به گزارش موبوایران، آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام اخیرا در حساب کاربری خود در توییتر به صحبت در رابطه با برنامههای شرکت برای نیمهی دوم سال ۲۰۲۱ پرداخت.
احتمالا همهی شما با اینستاگرام آشنایی دارید؛ حتی اگر از این اپلیکیشن استفاده هم نکنید، از این بابت که در آن کاربران به اشتراک تصاویر و ویدیوهایی در زمینههای مختلف میپردازند باخبرید. اما اگر از کاربران چند سالهی این اپلیکیشن محبوب باشید قطعا میدانید که حال و هوای آن این روزها به طور کلی تغییر کرده است. چند روز پیش در مطلبی به این موضوع پرداخته بودیم که اینستاگرام زیر نظر فیسبوک بدتر و بدتر میشود و دیگر ماهیت اصلی خود را از دست داده است.
اینستاگرام در ابتدا به عنوان اپلیکیشنی برای اشتراکگذاری لحظات خوب و به یادماندنی با افرادی که سلیقهی مشابهی به نسبت هم داشتند در دسترس قرار گرفت. اما بعدها آنقدر حجم تبلیغات در آن افزایش پیدا کرد که این روزها بیش از نیمی از آنچه که مشاهده میکنیم صرفا برای جذب مشتری و اهداف کسب و کار است، نه آنچه که اینستاگرام برای آن طراحی شده بود.
آدام موسری، مدیرعامل این شرکت اما اخیرا در حساب رسمی خود در توییتر ویدیویی را منتشر کرد و در آن به صحبت در رابطه با اهداف و برنامههای خود برای نیمسال دوم سال جاری پرداخت. در این ویدیو، موسری به یک سری تغییراتی اشاره کرد که قرار است طی ماههای آینده به اینستاگرام اضافه شود و اینکه چه چیزهایی بیشتر مورد توجه آنها قرار گرفته و باید روی آن بیشتر کار شود.
یکی از مواردی که خود موسری هم به آن اشاره کرد و در بالا هم توضیح دادیم، ماهیت این اپلیکیشن است که کاملا تغییر کرده. وی در صحبتهای خود به این موضوع اعتراف کرد که همانطور که شاید خیلیها تصورشان عوض شده باشد، اینستاگرام دیگر صرفا یک اپلیکیشن اشتراکگذاری تصاویر نیست.
بهجای این موارد، ظاهرا تمرکز اصلی شرکت روی چهار مورد کلیدی منعطف خواهد شد؛ تولیدکنندگان محتوا، ویدیو، خرید و ارسال پیام. در بین این چهار مورد اما ویدیو بیشتر مورد توجه اینستاگرام قرار خواهد گرفت چرا که این اپلیکیشن اکنون مانند یوتیوب و تیکتاک به یک محل برای سرگرمی تبدیل شده و ویدیو هم بهترین روش برای سرگرم نگهداشتن مخاطبین است. قابلیتهایی نظیر تماشای تمامصفحهی ویدیو، ویدیوهای بهینه شده برای گوشیهای هوشمند و محتوای تبلیغاتی در تایملاین و در حسابهایی که شاید آنها را دنبال نکرده باشید هم از جمله مواردی هستند که قرار است به اینستاگرام اضافه شوند و تجربهی تماشای ویدیو را دگرگون کنند.
اگرچه اگر از کاربران چندسالهی اینستاگرام باشید شاید تغییرات زیاد این اپلیکیشن را در راستای هدفی که اصلا برای آن طراحی نشده بود حس کرده باشید اما احتمالا درک میکنید در شرایطی که رقبای سرسختی چون تیکتاک و یوتیوب وجود دارند و روز به روز از لحاظ کارایی و جذب مخاطب عملکرد بهتری از خود نشان میدهند، اینستاگرام هم باید پیوسته در حال تغییر و اضافه کردن قابلیتهای جذاب باشد تا بتواند مطابق نیازهای روز پیش برود. اکنون قابلیتهایی جدیدی که به اینستاگرام اضافه شدهاند بهخوبی قابل رویت هستند و قابلیتهای قدیمی هم آرام آرام از مسیر خارج میشوند.
ویدیوی آخری که موسری در توییتر منتشر کرده در ادامهی چندین ویدیویی بود که او در آنها کاملا در رابطه با سیاست و برنامههای اینستاگرام شفاف و واضح صحبت کرد. کاری که هیچوقت ندیده بودیم یکی از مقامات اینستاگرام انجام دهد. او حتی در یکی از این ویدیوها به این موضوع نیز اشاره کرد که چگونه الگوریتمهای این اپلیکیشن تایملاینها، اکسپلور، ریلز و مواردی از این دست را مدیریت و مرتب میکنند و چگونه مسدودسازی حساب کاربری بدون اطلاع قبلی رخ میدهد.
اینکه میبینیم چگونه مدیر یک شرکت کاملا رک و بدون پرده در رابطه با تغییراتی که قرار است در آینده در اپلیکیشن مورد نظر اعمال شود صحبت میکند بسیار ستودنی است. موسری حتی در ویدیوهای خود به مزیتها و محبوبیت فراوان اپلیکیشنهای رقیب یعنی یوتیوب و تیکتاک اشاره داشت و گفت اینستاگرام هم باید با اضافه شدن یک سری قابلیتها و امکانات بیشتر، با این سرویسها رقابت کند.
اما نکتهی منفی که وجود دارد این است که بسیاری از کاربران از اینستاگرام به عنوان محلی برای اشتراکگذاری ویدیوها یا تصاویر سرگرمکننده و شخصی استفاده میکردند که خب اگر تغییرات یاد شده به این اپلیکیشن اضافه شوند، قطعا این دسته از کاربران باید برای اشتراکگذاری محتوای خصوصی خود به دنبال اپلیکیشن دیگری باشند؛ چون به نظر میرسد اینستاگرام دیگر قرار نیست به شکل سابق بازگردد و به طور کامل ماهیت خود را تغییر داده است.
حال این تغییرات چه برای رقابت با اپلیکیشنهای دیگر صورت گرفتهاند چه سیاست اشتباهی است که از سوی فیسبوک اتخاذ شده، بالاخره وجود دارند و باید با آنها کنار آمد. احتمالا بهزودی اپلیکیشنی دیگر جای اینستاگرام را به عنوان برنامهی اشتراکگذاری تصاویر خواهد گرفت و اینستاگرام هم به اپلیکیشنی دیگر تبدیل خواهد شد.