چرا با وجود کاهش نرخ ارز خودرو ارزان نمی شود؟+قیمت روزانه خودرو

یک مقام مسئول گفت: قیمت بسیاری از کالا‌های تولید داخل و دستمزد‌ها به تازگی در حال عکس العمل نشان دادن به افزایش نرخ ها در سال‌های قبل است و با وجود کاهش نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۰ همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا،امیرحسین جلالی. نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران، با اشاره به علت عدم تجاری سازی خودروهای ایران خودرو و سایپا، گفت: ایران خودرو و سایپا به دلیل اینکه زیر قیمت خودروهایشان را می سازند و به فروش می رسانند، سرمایه در گردش آنها کم شده است و نمی توانند بدهیشان را به قطعه سازان بدهند.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران بیان کرد: قطعه سازان از طرفی مواد اولیه را از بورس به صورت نقدی خرید می کنند و زمانی که دریافتی نداشته باشند، نمی توانند مواد اولیه را خرید کنند و خط تولید متوقف می شود. زمانی که خط تولید متوقف شود نمی توانند کالای مورد نیاز خودروسازان را تامین کنند و تولید خودرو را با مشکل مواجه می کند.

جلالی با تاکید بر اینکه مشکل نقدینگی قطعه سازان باید رفع شود تا آنها خط تولید را متوقف نکنند، بیان کرد: اکنون بدهی خودروسازان به قطعه سازان به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر این بدهی تسویه نشود، با مشکلات جدی در صنعت خودرو مواجه خواهیم شد.

او تشریح کرد: از طرفی موانع گمرکی نیز باعث می شود در ساخت قطعات وقفه ای ایجاد شود، یعنی قوانین و مقررات دست و پاگیری وجود دارد که مانع از ترخیص راحت کالا می شود. میانگین زمان رسیدن هر قطعه حدود 2 ماه است بدین معنا که 2 ماه طول می کشد این قطعات ترخیص شود.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران بیان کرد: بخشی از قطعات وارداتی و بخشی داخلی سازی شده اند و اکنون مشکل برای قطعات وارداتی است که باید ابتدا ثبت سفارش شوند.

جلالی با تاکید بر اینکه شاخص بهای تولیدکننده به نوعی پیش بینی کننده تورم است و با اختلاف چند ماهه زمانی تورم به بازار مصرف منتقل می‌شود، گفت: شاید برخی بگویند مگر قیمت ارز کاهش نیافته است؟ این درست است، اما قیمت بسیاری از کالا‌های تولید داخل و دستمزد‌ها به تازگی در حال عکس العمل نشان دادن به افزایش نرخ ها در سال‌های قبل است و با وجود کاهش نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۰ همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن استان تهران با تاکید بر اینکه قطعه سازان با قیمت‌ها فعلی قادر به تولید قطعات خودرو نیستند و به چشمه لایتناهی مالی نیز وصل نیستند، گفت: بانک‌ها هم در ایران اولویت‌های جذاب تری برای ارائه تسهیلات دارند و بنابراین در ماه‌های آینده در صورت به روز نشدن قیمت‌ها در قرارداد‌ها با خودروسازان، تولید قطعات با چالش اساسی مواجه می‌شود.

قیمت روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

قیمت خودرو، امروز در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات روز گذشته با ثبات نسبی همراه است.

مدل خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) 202.000.000
سمند LX (ساده) 1400 213.000.000
پژو 405 GLX 207.000.000
پژو پارس (ساده) 235.000.000
پژو پارس (ساده) 1400 250.000.000
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) 206.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 217.000.000
پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده) 267.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار v8 262.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(1400 277.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک 380.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک(1400) 392.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 281.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 293.000.000
رنو تندر90 E2 332.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک 450.000.000
رانا LX 204.000.000
رانا پلاس 225.000.000
دنا معمولی (رینگ فولادی) 290.000.000
دنا معمولی (رینگ فولادی)1400 300.000.000
دنا پلاس دنده ای توربو 375.000.000
هایما s7 توربو 600.000.000
سایپا ۱۱۱ 138.000.000
سایپا ۱۳۱ 125.000.000
سایپا ۱۳۲(1398) 121.000.000
ساینا 141.000.000
ساینا 1400 147.000.000
تیبا(رینگ فولادی ) 128.000.000
تیبا(رینگ فولادی )1400 132.000.000
تیبا ۲(رینگ فولادی ) 135.000.000
تیبا ۲(رینگ فولادی ) 1400 140.000.000
کوییک دنده ای 150.000.000
کوییک دنده ای 1400 155.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) 798.000.000
ام وی ام 315 هاچ بک 272.000.0000
ام وی ام X22 ‏ ، دنده ای اسپرت اکسلنت
368.000.000