گزارش موبوایران، به اینستاگرام یکی از اپلیکیشنهای اجتماعی پرطرفدار است که مخاطبین بسیار زیادی در سراسر جهان دارد. چند سال پیش بود که بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند فیسبوک را ترک کرده و به استفاده از این اپلیکیشن روی بیاورند چرا که بهتر و باکیفیتتر از فیسبوک به نظر میرسید. اما در سال ۲۰۱۲، فیسبوک اینستاگرام را خریداری کرد و آن را از اپلیکیشنی که میشناختیم و قرار بود باشد، به چیزی تبدیل کرد که نباید به آن تبدیل میشد.
اینستاگرام مزیتهای زیادی به نسبت فیسبوک دارد. این شبکهی اجتماعی محبوب فضای خصوصیتری دارد و برخلاف فیسبوک که ممکن بود کلی افراد غریبه به کاربران درخواست دوستی ارسال کنند صرفا به این خاطر که فرد یا افرادی با دوستان شما در ارتباط بودند. علاوه بر اینها، دیگر نیازی نیست برای گفتوگو با افراد مختلف اپلیکیشن مسنجر را به صورت اجباری دانلود کنیم چون یک بخش مجزا برای این کار در اینستاگرام در نظر گرفته شده.
اینستاگرام اما قبلا معنای دیگری داشت. اشتراکگذاری پست هم با یک سری عکس و ویدیو با افرادی هم سن و سال خودمان صورت میگرفت که علایق و سلیقههایمان تا حد زیادی شبیه به یکدیگر بود. یک اپلیکیشن اجتماعی ساده با امکان گفتوگو به سادهترین شکل ممکن بدون نیاز به نصب اپلیکیشنی دیگر برای این منظور. اما الان داستان به طور کلی فرق کرده.
فیسبوک دیگر نمیگذارد اینستاگرام، اینستاگرام باشد و آن را به محلی برای کسب درآمد خود تبدیل کرده. بدون اینکه اصلا هدف اصلی آن را درک کرده باشد. اینستاگرام اکنون به یک فروشگاه با رپورتاژ آگهی فراوان تبدیل شده که همهی آنها با هدف خرید از برندی خاص کاربران را تشویق میکنند تا بدین ترتیب از این طریق بتوانند لوازم و محصولات خود را به فروش برسانند.
کافی است اکنون به یک پست آموزشی پرطرفدار سری بزنید. قطعا در میان پستها با تعداد زیادی تبلیغات مواجه خواهید شد که در آن کاربران سعی دارند به طریقی از آن کسب درآمد کنند و لوازم خود را بفروشند. در حالی که اینستاگرام قرار بود فقط یک اپلیکیشن برای اشتراکگذاری فایل و عکس باشد، نه محلی برای تبلیغات و فروش محصولات.
اینستاگرام حتی برای رقابت با تیکتاک، قابلیت Reels را نیز به اپلیکیشن خود اضافه کرد. ریلز در واقع به ویدیوهای ۱۵ ثانیهای گفته میشود که به شکل استوری اما در قالب پست با کاربران به اشتراک گذاشته میشوند. اگرچه کاربران تصور میکردند این قابلیت فقط برای اشتراکگذاری پست است اما خب اکنون متوجه شدیم با هدف خرید و تبلیغات وارد اینستاگرام شده و خب بیش از پیش این اپلیکیشن را از هدف اصلی خود دور کرد.
بدیهی است قابلیتی مثل ریلز در دورهای که ویدیوهای کوتاه طرفداران خاصی دارند و در تیکتاک هم به شکل شدیدی شاهد استقبال کاربران از آن بودیم باید بهزودی به اینستاگرام راه مییافت. اما خب نه با هدفی که فیسبوک در سر داشت، بلکه با همان هدف اشتراکگذاری پست. حال باید این سوال را از فیسبوک پرسید که قابلیت IGTV برای رقابت با تیکتاک کافی نبود و واقعا به دو قابلیت مشابه نیاز داشتیم؟
حریم خصوصی هم در اینستاگرام دیگر معنای قبل را ندارد. برای اینکه بتوانیم اپلیکیشنهای پیامرسان را با توجه به میزان امنیت و حریم خصوصی آنها رتبهبندی کنیم، سری به اپ استور زدیم تا ببینیم نظر این فروشگاه که به امنیت بهای فوقالعاده زیادی میدهد در رابطه با این برنامهها چیست. متاسفانه اینستاگرام اصلا جایی در این لیست نداشت چون اصلا اپلیکیشن محبوبی برای پیامرسانی نیست.
اما مسنجر فیسبوک با امتیاز بسیار بدی در لیست جای گرفت. فیسبوک از مواردی نظیر موقعیت مکانی، اطلاعات اقتصادی، تاریخچهی جستوجو، مخاطبین و بسیاری موارد دیگر کاربران کاملا مطلع است و خب چون اینستاگرام هم از سال ۲۰۱۲ تاکنون متعلق به این شرکت است، طی سالهای اخیر بهگونهای تغییر کرد که تا جای ممکن به اطلاعات خصوصی کاربران دسترسی داشته باشد. شما عزیزان میتوانید بخش حریم خصوصی این اپلیکیشن در اپ استور را در زیر مشاهده کنید.
اوایل عرضه، اینستاگرام فقط یک اپلیکیشن اشتراکگذاری تصاویر بود که توسط سرمایهداران و سرمایهگذاران بزرگ و معروف حمایت مالی میشد اما اکنون به محلی تبدیل شده که نه تنها هدف اصلی آن خرید و فروش است، بلکه به حریم خصوصی کاربران نیز در آن اهمیت زیادی داده نمیشود. کافی است به واتساپ که آن هم زیر نظر فیسبوک قرار دارد نگاه کنید. چندی پیش بود که فیسبوک علنا کاربران را به محدود کردن قابلیتهای این اپلیکیشن در صورتی که اطلاعاتی که میخواهد را در اختیارش قرار ندهند تهدید کرد.
حال سوال اینجاست که آیندهی اینستاگرام با فیسبوک به کجا کشیده خواهد شد؟ فیسبوک در نظر دارد اینستاگرام را به رقیبی فوقالعاده قدر برای تیکتاک تبدیل کند اما خب اگر به فهرست پرطرفدارترینهای اپ استور نگاه کنید میبینید که تیکتاک همیشه جز ۱۰ اپلیکیشن محبوب قرار دارد در حالی که اینستاگرام اصلا در آن حوالی جایی ندارد. بنابراین به نظر میرسد کاری که فیسبوک انجام میدهد درست نیست و اضافه شدن یک سری قابلیتها نظیر ریلز هم فایدهای ندارد.
اگر به همین سیاست ادامه داده شود، کاربران جوانی که بهتازگی با شبکههای اجتماعی آشنا میشوند خود به خود به سمت اپلیکیشنهایی نظیر تیکتاک یا موارد مشابهی که در آینده احتمالا شاهد عرضهی آنها خواهیم بود جذب میشوند و مخاطبین کمی برای اینستاگرام باقی میمانند تا جایی که این اپلیکیشن روزی هویت و هدف اصلی خود را به طور کامل از دست بدهد. بدون شک ادامه دادن به این مسیر همانطور که کاربران را از فیسبوک به سمت اینستاگرام سوق داد، روزی کاربران را از اینستاگرام به اپلیکیشنی دیگر سوق خواهد داد.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا اینستاگرام در مسیری که قرار گرفته میتواند به موفقیت برسد یا خیر؟