سایت خبری طلا

سوییچ اولد علیه استیم دک؛ نبرد کنسول‌های بازی پورتابل جدید

منبع: دیجی مگ


برخلاف معرفی بازی‌ها، معرفی سخت‌افزارهای جدید چیزی نیست که همیشه و در هر سال شاهد آن باشیم. با این حال، در این چند هفته به‌صورت غیرمنتظره شاهد دو سخت‌افزار جدید و بزرگ بوده‌ایم که توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده‌اند.


به گزارش موبوایران، برخلاف معرفی بازی‌ها، معرفی سخت‌افزارهای جدید چیزی نیست که همیشه و در هر سال شاهد آن باشیم. با این حال، در این چند هفته به‌صورت غیرمنتظره شاهد دو سخت‌افزار جدید و بزرگ بوده‌ایم که توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در کمتر از دو هفته، ابتدا مدل جدید نینتندو سوییچ با صفحه‌نمایش اولد (OLED) معرفی شد و سپس ولو از کنسول قابل‌حمل خود یعنی «استیم دک» (Steam Deck) رونمایی کرد. از آنجایی که هر دو می‌توانند به‌صورت دستی و قابل‌حمل مورد استفاده قرار بگیرند، به همین زودی مقایسه‌هایی بین آن‌ها به وجود آمده است.

پس از اینکه شایعه‌های فراوانی مبنی بر معرفی یک کنسول نینتندو سوییچ قوی‌تر منتشر شد، برخلاف انتظارها مدل جدید این کنسول یعنی سوییچ اولد معرفی شد. این مدل تقریباً همان‌ سخت‌افزار مدل عادی را دارد و فقط صفحه‌نمایش آن بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر است.

با این حال، در روزی که مدل جدید نینتندو سوییچ برای پیش‌خرید در دسترس قرار گرفت، شرکت ولو از سورپرایز بزرگ خود رونمایی و استیم دک را معرفی کرد. استیم دک در واقع شبیه یک کامپیوتر گیمینگ کوچک قابل‌حمل است که می‌توان همانند نینتندو سوییچ در هر مکانی با آن به تجربه‌ی بازی پرداخت. با این تفاوت که سخت‌افزار آن بسیار قدرتمندتر از نینتندو سوییچ است.

در گذشته و در مطالب قبلی به مشخصات هر دو کنسول پرداخته‌ایم اما اکنون بهتر است که نگاهی به تحلیل‌های مختلف درباره‌ی هر کدام از این دستگاه‌ها و استراتژی‌ پشت آن‌ها کمی توضیح بدهیم و این نکته‌ را شفاف‌سازی کنیم که با وجود شباهت‌های هر دو کنسول، این دو دستگاه در رقابتی کاملاً مستقیم قرار نمی‌گیرند.

دکتر سرکان توتو (Dr Serkan Toto)، مدیرعامل و مؤسس کنتان گیمز (Kantan Games)، درباره‌ی استیم دک توضیح می‌دهد: «استیم دک برای آن دسته از کاربران حرفه‌ای استیم که می‌خواهند در هر لحظه به فهرست بازی‌هایشان دسترسی داشته ‌باشند و همچنین برای افرادی که می‌خواهند برای اولین بار وارد دنیای پی سی گیمرها شوند و کار با استیم را با راحتی مشابه کنسول‌ها تجربه کنند، طراحی شده است.»

او در ادامه درباره‌ی مدل جدید نینتندو سوییچ می‌گوید: «مدل اولد سوییچ بیشتر برای افرادی که اغلب از حالتی دستی و قابل‌حمل این کنسول استفاده می‌کنند و اکنون می‌خواهند تجربه‌ی خود را ارتقا دهند یا برای خریداران تازه‌ای که می‌خواهند بهترین مدل را تهیه‌ کنند، کاربرد خواهد داشت.»

از نظر چشم‌انداز تجاری، سرکان توتو باور دارد که بدون شک نینتندو سوییچ اولد باعث رشد فروش این کنسول هیبریدی خواهد شد چراکه در میان این دو دستگاه اکنون نینتندو اکنون در میان مخاطبان بیشتر شناخته‌شده است و می‌تواند توجه‌های بیشتری را به خود جلب کند. با این حال، او اضافه می‌کند: «این به معنای آن نیست که استیم دک شکست خواهد خورد – نه، این‌چنین نخواهد شد – اما با توجه به توضیحات بالا، تعداد مخاطبانی که هر دو شرکت مدنظر قرار داده‌اند، بسیار متفاوت است و طیف‌های مختلفی را شامل می‌شود.»

