چرا اپل در فروش پرچمدار از سامسونگ و دیگر شرکتهای اندرویدی موفقتر است؟
در بین پرچمدارهای موجود در بازار، پرچمدارهای زیادی از اندروید و iOS وجود دارند که قیمت بالایی هم دارند اما در این بین به نظر میرسد گوشیهای اپل طرفداران بیشتری دارند...
به گزارش موبوایران، در بین پرچمدارهای موجود در بازار، پرچمدارهای زیادی از اندروید و iOS وجود دارند که قیمت بالایی هم دارند اما در این بین به نظر میرسد گوشیهای اپل طرفداران بیشتری دارند؛ حتی از پرچمدارهای سامسونگ که بزرگترین تولیدکنندهی گوشی در جهان است. در این مطلب به طور کامل بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
توجه داشته باشید که این مطلب در راستای حمایت از اپل و محصولات آن نوشته نشده و صرفا بیان یک حقیقت با توجه به آمار و ارقام است.
شرکتهای تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند در سبد محصولات خود، گوشیهای متنوعی را تولید میکنند که شامل پرچمدارها نیز میشوند؛ گوشیهایی معمولا با قیمت بسیار بالا که هر کس توان خرید آنها را ندارد و در واقع فقط کاربران حرفهای یا آن دستهای که توانایی لازم برای پرداخت هزینهی این گوشیها را دارند به خریدشان اقدام میکنند.
در دنیای گوشیهای هوشمند، دو دسته پرچمدار وجود دارند؛ پرچمداران اندروید و پرچمداران مبتنی بر سیستمعامل iOS که متعلق به شرکت اپل هستند و تعداد آنها در مقایسه با پرچمداران دنیای اندرویدی اصلا قابل مقایسه نیست. در واقع هر سال شرکتهای تولیدکنندهی گوشیهای اندرویدی از دو یا سه گوشی پرچمدار رونمایی میکنند و با احتساب اینکه حداقل ۳ شرکت معروف گوشیهای خود را در این تعداد در دسترس قرار دهند، میتوان گفت اندروید هر سال ۱۰ نمایندهی قدرتمند در بازار دارند در حالی که این تعداد برای محصولات اپل به ۳ یا نهایتا ۴ میرسد.
اما با این حال اگر به اعداد و ارقام مربوط به فروش گوشیهای هوشمند پرچمدار نگاهی داشته باشید، میبینید که نمایندهای از اندروید در بین آنها نیست در حالی که تمام گوشیهای اپل در جمع پرفروشترینها هستند. سوال اینجاست که چرا پرچمداران اندروید نمیتوانند مطابق انتظار به فروش بروند در حالی که از آن سو اپل با آیفونها یکهتازی میکند؟
همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، این متن اصلا در جهت حمایت از محصولات اپل نوشته نشده و اطلاعات آن را از طریق سه منبع مختلف جمعآوری کردیم که شامل اطلاعاتی پیرامون آمار و ارقام میزان فروش گوشیها بودند. اطلاعات پیرامون فروش این گوشیها هم چیزی نیست که یک سازمان یا شرکت واحد به بررسی آنها بپردازد و به هر طرف نگاه کنید، چارت میزان فروش را از منابع مختلف روبروی خود خواهید دید. بنابراین تلاش کردیم اطلاعات تا جای ممکن معتبر و صحیح باشند.
پرفروشترین گوشیهای هوشمند از سال ۲۰۱۸ – ۲۰۲۱ (جهانی)
سهسال است که اگر چنین متنی را در گوگل جستوجو کنید، نامی از پرچمداران اندرویدی نخواهید دید
برای اینکه متن کاملا جامع باشد، تلاش کردیم اطلاعاتی که از آمار و ارقام فروش گوشیها بدست آوردیم به صورت جهانی باشد و نه فقط برای یک بازار خاص. بدین ترتیب به شکل بهتری خواهیم توانست تمایل کاربران سراسر دنیا به خرید پرچمدارها را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پرفروشترین گوشیهایی که در سهماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در سراسر دنیا به فروش رفتهاند.
