به گزارش موبوایران، آیا تا به حال با دوستی در مورد خرید یک مورد خاص گپ زده و روز بعد باهمان تبلیغ مورد هدف قرار گرفته اید؟ در این صورت شاید از خود پرسیده باشید که آیا تلفن هوشمندتان از شما شنود می کند؟
تصادفی نیست که موردی که به آن علاقه مند شده اید همان موردی است که با تبلیغات آن هدف قرار گرفته اید. اما این بدان معنا نیست که دستگاه شما در واقع به مکالمات شما گوش می دهد.
آیا تلفن ها شنود می کنند؟
اکثر ما به طور منظم اطلاعات خود را در طیف گسترده ای از وب سایت ها و برنامه ها فاش می کنیم. ما این کار را هنگامی انجام می دهیم که به آنها مجوزهای خاصی را اعطا کنیم یا به کوکی ها اجازه دهیم فعالیت های آنلاین ما را ردیابی کنند.
کوکی های شخص اول به وب سایت ها این امکان را می دهد تا جزئیات مربوط به تعامل ما با سایت را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، کوکی های ورود به سیستم به شما امکان می دهند جزئیات ورود خود را ذخیره کنید بنابراین نیازی نیست هر بار آنها را دوباره وارد کنید.
کوکی های شخص ثالث توسط دامنه هایی ایجاد می شود که خارج از سایتی که بازدید می کنید وجود ندارد. شخص ثالث اغلب با همکاری وب سایت یا برنامه شخص ثالث یک شرکت بازاریابی خواهد بود.
دومی میزبان تبلیغات بازاریابی خواهد بود و امکان دسترسی به داده هایی را که از شما جمع آوری می کند (که به شما اجازه می دهید انجامش دهید؛شاید با کلیک روی پنجره ظاهر بی ضرر) را می دهد.
به همین ترتیب، تبلیغ دهنده می تواند تصویری از زندگی شما مانند روال روزمره، خواسته ها و نیازهای شما ایجاد کند. این شرکت ها به طور مداوم به دنبال ارزیابی محبوبیت محصولات خود و چگونگی تغییر آن بر اساس عواملی مانند سن مشتری، جنس، قد، وزن، شغل و سرگرمی های مشتری هستند.
با طبقه بندی و خوشه بندی این اطلاعات، تبلیغ کنندگان الگوریتم های پیشنهادی خود را بهبود می بخشند و از چیزی به نام سیستم های توصیه گر برای هدف قرار دادن مشتریان مناسب با تبلیغات متناسب استفاده می کنند.
رایانه ها پشت صحنه اینکار هستند
چندین روش یادگیری ماشین در هوش مصنوعی (AI) مانند خوشه بندی داده ها طبقه بندی و یادگیری تقویت وجود دارد که به سیستم ها کمک می کند تا داده های شما را فیلتر و تجزیه و تحلیل کنند.
با مشاهده یا فشار دادن لایک در یک پست در شبکه های اجتماعی، شما یک سیگنال پاداش به یک سیستم سادگیری عمیق ارسال و تأیید می کنید که به پست جذب شده اید یا شاید به شخصی که آن را ارسال کرده علاقه مند هستید.
توصیه های تبلیغاتی ممکن است براساس داده های دیگری نیز باشد، از جمله:
تبلیغاتی که از طریق سیستم عامل روی آنها کلیک کرده اید.
مشخصات شخصی که شما به بسترهای نرم افزاری را ارائه داده اید (مانند سن، آدرس ایمیل، جنسیت ، موقعیت مکانی و دستگاههایی که از آنها به سیستم عامل دسترسی دارید)
صفحات یا گروههای خاصی که در سیستم عامل به آنها پیوسته اید یا آنها را پسندیده اید.
در واقع الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند به بازاریابان کمک کنند تا داده های زیادی را بدست آورند و از آنها برای ساختن کل شبکه اجتماعی شما استفاده کنند و افراد اطراف خود را بر اساس میزان تعامل با آنها رتبه بندی کنید.
سپس آنها می توانند هدف شما را با تبلیغات نه تنها بر اساس داده های خود شما، بلکه براساس داده های جمع آوری شده از دوستان و اعضای خانواده شما با استفاده از همان سیستم عامل ها شروع کنند.
به عنوان مثال فیسبوک ممکن است بتواند چیزی را که دوست شما اخیراً خریده است به شما پیشنهاد دهد. برای این کار نیازی به گوش دادن به مکالمه بین شما و دوستتان نیست.
استفاده از حق حریم شخصی شما یک انتخاب است
در حالی که ارائه دهندگان برنامه قرار است شرایط و ضوابط روشنی را در مورد نحوه جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده ها به کاربران ارائه دهند، امروزه این کاربران هستند که باید مراقب باشند چه مجوزهایی را به برنامه ها و سایتها می دهند.
منطقی است که به واتس آپ دسترسی به دوربین و میکروفون خود بدهید؛ زیرا بدون این کار نمی تواند برخی از خدمات خود را ارائه دهد. اما همه برنامه ها و سرویس ها موارد ضروری را درخواست نمی کنند.
شاید دریافت تبلیغات هدفمند بر اساس داده هایتان بد نباشد و جذاب هم باشد.
گفته می شود، توصیه های احتمالی هوش مصنوعی می تواند گزینه های افراد را محدود کرده و در دراز مدت حدس و گمان را به حداقل برساند.
نمی خواهید پیش بینی شوید؟
چند نکته ساده وجود دارد که می توانید برای محدود کردن میزان به اشتراک گذاری آنلاین خود، از آنها پیروی کنید. ابتدا باید مرتباً مجوزهای برنامه تلفن خود را مرور کنید.
همچنین ، قبل از اینکه برنامه یا وب سایتی از شما مجوزهای خاصی را بخواهد یا اجازه کوکی ها را بدهید، در مورد آن فکر کنید. در صورت امکان از استفاده از حساب های شبکه های اجتماعی خود برای اتصال یا ورود به سایر سایت ها و خدمات خودداری کنید.
پس از شروع مراحل ورود به سیستم، به یاد داشته باشید که فقط باید اطلاعات مورد نیاز را به اشتراک بگذارید. اگر درباره حریم خصوصی حساس هستید، نصب یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) را روی دستگاه خود در نظر بگیرید. این آدرس IP شما را مخفی می کند و فعالیت های آنلاین شما را رمزگذاری می کند.