پیرز هاردینگ-رولز (Piers Harding-Rolls)، رئیس تحقیقات بازی گروه آمپر آنالیز (Ampere Analysis)، با این نظر موافق است و در ادامه اشاره می‌کند که حتی انتظار ندارد که استیم دک برای بسیاری از افرادی که از استیم استفاده نمی‌کنند، جذاب واقع شود. او بیان می‌کند: «من آن را کمتر به‌عنوان دستگاهی می‌بینم که قصد داشته باشد به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کند، بلکه آن را بیشتر دستگاهی می‌بینم که روش تازه‌ای برای گیمرهای فعلی یا کمی دورشده از استیم فراهم می‌کند تا بتوانند بازی‌های این پلتفرم را به این شکل و در هر شرایطی تجربه کنند. با توجه به اعداد فاش شده از تعداد پیش‌خریدهای این دستگاه، موجودی امسال این کنسول کوچک خواهد بود؛ بسیار کوچک‌تر از سوییچ اولد. البته، فکر می‌کنم که بخشی از این موضوع می‌تواند به خاطر مشکلی باشد که در این مدت در تأمین موجودی دستگاه‌های مختلف بازار فناوری به‌ وجود آمده است. اگر بخواهیم از این منظر نگاه کنیم، می‌توان گفت که فرآیند پیش‌خرید دستگاه توسط ولو این‌گونه پیاده‌سازی شده تا تلاشی برای جلوگیری از بازار سیاه و فروش دوباره‌ی کنسول با قیمت بالاتر توسط افراد مختلف انجام شود.»

بگذارید به مدل جدید کنسول نینتندو یعنی سوییچ اولد بازگردیم. اگرچه این مدل جدید آن چیزی نبود که طرفداران انتظارش را داشتند و آن اخبار مبنی بر پشتیبانی از رزولوشن ۴K محقق نشد اما با این وجود این یک افزایش بالقوه برای فروش کنسول سوییچ در سال جاری و به‌خصوص در فصل تعطیلات زمستانی خواهد بود. به‌خصوص در زمانی که کنسول‌های نسل نهمی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس در تأمین موجودی هنوز مشکل‌ دارند. البته، این مشکل برای نینتندو سوییچ هم وجود خواهد داشت.

سرکان توتو درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «عرضه‌ی سوییچ اولد برای نینتندو منطقی است و برداشت من این است که این یکی از چند مدل مختلفی است که قرار است در طول عمر این دستگاه شاهدش باشیم. می‌دانم که این نظر دیگر مثل یک پیش‌بینی غلط و تکراری می‌ماند اما من فکر می‌کنم که نینتندو همچنان قصد دارد که قبل از عرضه‌ی کنسول نسل بعدی خود یک مدل قوی‌تر هم از سوییچ عرضه کند.»

با این وجود، این سخن برای چند مدت پیش بوده و از زمانی که با توتو صحبت کرده‌ایم، نینتندو در اقدامی نادر درباره‌ی گزارش‌های تأیید نشده درباره‌ی هزینه‌ی تولید کنسول شفاف‌سازی کرده است و همچنین بیان کرده است که در حال حاضر برنامه‌ای برای عرضه‌ی مدل دیگری از سوییچ ندارد.

از آن‌سو، پیرز هاردینگ-رولز گمان می‌کند: «بهبود نسخه‌ی پرچمدار سوییچ در حرکت روبه‌جلو و موفقیت‌آمیز آن تأثیر خواهد داشت و چرخه‌ی آن را برای چند سال آینده تازه می‌کند. اختلاف قیمت کم در مقایسه با پرچمدار فعلی به این معنی است که بسیاری از افرادی که چشم به خرید سوییچ داشتند اکنون ممکن است نسخه اولد را انتخاب کنند. فکر می‌کنم که این دسته از مخاطبان با توجه به ویژگی‌هایی مثل صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر و کیفیت صدای بالاتر جذب این مدل شوند. این همچنین باعث می‌شود که بعضی از دارندگان فعلی سوییچ بخواهند دستگاه خود را ارتقا دهند. به‌ویژه آن دسته از افرادی که در حالت دستی  و قابل‌حمل از سوییچ استفاده‌ی فراوانی می‌کنند. حتی بعضی از افرادی که مدل‌های اولیه‌ی سوییچ را قبل از ارتقا باتری خریداری کرده‌اند. شاید بخواهند این مدل را تهیه کنند.»