پرفروشترین گوشیهای سهماه نخست ۲۰۲۱ (آمار جهانی)
اپل آیفون ۱۲
اپل آیفون ۱۲ پرو مکس
اپل آیفون ۱۲ پرو
اپل آیفون ۱۱
شیائومی ردمی ۹A
شیائومی ردمی ۹
سامسونگ گلکسی A12
شیائومی ردمی نوت ۹
سامسونگ گلکسی A21S
سامسونگ گلکسی A31
شاید در نگاه اول متوجه مشکلی که در این لیست وجود دارد نشوید؛ بنابراین دوباره نگاه کنید! آیا نام پرچمدار اندرویدی به چشمتان خورده است؟ چهار نماینده از اپل، سه نماینده از سامسونگ و سه نماینده از شیائومی. اما چرا خبری از سری گلکسی S21، پیکسل ۵ یا وانپلاس ۹ نیست؟ شاید فکر کنید چون اپل اواخر سال گذشته از گوشیهای خود رونمایی کرده و طبیعتا شانس بالاتری برای قرارگیری در این لیست دارد. میتوان این موضوع را پذیرفت اما حتی یک پرچمدار اندرویدی که هیچ، یک قاتل پرچمدار هم نتوانست در این لیست قرار بگیرد.
شاید این روند طی سالهای آتی تغییر کند اما فعلا که به نظر میرسد انتخاب کاربران برای خرید یک پرچمدار، آیفونها هستند. برای اینکه ثابت شود اشتباهی در این لیست رخ نداده، توجه شما را به پرفروشترین گوشیهای سال گذشته جلب میکنیم که در سراسر جهان و در طول کل سال ۲۰۲۰ به فروش رفتند.
اپل آیفون ۱۱
اپل آیفون SE 2020
اپل آیفون ۱۲
سامسونگ گلکسی A51
سامسونگ گلکسی A21
سامسونگ گلکسی A10
اپل آیفون ۱۲ پرو مکس
سامسونگ گلکسی A11
شیائومی ردمی نوت ۹ پرو
اپل آیفون ۱۲ مینی
خب، بار دیگر برخلاف اپل خبری از پرچمداران اندروید نیست؛ نه سری گلکسی S20، نه وانپلاس ۸، نه پیکسل ۵ و نه هیچ پرچمدار اندرویدی دیگری در این لیست جای نگرفتند. این در حالی است که لیست یاد شده مربوط به کل سال ۲۰۲۰ است و آیفون ۱۲ پرو مکس با اینکه اواخر سال به بازار عرضه شد توانست در خود را هرطوری که بوده در آن جای دهد. حتی سری شیائومی می ۱۰ که با قیمت مناسبی هم راهی بازار شدند نتوانستند در جمع ۱۰ گوشی پرفروش ۲۰۲۰ حضور پیدا کنند.
پرفروشترین گوشیهای ۲۰۱۹ (آمار جهانی)
اما چه خبر از دو سال گذشته؟ آیا باز هم شاهد چنین آمار ضعیفی از پرچمداران اندرویدی خواهیم بود؟ بهتر است نگاهی داشته باشیم به آمار پرفروشترین گوشیهایی که دو سال قبل راهی بازار شدند تا ببینیم آیا میتوان اثری از نمایندگان قدرتمند مبتنی بر سیستمعامل اندروید بین آنها پیدا کرده یا خیر.
