط استودیوهای داخلیاش ساخته شدند، در اختیار دارد که میتوانند روی گوشیهای همراه هوشمند مکملی برای بازی AAA یا آثار سرویس محورمان به حساب آیند. ما بازار بازیهای موبایل را با بعضی از مجموعه عناوین فوقالعادهی پلیاستیشن بررسی و در آن کاوش خواهیم کرد. بنابراین، لطفاً منتظر بمانید.»
مدیر پلیاستیشن اشارهی دقیقی به این موضوع نکرد اما میتوانیم گمانهزنی کنیم که بعضی از بازیهای انحصاری برجستهی پلیاستیشن مثل آنچارتد، گرن توریزمو، گاد آو وار، رچت اند کلنک یا عناوین دیگر که توسط استودیوهای داخلی این شرکت ساخته شدند، نسخهای خاص و متناسب با گوشیهای همراه هوشمند دریافت کنند تا بتوانند افراد بیشتری را با آثار انحصاری سونی آشنا سازند.
سونی در حال حاضر بخشی به نام «پلیاستیشن موبایل» دارد که وظیفهی آن انتشار بازی یا برنامههایی برای گوشیهای همراه است. برای مثال، برنامهی پلیاستیشن در موبایل، پلیاستیشن ریموت پلی و همچنین بازیهایی مثل Run Sackboy! Run!، Uncharted: Fortune Hunter و حتی مجموعه آثار پلیلینک یا بازیهایی نظیر Hidden Agenda و Erica همگی از آثاری بودهاند که این بخش وظیفهی انتشار آنها را بر عهده داشته است. با این حال، اکنون با توجه به این خبر حضور سونی در این بخش قرار است پررنگتر شود.
اگرچه پلیاستیشن قصد دارد عناوین بزرگی خود را به شکلی دیگر به گوشیهای هوشمند بیاورد، اما جالب است بدانید که بخش دیگری از این شرکت یعنی بخش موسیقی آن که با نام سونی میوزیک (Sony Music Entertainment) شناخته میشود و بزرگترین شرکت نشر موسیقی است، حضور قابلتوجه و قدرتمندی در بازار گوشیهای همراه دارد و بهشدت با آثار خود در این بخش برای سونی سودآور بوده است. مهمترین اثر آنها که پول و سود هنگفتی را برای سونی به ارمغان آورده، بازی Fate/Grand Order است که بر اساس انیمهی معروف این عنوان ساخته شده است. این بازی بهخصوص در کشورهای ژاپن، کرهی جنوبی و چین پرطرفدار است و حتی موفق شد در سال ۲۰۱۹ سودآورترین بازی گوشیهای همراه شود.
اکنون باید منتظر ماند و دید که بخش پلیاستیشن چه عملکردی را در بازار بازیهای موبایلی خواهد داشت. این روزها بازیهای زیادی از جمله پوکمون گو، کندی کراش، گنشین ایمپکت و نمونههای بسیار دیگر، سود بسیاری را برای شرکتهای مختلف به همراه داشتهاند. مشخص است که سونی و پلیاستیشن هم قصد دارند تا تلاش مضاعفی برای به دست آوردن بیشتر این بازار انجام دهند.