سقوط هواوی؛ آنچه از دست داده‌ایم و آنچه به دست آورده‌ایم

اگر حتی به صورت اندکی پیگیر خبرهای تکنولوژی بوده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که اواسط ۲۰۱۹ دونالد ترامپ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه هواوی وضع کرد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، اگر حتی به صورت اندکی پیگیر خبرهای تکنولوژی بوده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که اواسط ۲۰۱۹ دونالد ترامپ تحریم‌های گسترده‌ای را علیه هواوی وضع کرد. از آن زمان هواوی وارد لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا شد و دولت آمریکا اساساً پاهای بخش موبایل این شرکت چینی را قطع کرد. از آن زمان تا حالا، بخش موبایل هواوی لنگان‌لنگان جلو می‌رود.

با وجود این تحریم‌ها، در سال ۲۰۲۰ هواوی برای مدت محدودی از سامسونگ پیشی گرفت و رتبه‌ی اول بازار موبایل را از آن خود کرد. یکی از مهم‌ترین اهداف هواوی دستیابی به رتبه‌ی اول این بازار بود اما در حال حاضر نام این شرکت حتی بین ۵ شرکت بزرگ بازار هم قرار ندارد.

چنین وضعیتی اصلا عجیب نیست. بدون دسترسی به شرکت‌های آمریکایی-به‌خصوص گوگل که اکوسیستم اندروید به شدت به آن وابسته است-خیلی زود جاه‌طلبی‌های هواوی در بازار موبایل دچار فروپاشی شد. آنچه تعجب زیادی به همراه داشته این است که دولت ترامپ و دولت بایدن هیچ‌وقت تحریم‌های علیه هواوی را لغو یا حتی کاهش نداده‌اند و در حقیقت این تحریم‌ها در گذر زمان شدیدتر شده است. به نظر می‌رسد صاحب‌نظران حوزه‌ی فناوری و حتی مقامات هواوی هم فکر می‌کردند این تحریم‌ها موقتی هستند اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر لغو این تحریم‌ها به چشم نمی‌خورد.

با گذشت دو سال از آغاز این تحریم‌ها و پذیرش این حقیقت که هواوی دیگر بازیگر مهمی در بازار جهانی موبایل محسوب نمی‌شود، وقت آن رسیده که نگاهی به وضعیت فعلی بازار بیندازیم. در صنعت موبایل بدون هواوی چه چیزهایی تغییر کرده و آیا این صنعت بهتر یا بدتر از گذشته شده است؟ و از همه مهم‌تر، چه آینده‌ای در انتظار هواوی است؟

آنچه از دست داده‌ایم

پرچم‌داران سری P و میت هواوی همواره در فهرست بهترین گوشی‌های سال قرار گرفته‌اند و این گوشی‌ها به لطف داشتن امکانات سخت‌افزاری فوق‌العاده، طراحی جذاب و دوربین‌های عالی، سروصدای زیادی به راه می‌اندازند. اما پرچم‌داران جدید این شرکت با وجود تمام جذابیتی که دارند، مناسب بازارهای خارج از چین نیستند.

از دست رفتن جایگاه هواوی تأثیر بسزایی در کل صنعت موبایل دارد. بدون وجود این شرکت، شرکت‌هایی مانند سامسونگ فشار کمتری برای نوآوری احساس می‌کنند و این یعنی احتمالا ویژگی‌های نوآورانه کمتری عملی خواهد شد. البته باید بگوییم که سامسونگ باید همچنان با اپل و دیگر تولیدکنندگان چینی رقابت کند و به همین خاطر به ناچار باید به نوآوری ادامه دهد. اما در پنج سال گذشته، هواوی بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ در اکوسیستم اندروید بوده و حالا این رقابت از بین رفته است.

باید خاطرنشان کنیم هواوی در زمینه‌ی گوشی‌های تاشو هم مهم‌ترین رقیب سامسونگ بود و مثلا می‌توانیم به گوشی جذاب میت ایکس ۲ اشاره کنیم. با وجود اینکه حالا شرکت‌های زیادی می‌خواهند گوشی‌های تاشو خود را راهی بازار کنند، اما در هر صورت سامسونگ در بازار جهانی گوشی‌های تاشو فعلا حرف اول را می‌زند.