اپل آیفون XR
اپل آیفون ۱۱
سامسونگ گلکسی A10
سامسونگ گلکسی A50
سامسونگ گلکسی A20
اپل آیفون ۱۱ پرو مکس
اپل آیفون ۸
شیائومی ردمی نوت ۷
اپل آیفون ۱۱ پرو
سامسونگ گلکسی J2 Core
خیر! ظاهرا این رشته سر دراز دارد و حتی در دو سال قبل هم نمیتوان هیچ گوشی پرچمدار اندرویدی را در جمع ۱۰ گوشی پرفروش مشاهده کرد. در این لیست اگرچه سامسونگ توانست فروش خوبی داشته و با چهار نماینده، حضور موثری در بازار داشته باشد اما مهم این بود که شاهد سری گلکسی S یا نوت ۱۰ باشیم که اینطور نشد. نمایندگانی از شیائومی نظیر شیائومی می ۹، وانپلاس ۷ و پیکسل ۴ هم که خب در این لیست مشاهده نمیشوند.
پرفروشترین گوشیهای ۲۰۱۸ (آمار جهانی)
میرسیم به سال ۲۰۱۸، یعنی سه سال قبل. جایی که سامسونگ هنوز فرمول ساخت گوشیهای تمام صفحه را کشف نکرده بود و هواوی هم در تحریمهای سفت و سخت آمریکا دست و پا نمیزد. قطعا در آن سالها همه چیز متفاوتتر بود اما این میتواند تضمینی باشد که بالاخره بین ازدحام پرچمداران اپل شاهد حضور یک پرچمدار اندروید در جمع پرفروشترینهای ۲۰۱۸ باشیم؟ نگاهی خواهیم داشت به لیست ۱۰ گوشی برتر از لحاظ فروش در سال ۲۰۱۸ تا به پاسخ پرسشمان برسیم.
اپل آیفون ۸
اپل آیفون X
اپل آیفون ۸ پلاس
سامسونگ گلکسی گرند پرایم پلاس
اپل آیفون XR
اپل آیفون XS مکس
سامسونگ گلکسی S9
سامسونگ گلکسی S9 پلاس
هواوی P20 لایت
اپل آیفون XS
برای یافتن ردی از پرچمداران اندرویدی در جمع ۱۰ گوشی پرفروش هر سال مجبور شدیم سهسال به عقب برگردیم تا به گلکسی S9 و S9 پلاس برسیم. دو نمایندهای که در سال ۲۰۱۸ راهی بازار شدند و توانستند خود را به رتبهی هفتم و هشتم پرفروشترین گوشیهای سال ۲۰۱۸ برسانند؛ آن هم در شرایطی که اپل شش نماینده در بین آن ۱۰ گوشی داشت.
کارمان با آمار و ارقام به اتمام رسید. حال نوبت این رسیده که به بررسی چرایی این موضوع بپردازیم؛ آیا اتفاقی است که آیفونها همیشه انتخاب کاربران به عنوان یک پرچمدار بسیار قدرتمند بودهاند یا همهی این اتفاقات از قبل توسط اپل پیشبینی میشده و شرکت کوپرتینویی میدانسته در حال انجام چه کاری است و برای آن کاملا برنامهریزی کرده بود؟ پرسش سختی است اما در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم بهتر است به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که برتری اپل همیشگی نبوده است. مثلا در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ و حتی ۲۰۱۷، سامسونگ توانست با گوشیهایی چون گلکسی S4، گلکسی S6، گلکسی S7 و S8، نبض بازار را در بخش گوشیهای بالارده در دست بگیرد. شاید باور نکنید اما حتی الجی هم در آن زمان با گوشیهای بسیار خوبی نظیر LG G2 و G3 توانسته بود فروش بسیار خوبی داشته باشد که خب آن روزها دیگر به نظر میرسد تکرار نخواهد شد.
اپل این روزها به عنوان برندی شناخته میشود که فقط گوشیهای بالارده یا همان پریمیوم تولید میکند. خصوصا اوایل دوران عرضه که آیفونها با بدنهای از جنس فلز راهی بازار میشدند در حالی که بسیاری از رقبای اندرویدی با پنلهای پشتی از جنس پلاستیک در دسترس قرار میگرفتند. بنابراین از همان ابتدا این ذهنیت که آیفونها خاص و پریمیوم هستند در کاربران شکل گرفت.
