تنوع ایجاد شده در عیار طلای هند

سایت طلا: امروزه دیگر در هند جواهرات با وزن سبک جلوه جدیدی به خود گرفته است و تولیدکنندگان معروف در این صنعت که فقط جواهرات 22 عیار می‌ساختند شروع به سرمایه‌گذاری روی طلای 18 و 14 کرده اند.

خبر را برای من بخوان
حکایت کسب و کار هم در کشور ما، حکایت خاص خود را دارد.
بنابه گفته متولیان و ذی‌نفعان، در مواردی متعدد واردات به تولید داخل لطمه وارد می‌آورد و در صادرات نیز معدود افرادی خلافکار به طریقی عمل می‌کنند که سرمایه ملی را به تاراج می‌برند. از سوی دیگر گاهی به جهت مشکلات و پیچیدگی‌های نظارت، از بروز تنوع در کالاهاجلوگیری می‌شود.

در عین حال به دلیل طولانی و هزینه‌بر بودن، برای ذایقه و سلیقه مشتری پژوهش و بررسی نمی‌شود.با این تصور که شرایط ما با دیگران قابل قیاس نیست، از درس‌آموخته‌های دیگر کشورها به نحو مقتضی استفاده نمی‌شود.

اگرچه سفرهای خارجی با استقبال مناسبی روبروست ولی الگوبرداری بهینه از آن انجام نمی‌شود.
تولید شرایط پیچیده‌ای پیدا کرده و با مسایلی کلان مواجه است و خلاصه شرایط ویژه‌ای وجود دارد.
خلاصه در این شرایط چندی پیش با مطالبی در خصوص تنوع ایجاد شده در عیار طلای هند مواجه شدم.
* این مطالب از آدرس سایت‌های به قرار ذیل برداشته شده است و یکی از همکاران کارشناس اینجانب که در شرکت مهندسی مشاوری که مدیرعامل آن هستم، آنرا ترجمه کرده است.
(مهندس محمد حسین صیقلی)



همان‌گونه که می‌دانید هند در زمینه طلا و جواهر یکی از اصلی‌ترین ذی‌نفعان تاثیرگذار در جهان است. آنچه در ادامه آمده ماحصل مطالب استخراج و برداشت شده از اطلاعات موجود در آدرس‌سایت‌های ذیل گفته است.

شاید نگاهی گذرا به آمار و ارقام جهانی به خوبی موید این ادعا باشد. نیمه دوم سال 2011، هند، چین و ترکیه با هم 59% از کل تقاضای جواهرات جهانی را شامل شدند.
میزان تقاضای جواهرات طلا در هند در سه ماهه سوم سال 2011، 1/126 تن و میزان تقاضا برای سکه و شمش سرمایه‌گذاری 8/7 تن بود که در زمان مشابه آن در سال 2012 در قسمت جواهرات به 1/136 تن و در قسمت شمش و سکه به 0/87 تن رسیده است که در بخش تقاضا برای جواهرات 7 درصد و در بخش سکه و شمش که نسبت به سال گذشته‌اش 12 درصد افزایش داشته است.

همچنین از لحاظ ارزش، میزان تقاضا در بخش جواهرات 6 میلیارد و 939 میلیون دلار و در بخش سرمایه‌گذاری 4 میلیارد و 269 میلیون دلار آمریکا در سال 2011 بود. در حالی‌که در سال 2012 در بخش جواهرات 7 میلیارد و 229 میلیون دلار و در بخش شمش و سکه سرمایه‌گذاری 4 میلیارد و 621 میلیون دلار آمریکا بوده است که از لحاظ ارزشی در سال 2012 نسبت به 2011 در بخش جواهرات 4 درصد و در بخش سکه و شمش سرمایه‌گذاری 8 درصد افزایش داشته است.
در کل می‌توان گفت بازار هند 30% از مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است.

همزمان با کاهش ارزش روپیه، مصرف‌کنندگان هندی به سمت استفاده از طلا و جواهرات با عیار پایین رفتند. آنها شروع به تقاضا ومصرف جواهرات طلا با عیار 14 که تا آن زمان برای آنها بی‌ارزش و کم اهمیت بود کردند.
قبل از این زمان آنها معمولا جواهرات طلای بالای 18 عیار را استفاده می‌کردند و دلیل آنها برای خرید عیارهای بالا، رضایتمندی از خود و کم‌تر متضرر شدنشان در هنگام فروش جواهراتشان بود. اما قیمت بالای طلا موجب شد که آنها به برنامه خرید طلا برای مناسبت‌های خاص مانند عروسی دوباره فکر کنند. در نتیجه آنها شروع به سفارش جواهرات طلا با عیار پایین برای کنترل بودجه خود کردند.

مصرف‌کنندگان به ویژه در ایالت‌های شمالی هند، به طرز شگفت‌آوری شروع به تقاضا برای جواهرات طلای 14 عیار برای مراسمی مانند مراسم عروسی کردند که این یک روند جدید در حال ظهور در هند است.

یکی از تولیدکنندگان جواهرات با نام "Rajiv Popley" که مدیر یک شرکت تولیدی در شهر طلا است اینگونه بیان می‌کند که "تا به امروز استفاده از زیورآلات 18 و بالاتر از آن مورد تقاضا بود. اما با تغییر در قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان برای حفظ و کنترل بودجه خود به سمت مصرف طلا با عیارهای پایین‌تر رفتند."

تقاضای جواهرات الماس در بین مصرف‌کنندگان هندی از 18 عیار به 14 عیار تغییر یافته است که این مطلب را "Time of India"گزارش کرده است. بحران اقتصادی جهانی از یک سو و افزایش قیمت طلا از سوی دیگر مصرف‌کنندگان طلا را در شهرهای هند مجبور به استفاده از سرویس‌های الماس با عیار پایین کرده است.

قیمت بالای طلا همچنین باعث شده تا تولیدکنندگان به سمت تولید طلا با عیار پایین گرایش پیدا کنند. در هند و آسیا بیشترین تقاضا روی طلا با عیار 22 و حتی 24 عیار بود اما این تقاضا دستخوش تغییر شده و امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان تمایل به استفاده از عیارهای 18 و14 آورده‌اند.

همچنین""PragyaKela (خرده فروش و طراح جواهرات هندی) در مورد مشاهدات خود در نمایشگاه بین‌المللی جواهرات هند که در آگوست 2012 برگزار شد، اینگونه بیان می‌دارد که:
"جواهرات با وزن سبک جلوه جدیدی به خود گرفته است و تولیدکنندگان معروف در این صنعت که فقط جواهرات 22 عیار می‌ساختند شروع به سرمایه‌گذاری روی طلای 18 و 14 کرده اند."
که این خود نشان‌دهنده گرایش به سمت طلا با عیار پایین‌تر هم از سوی مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان طلا و جواهرات در هند است.


*
1. www.iijs.org/pdf/iijs/SolitaireNewsLetter-Day3_25-August12.pdf
2. http://www.business-standard.com/india/news/consumers-go-for-low-purity-gold-jewellery-as-rupee-depreciates/476144/
3. http://gemandjewelrydoctor.com/2012/02/06/high-price-of-gold-increases-demand-of-14-kt-gold-and-diamond-jewelry-in-india/
4. http://www.gold.org/investment/statistics/