در ضمن فراموش نکنید که هواوی صرفاً رقیب قدری در بازار موبایل نبود بلکه در بازار تراشه‌ها هم با شرکت‌های مهمی مانند کوالکام رقابت می‌کرد. اگرچه تراشه‌های کایرین هواوی هیچ‌وقت به پای تراشه‌های پرچم‌دار اسنپدراگون نرسیدند، اما در هر صورت نمی‌توانیم توان این تراشه‌ها به‌خصوص در حوزه‌ی پردازش عصبی را کتمان کنیم. اما حداقل تا آینده‌ی نزدیک، سامسونگ تنها رقیب مهم کوالکام در بازار تراشه‌های پرچم‌دار محسوب می‌شود. چنین خبری برای نوآوری اصلا خوب نیست.

البته وقتی که یک بازیگر مهم از بازار خارج می‌شود، جای خالی آن توسط شرکت دیگری پر خواهد شد که البته در این مورد چندین شرکت می‌خواهند جای خالی هواوی را پر کنند.

آنچه به دست آورده‌ایم

زمانی که هواوی از بین ۵ شرکت بزرگ صنعت موبایل خارج شد، دیگر شرکت‌های چینی این فرصت را پیدا کردند که جای خالی آن را پر کنند. بدون شک بزرگ‌ترین برنده‌ی سقوط هواوی، شرکت شیائومی است که حالا بعد از سامسونگ و اپل توانسته رتبه‌ی سوم این بازار را از آن خود کند. اگرچه شیائومی به این سادگی‌ها نمی‌تواند از سامسونگ پیشی بگیرد، اما گفته می‌شود طی یک یا دو سال آینده قادر به کنار زدن اپل در این بازار خواهد بود.

در این میان، چندین شرکت زیرمجموعه‌ی هلدینگ BBK که از بین آن‌ها می‌توانیم به اوپو، ویوو و ریلمی اشاره کنیم که توانسته‌اند سهم بازار خود را به طور قابل توجهی افزایش بدهند. به عنوان مثال شرکت ریلمی پس از گذشت سه سال فعالیت حالا ششمین شرکت بزرگ بازار موبایل محسوب می‌شود که چنین موفقیتی خیره‌کننده است.

هواوی‌ در برابر آمریکا

جدال این شرکت‌ها برای به دست آوردن سهم بازار هواوی خبر خوبی محسوب می‌شود زیرا رقابت شدید منجر به بهتر شدن گوشی‌های هوشمند و کاهش قیمت آن‌ها خواهد شد. با وجود اینکه هیچ‌کدام از این شرکت‌ها هیچ حضوری در بازار آمریکا ندارند، در این میان باید به وان‌پلاس هم اشاره کنیم که تنها شرکت چینی مهم حاضر در این بازار به حساب می‌آید و در ضمن یکی از زیرمجموعه‌های BBK است. این شرکت هم می‌خواهد حضور بیشتری در بازار داشته باشد و باید ببینیم آیا استراتژی جدید آن با موفقیت روبرو می‌شود یا نه.

در نهایت نباید گوگل را از قلم بیندازیم. اگرچه گوگل هیچ‌وقت به ۵ شرکت بزرگ بازار موبایل نزدیک هم نشده است، اما استراتژی جدید آن برای ساخت چیپست اختصاصی و بهبود سخت‌افزار دوربین نشان می‌دهد که می‌خواهد حضور خود را در بازار موبایل افزایش بدهد. با این حال، گوگل طی ۵ سال گذشته تصمیمات بد زیادی گرفته است و بنابراین به این زودی‌ها نمی‌تواند رقیب جدی این شرکت‌ها باشد.

مروری بر وضعیت فعلی

روی هم رفته هنوز نمی‌توان گفت که آیا مزایای شرکت‌های چینی رقیب هواوی در مقایسه با کنار رفتن هواوی از این بازار ارزشش را داشته یا نه. از یک طرف، بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار موبایل از قدرت هواوی می‌ترسیدند و حالا چنین ترسی از میان رفته است. اما از طرف دیگر، چند شرکت دیگر جای خالی این غول را پر کرده‌اند که این خود یک ترس جدید را میان آن‌ها ایجاد می‌کند.