«این یک گوشی است که ارزش پرداخت هزینه را دارد»؛ این شعاری بود که از همان روز اول با آیفونها عملی شد تا به امروز. متاسفانه شرکتهایی نظیر سامسونگ، الجی، گوگل و به خصوص وانپلاس، ذهنیت دیگری داشته و ترجیح میدادند محصولات خود را پلاستیکی و با قیمت مناسبتر راهی بازار کنند. گویا با قاتلین پرچمدار طرف بودیم. البته هیچ مشکلی با این موضوع وجود نداشت تا اینکه مشکل بالاخره خود را نشان داد.
برای مثال وانپلاس را در نظر بگیرید؛ شرکتی که اصلا به خاطر تولید قاتلین پرچمدار بود که معروف شد. آن هم با محصولاتی که لزوما این ذهنیت را در کاربر ایجاد نمیکردند که ارزش خریدشان بالاست. مشکل این ایده چه بود؟ هیچ! اتفاقا همه چیز خوب پیش میرفت اما خود وانپلاس تصمیم گرفت این روش را دیگر در پیش نگیرد و به تولید پرچمداران واقعی روی بیاورد تا بیشتر از قبل شبیه به شرکتهای معمولی در این زمینه شود. آیا میتوان وانپلاس را به خاطر این تصمیم سرزنش کرد؟ خیر! هر شرکتی میخواهد در بخش بالارده با سایر شرکتها رقابت کند. البته شاید کاربرانی که از ابتدا به محصولات این شرکت علاقهمند شده بودند این تصمیم را نقد کنند.
اما مسأله اینجاست که شرکتها برای موفقیت به ثبات نیاز دارند. مشتریان اصلا علاقهای ندارند ببینند شرکت تولیدکنندهی گوشی هوشمندشان نمیداند قرار است قدم بعدی را چگونه و در چه راستایی بر میدارد. مثل کاری که وانپلاس انجام داد؛ چرا که برای تبدیل شدن به رقیبی برای سامسونگ دنیای اندروید و آیفون دنیای iOS و اپل شرکت چینی باید زودتر از اینها اقدام میکرد.
البته سوا از بحث سختافزار، مدیریت بخش نرمافزار و خدمات مشتریان و … هم اهمیت بسیار زیادی دارند. کاری که اپل به بهترین شکل ممکن در حال انجام آن است و باعث شده همه چیز مطابق میل آنها باشد و پرداخت چیزی حدود ۷۰۰ – ۱۱۰۰ دلار برای خرید پرچمداران این شرکت برای کاربران آسانتر از پرداخت مبلغی مشابه برای خرید گوشیهای پرچمدار اندرویدی است.
حتی یک سری قابلیتهای خاص و منحصر بفردی هم که پرچمداران اندرویدی دارند به نظر میرسد برای حضور آنها در جمع دو گوشی پرفروش برتر کافی نیست. مثلا اگر قرار باشد بدون در نظر گرفتن بودجه، یک اکوسیستم را انتخاب کرده و برای همیشه در آن بمانید، قطعا گلکسی S21 اولترا از قابلیتهای اضافی بیشتری به نسبت آیفون ۱۲ پرو مکس بهره میبرد.
از جمله قابلیتهای خوب میتوان به دوربینهای قدرتمندتر خصوصا در زمینهی بزرگنمایی که دو گوشی اصلا قابل مقایسه نیستند، حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر، رفرشریت ۱۲۰ هرتزی، شارژر سریعتر، باتری بزرگتر، شارژ بیسیم معکوس و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. اما همچنان گلکسی S21 اولترا یک گوشی اندرویدی است و بازار هم کمتر از پرچمداران اپل به آن علاقه دارد. در عوض توجه کاربران بیشتر به خرید گوشیهای میانرده و اقتصادی مبتنی بر اندروید است و شاید دلیل اصلی اینکه وقتی خیلیها از اندروید به iOS و به طور کلی اکوسیستم اپل کوچ میکنند و تصورشان از اندروید به هم میخورد این باشد که غالبا آنها از یک میانردهی اندرویدی به پرچمدار iOS میروند تا از پرچمدار اندرویدی به آن.