او پیش‌بینی می‌کند که مدل جدید سوییچ تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۵ میلیون دستگاه فروش خواهد داشت. پس از آن، در سال ۲۰۲۲ رفته‌رفته جایگزین پرچمدار یا همان مدل فعلی خواهد شد. این تحلیلگر انتظار دارد که این قضیه باعث افزایش فروش این کنسول هیبریدی نینتندو شود و او فکر می‌کند که کنسول‌های خانواده‌ی سوییچ تا پایان ۲۰۲۵ بیش از ۱۵۵ میلیون فروش داشته باشند. البته، این شاید کمی خوش‌بینانه باشد چراکه به احتمال زیاد نینتندو زودتر از این‌ها به سراغ کنسول نسل بعدی خود خواهد رفت تا آن را جایگزین سوییچ کند. با این حال، اگر پیش‌بینی این تحلیل‌گر صحیح از آب درآید، مجموعه‌ کنسول‌های سوییچ می‌توانند جایگاه پلی‌استیشن ۲ را به‌عنوان پرفروش‌ترین کنسول تاریخ بگیرد.

هاردینگ-رولز در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که سوییچ اولد یک چاره‌ی موقت قبل از عرضه‌ی نسخه‌ی قدرتمندتری از سوییچ باشد. من انتظار عرضه‌ی سوییچ پرو را در سال ۲۰۲۲ ندارم و فکر کنم که در چرخه‌ی عمر این کنسول برای عرضه‌ی چنین دستگاه‌هایی بسیار دیر باشد. گمان می‌کنم که نینتندو صبر خواهد کرد و نسخه‌ی قدرتمندتر را در قالب کنسول نسل بعدی خود که گمان می‌کنم برای پایان ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده، عرضه خواهد کرد.»

حال بهتر است کمی از کنسول نینتندو دور شویم و به دستگاه جدید ولو یعنی استیم دک بپردازیم. از آنجایی که استیم دستگاهی کاملاً جدید است، شاید به همین خاطر مورد جالب‌تری باشد. حتی اگر فقط به بازار استیم محدود شده باشد، فهرست عظیمی از بازی‌ها را در اختیار شما قرار خواهد داد که در مقایسه با دیگر کنسول‌ها بی‌نظیر است. قابلیت دسترسی به دیگ فروشگاه‌ها و سرویس‌های استریمینگ آن را به یکی از بازترین دستگاه‌های گیمینگ تاریخ تبدیل می‌کند.

با این حال، هاردینگ-رولز یادآوری می‌کند که این اولین کامپیوتر گیمینگ قابل‌حمل نیست که در بازار عرضه شده است اما به نظر می‌رسد که از نظر تجاری شانس بیشتری را برای موفقیت داشته باشد. او توضیح می‌دهد: «ولو موفق شده محصولی را ارائه دهد که با توجه به سخت‌افزارش قیمت پایه‌ی جذابی دارد و با آن سودآوری سخت‌افزار را فدا کرده تا دسته‌ی جدیدی از دستگاه‌های کامپیوتری مبتنی بر بازی خلق کند. انتظار دارم که این بیش از همه برای کاربران فعلی استیم جذاب باشد که علاقه دارند یک دستگاه دیگر و توانا در اختیار داشته باشند که برای شرایط متفاوت و هنگامی که از کامپیوتر گیمینگ خود دور هستند، استفاده شود.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «با این وجود، این نشان‌دهنده‌ی تعداد مخاطبان قابل‌توجهی است که حتی شامل کاربرانی می‌شود که مدتی استیم را ترک کرده و ممکن است با این محصول دوباره جذب و مشتاق آن شوند. در حالی که فقط مجموعه‌ای از بازی‌های استیم روی استیم دک در دسترس خواهد بود – بازی‌هایی که از طریق پروتون (Proton) که به‌عنوان یک لایه‌ی سازگان میان سیستم‌عامل استیم دک و بازی‌های ویندوز عمل می‌کند — خریداران بالقوه خوشحال خواهند شد که ببینند این نرم‌افزار همانند یک کامپیوتر عادی عمل می‌کند و بستر آن چقدر باز است.»

