به گزارش سایت طلا،امیرحسین جلالی. نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران، با اشاره به علت عدم تجاری سازی خودروهای ایران خودرو و سایپا، گفت: ایران خودرو و سایپا به دلیل اینکه زیر قیمت خودروهایشان را می سازند و به فروش می رسانند، سرمایه در گردش آنها کم شده است و نمی توانند بدهیشان را به قطعه سازان بدهند.
نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران بیان کرد: قطعه سازان از طرفی مواد اولیه را از بورس به صورت نقدی خرید می کنند و زمانی که دریافتی نداشته باشند، نمی توانند مواد اولیه را خرید کنند و خط تولید متوقف می شود. زمانی که خط تولید متوقف شود نمی توانند کالای مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند و تولید خودرو را با مشکل مواجه می کند.
جلالی با تاکید بر اینکه مشکل نقدینگی قطعه سازان باید رفع شود تا آنها خط تولید را متوقف نکنند، بیان کرد: اکنون بدهی خودروسازان به قطعه سازان به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر این بدهی تسویه نشود، با مشکلات جدی در صنعت خودرو مواجه خواهیم شد.
او تشریح کرد: از طرفی موانع گمرکی نیز باعث می شود در ساخت قطعات وقفه ای ایجاد شود، یعنی قوانین و مقررات دست و پاگیری وجود دارد که مانع از ترخیص راحت کالا می شود. میانگین زمان رسیدن هر قطعه حدود 2 ماه است بدین معنا که 2 ماه طول می کشد این قطعات ترخیص شود.
نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران بیان کرد: بخشی از قطعات وارداتی و بخشی داخلی سازی شده اند و اکنون مشکل برای قطعات وارداتی است که باید ابتدا ثبت سفارش شوند.
جلالی با تاکید بر اینکه شاخص بهای تولیدکننده به نوعی پیش بینی کننده تورم است و با اختلاف چند ماهه زمانی تورم به بازار مصرف منتقل میشود، گفت: شاید برخی بگویند مگر قیمت ارز کاهش نیافته است؟ این درست است، اما قیمت بسیاری از کالاهای تولید داخل و دستمزدها به تازگی در حال عکس العمل نشان دادن به افزایش نرخ ها در سالهای قبل است و با وجود کاهش نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۰ همچنان شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران با تاکید بر اینکه قطعه سازان با قیمتها فعلی قادر به تولید قطعات خودرو نیستند و به چشمه لایتناهی مالی نیز وصل نیستند، گفت: بانکها هم در ایران اولویتهای جذاب تری برای ارائه تسهیلات دارند و بنابراین در ماههای آینده در صورت به روز نشدن قیمتها در قراردادها با خودروسازان، تولید قطعات با چالش اساسی مواجه میشود.
قیمت روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا
قیمت خودرو، امروز در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات روز گذشته با ثبات نسبی همراه است.
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
سمند LX (ساده) | 202.000.000 |
سمند LX (ساده) 1400 | 213.000.000 |
پژو 405 GLX | 207.000.000 |
پژو پارس (ساده) | 235.000.000 |
پژو پارس (ساده) 1400 | 250.000.000 |
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) | 206.000.000 |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 | 217.000.000 |
پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده) | 267.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار v8 | 262.000.000 |
پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(1400 | 277.000.000 |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | 380.000.000 |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک(1400) | 392.000.000 |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) | 281.000.000 |
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 | 293.000.000 |
رنو تندر90 E2 | 332.000.000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 450.000.000 |
رانا LX | 204.000.000 |
رانا پلاس | 225.000.000 |
دنا معمولی (رینگ فولادی) | 290.000.000 |
دنا معمولی (رینگ فولادی)1400 | 300.000.000 |
دنا پلاس دنده ای توربو | 375.000.000 |
هایما s7 توربو | 600.000.000 |
سایپا ۱۱۱ | 138.000.000 |
سایپا ۱۳۱ | 125.000.000 |
سایپا ۱۳۲(1398) | 121.000.000 |
ساینا | 141.000.000 |
ساینا 1400 | 147.000.000 |
تیبا(رینگ فولادی ) | 128.000.000 |
تیبا(رینگ فولادی )1400 | 132.000.000 |
تیبا ۲(رینگ فولادی ) | 135.000.000 |
تیبا ۲(رینگ فولادی ) 1400 | 140.000.000 |
کوییک دنده ای | 150.000.000 |
کوییک دنده ای 1400 | 155.000.000 |
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) | 798.000.000 |
ام وی ام 315 هاچ بک | 272.000.0000 |
ام وی ام X22 ، دنده ای اسپرت اکسلنت
|
368.000.000 |