آیفون XR، آیفون ۱۱، و آیفون SE؛ اینها قاتلین پرچمدار واقعی هستند!
تعجبی ندارد که آیفون ۱۱ توانسته سه نسل متوالی از گوشیهای پرچمدار اندرویدی پرفروشتر باشد
طی دو سالی که گذشت، سه گوشی آیفون XR، آیفون ۱۱ و آیفون SE 2020 به صورت کلی بازار را دگرگون کرده و آن را تحت سلطهی خود در آوردند. سیاست اپل در راستای عرضهی پرچمدار اقتصادی با قیمت حدودا ۷۵۰ دلار که هنوز هم یک گوشی پریمیوم و قدرتمند به حساب میآید آنقدر خوب جواب داد که میبینیم سه نسل متوالی، آیفون ۱۱ از گوشیهای پرچمدار که هیچ، از میانردههای اندرویدی هم بیشتر به فروش میرود تا به نبوغ فوقالعادهی شرکت آمریکایی در تشخیص و پاسخ درست به نیاز بازار پی ببریم. همهی اینها در حالی است که در برخی مواقع یک قاتل پرچمدار مبتنی بر اندروید قابلیتهای بیشتری به نسبت پرچمدار اپل دارد.
شباهت زیاد آیفون XR به برادران بزرگترش، عملکرد عالی آیفون ۱۱ و قیمت مناسب آیفون SE از یک طرف و عرضهی آیفون ۱۱ پرو و سپس آیفون ۱۲ که باعث کاهش قیمت ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلاری آنها شد (جز آیفون SE که خود گوشی ارزانقیمتی به حساب میآید) از سویی دیگر باعث شد کاربران بدون فکر کردن به چیزی دیگر، به خرید آنها اقدام کنند و آنها را به هر پرچمدار اندرویدی دیگر ترجیح دهند. چرا کاربری باید بخواهد یک وانپلاس ۶ را به عنوان «قاتل پرچمدار» خریداری کند وقتی میتواند یک «پرچمدار واقعی از آیفون» داشته باشد؟ به کلمات دقت کنید؛ «قاتل پرچمدار» و «پرچمدار واقعی».
سخن پایانی
هدف سختی است اما اندروید قبلا این کار را انجام داده است
اینطور که به نظر میرسد، حداقل برای یک سال دیگر که سری آیفون ۱۳ راهی بازار میشوند، داستان مشابهی را در وضعیت فروش پرچمدارها شاهد خواهیم بود. چرا که در این صورت قیمت سری آیفون ۱۲ کاهش قابل توجهی خواهد داشت و به احتمال بسیار فراوان تقاضا برای آنها افزایش پیدا میکند. حال باید دید پاسخ اندروید به سری آیفون ۱۳ چیست و آیا این گوشیها میتوانند آیفونهای آینده را به چالش بکشند یا خیر. در ادامه به بررسی برنامهی شرکتها برای عرضهی گوشیهای پرچمدار میپردازیم تا ببینیم کدام یک از آنها شانس موفقیت بیشتری دارد.