مفید بودن سقوط هواوی برای کلیت صنعت موبایل در کل بسیار متحمل است. در حالی که برندهایی مانند ریلمی و پوکو برای افزایش سهم بازار مربوط به گوشی‌های ارزان‌قیمت در کشورهای فقیر مبارزه می‌کنند، شرکت‌های شیائومی، اوپو و ویوو می‌توانند در بازار پرچم‌داران گران‌قیمت با یکدیگر دست‌وپنجه نرم کنند. در این میان، سامسونگ و اپل هم مطابق معمول بخشی از سهم بازار یکدیگر را تصاحب می‌کنند. مجموع این شرایط نشان می‌دهد که به طور کلی در بازار موبایل شاهد تفاوت چشم‌گیری نخواهیم بود.

در حال حاضر، سامسونگ و اپل نگرانی چندانی بابت حضور یک غول دیگر در بازار موبایل نخواهند داشت. اگرچه فقدان حضور هواوی در بازار آمریکا باعث می‌شد که این شرکت به طور کلی هیچ‌وقت در همان سطح سامسونگ و اپل قرار نگیرد، اما حداقل احتمال حضور این شرکت در بازار آمریکا تهدید بزرگی برای آن دو بود. اما حالا کاربران برای حضور شرکت بزرگی مانند شیائومی در بازار آمریکا باید حداقل چند سالی صبر کنند و اصلا معلوم نیست که آیا اصلا چنین شرکت‌های چینی بزرگی می‌توانند وارد بازار آمریکا شوند یا نه.

در نهایت باید بگوییم که اتفاقی برای هواوی افتاد اصلا منصفانه نبود. هواوی مانند ال‌جی نبود که به دلیل تصمیم‌های بد و شکست‌های پی‌درپی از بازار موبایل خارج شد. هواوی در این بازار دیگر حضور ندارد زیرا دولت آمریکا گرفت چنین اتفاقی باید بیفتد. این تصمیم چگونه کل صنعت گوشی‌های هوشمند را تغییر می‌دهد و چه معنایی برای دیگر گوشی‌های چینی دارد؟ پاسخ به این سوالات را زمان مشخص خواهد کرد اما در هر صورت نمی‌توان اهمیت زیاد آن را کتمان کنیم.

هواوی زنده می‌ماند

اگرچه این مقاله در کل برای هواوی بسیار ناامیدانه است، با این حال نکته‌ی مهمی که در مورد هواوی باید به یاد داشته باشید این است که هیچ جایی نمی‌رود. اگرچه بخش موبایل این شرکت حالا عمدتاً محدود به کشور چین شده که البته بازار بسیار بزرگی محسوب می‌شود، اما هواوی در چندین و چند حوزه‌ی دیگر هم فعالیت دارد.

پیش‌بینی می‌شود طی چند سال آینده، هواوی متخصصان خود را در حوزه‌های دیگر فناوری به کار خواهد گرفت. همچنین عرضه‌ی تبلت‌ها، کامپیوترها و گجت‌های پوشیدنی ادامه پیدا می‌کند. در ضمن به نظر می‌رسد این شرکت می‌خواهد وارد حوزه‌هایی مانند واقعیت مجازی، حمل‌ونقل و حتی پزشکی شود.

هواوی یک برند محبوب در چین به حساب می‌آید و از سوی دولت این کشور هم حمایت می‌شود. این شرکت میلیاردها مشتری دارد و خواهد داشت و به معنای واقعی کلمه بزرگ‌تر از آن است که شکست بخورد. این شرکت چند روز قبل سیستم‌عامل هارمونی را برای گوشی‌های خود معرفی کرد و این نشان می‌دهد بدون کمک شرکت‌های آمریکایی می‌خواهد به ساخت گوشی‌های هوشمند ادامه دهد.

با این حال، با توجه به وضعیت فعلی هواوی باید بگوییم که حضور این شرکت در بازار جهانی موبایل تا حد زیادی به آخر خط رسیده است. طی چند سال آینده مشخص می‌شود که حذف هواوی چه تأثیراتی در این بازار داشته است. تا آن زمان، ما فقط می‌توانیم ابراز تأسف کنیم که این صنعت یکی از مهم‌ترین بازیگران خود را از دست داده و هرگز به طور کامل مثل قبل نخواهد بود.