بدون شک ولو امیدوار است که قابل‌حمل بودن دستگاه باعث شود که مردم زمان بیشتری را صرف بازی کنند و در نتیجه‌ هزینه‌ی بیشتری در استیم انجام دهند تا از این طریق ولو بتواند هزینه‌های ساخت سخت‌افزار و ضررهای آن را جبران کند. با این وجود، هاردینگ-رولز تأکید می‌کند که استیم دک یک کاربر تجربی و آزمایشی است که همین قضیه باعث می‌شود پیش‌بینی تقاضای بلندمدت برای آن دشوار شود و بنابراین از نظر تجاری کاملاً پر ریسک است.

او می‌گوید: «سخت‌افزارهای گیمینگ قبلی که ولو آن‌ها را توسعه‌ داده بود، شکست خوردند اما این شرکت به خاطر فروشگاه خود یعنی استیم بسیار سودآور بوده است که همین موضوع به آن‌ها توانایی انجام این‌گونه از تصمیم‌های تجاری پرخطر را داده است.»

هاردینگ-رولز در دنباله‌ی سخنان خود بیان می‌کند: «در حالی که ولو جریان عامه‌پسندتری را در قبال کامپیوترهای دستی هدف گرفته است، این برای شرکت‌های تولیدکننده کامپیوتر دشوار خواهد بود که به این بازار ورود پیدا کرده و از نظر قیمت با ولو رقابت کنند. به‌ویژه به این خاطر که آن‌ها برخلاف ولو درآمد فراوانی را از فروش محتوا برای جبران خسارت سخت‌افزار کسب نمی‌کنند. فکر می‌کنم همین موضوع می‌تواند مانع ضرورت ورود بسیاری از این شرکت‌های دیگر به این بازار جدید شود.»

سرکان توتو به‌صورت ویژه درباره‌ی استیم دک مشتاق است. توتو می‌گوید: «این عالی به نظر می‌رسد، اگرچه طرح بدنه و دکمه‌ها کمی شلوغ و دور از دید است. مشخصاً بزرگ‌ترین عامل فروشش قیمت آن است و یک قیمت خوب همیشه در صنعت ما بسیار اهمیت داشته است. البته، این ایده که کاربران بتوانند همچنان به فهرست بازی‌های خود در استیم دسترسی داشته باشند و حتی بازی‌های بیشتری خریداری کنند، در حالی که سخت‌افزار با قیمت پایه‌ی‌ مناسب و کمی ارائه شود، کاری است که فقط از شرکتی همچون ولو بر خواهد آمد.»

تجربه‌ی ناموفق و شکست‌خورده‌ی استیم ماشین (Steam Machine) همچنان در خاطر بسیاری مانده و اکنون روی محصول جدید ولو سایه‌ افکنده است. از زمان معرفی استیم دک برخی درباره‌ی این بحث می‌کنند که آیا ولو می‌تواند از اشتباهات قبلی خود برای آوردن پی‌ سی گیمینگ به دستگاه‌های قابل‌دسترس‌تر درس بگیرد یا خیر. با این حال، توتو با دیدی خوش‌بین‌تر به این دستگاه جدید ولو و شانس آن نگاه می‌کند. توتو اشاره می‌کند: «این درست است که ولو برای ساخت و ورود به تجارت سخت‌افزار با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده است اما برای آن‌ها منطقی است که از پول نقد فراوان خود استفاده کنند تا راهی برای گسترش دامنه‌ی مخاطبان شرکت پیدا کنند و سعی کنند کاربران را با دستگاه‌های متفاوت در اکوسیستم خود نگه دارند.»

او در ادامه اضافه می‌کند: «استیم دک با دیگر سخت‌افزارهای استیم متفاوت است به این خاطر که در حال حاضر کامپیوترهای گیمینگ قابل‌حمل زیادی در بازار وجود ندارد. به نظر می‌رسد که ولو طیف خاصی از کاربران خود را شناسایی کرده است و این طیف به اندازه‌ی کافی بزرگ است تا ولو بتواند منابع خود را در ساخت دستگاه استیم دک قرار دهد. پیش‌بینی موفقیت‌ بیشتر استیم دک در مقایسه با دستگاه واقعیت مجازی عالی ولو به خاطر قیمت مناسب، گستره‌ی بیشتر مخاطبان و البته حضور رقیبان کمتر چندان دشوار نخواهد بود.»