پرچمدارها و گوشیهای قدرتمند مورد انتظار سامسونگ
گلکسی زد فولد ۳
گلکسی زد فلیپ ۳
گلکسی S21 فن ادیشن
سری گلکسی S22
طبیعتا سامسونگ قصد دارد بهترین تلاش خود را برای این چهار گوشی انجام دهد و هرآنچه که در چنته دارد رو کند. البته در رابطه با گوشیهای تاشو باید بگوییم اگرچه قیمت آنها کاهش قابل توجهی به نسبت قبل خواهد داشت (احتمالا) همچنان نباید انتظار داشته باشیم فروش آنها بیشتر از آیفونها باشد و این اتفاق غیرممکن است که رخ دهد؛ حتی اگر سامسونگ امید زیادی به فروش بالای آنها داشته باشد، باز هم منظور این نیست که از گوشیهای کنونی پرفروشتر ظاهر شوند.
گلکسی S21 فن ادیشن اما شانس خوبی برای موفقیت خواهد داشت چرا که قیمت فوقالعادهای برای آن در نظر گرفته میشود در حالی که از لحاظ قابلیت و مشخصات فنی مشابه پرچمداران سری S21 است. هرچند گلکسی S20 فن ادیشن هم علیرغم بهرهمندی از آن همه قابلیت خوب و فروش کمنظیر نتوانست در جمع پرفروشها حضور داشته باشد. متاسفانه امسال از سری نوت خبری نیست و نمیتوان آنها را به عنوان رقبای جدی آیفونها در نظر گرفت که خب این مورد باعث خشم علاقهمندان به این سری محبوب نیز شده است.
پرچمدارها و گوشیهای قدرتمند مورد انتظار گوگل
گوگل پیکسل ۶
گوگل پیکسل ۶ پرو/XL
گوگل پیکسل فولد
گوگل شرکتی جالب با سیاستهای عجیب و غریب است. مثلا پیکسل ۵ که پرچمدار سال گذشتهی این شرکت به حساب میآمد در واقع یک میانرده بود. از طرفی تعداد گوشیهای تولید شده و بازار عرضه هم محدود است. بنابراین منطقا نباید این شرکت را اصلا رقیبی برای حتی ضعیفترین شرکتهای اندرویدی در نظر بگیریم. با این حال امسال اما سری پیکسل ۶ قرار است متفاوت باشند و طعم واقعی یک پرچمدار را با بهترین و خالصترین نسخه از اندروید به کاربران بچشانند.
از جمله قابلیتهای خوبی که گوگل احتمالا با سری پیکسل ۶ در اختیار کاربران قرار خواهد گذاشت میتوان به قدرت سختافزاری بالا (در حد پرچمدارهای امروزی نه اما آنقدری خوب هست که بتوان تمام کارهای سنگین را به آسانی با آن انجام داد)، دوربینهای قدرتمند، نرمافزار که شامل پشتیبانی نرمافزاری احتمالا ۵ سال میشود و… . اگر گوگل بتواند با سری پیکسل ۶ به تمام مواردی که در بالا اشاره شد عمل کند، قطعا بیشتر از قبل به آیفونها نزدیک و نزدیکتر خواهد شد.
البته گوگل مشکلی که دارد این است که مانند سامسونگ و اپل طرفدار یا پایگاه طرفداری ندارد و به همین خاطر بین بسیاری از کاربران شناخته شده نیست. شاید کمتر کسی اصلا بداند پیکسل، غیر از همان چیزی که در نمایشگرها و دوربینها وجود دارد، معنای دیگری هم میتواند داشته باشد و خیلیها اصلا نمیدانند اندروید متعلق به این شرکت است و بسیاری اوقات شرکتهای تولیدکنندهی گوشیهای اندروید نظیر سامسونگ را صاحب اندروید میدانند. خب وقتی شهرت و محبوبیت یک شرکت تا این اندازه افزایش پیدا میکند، قطعا گوگل کار سختی را در پیش خواهد داشت. البته ما طرفدار رقابت هستیم و امیدواریم امسال وضعیت تغییر کند و بازار هم با گوشیهای گوگل مهربانتر باشد.
در رابطه با گوشی تاشوی شرکت هم اطلاعات زیادی در اختیار نداریم اما بعید به نظر میرسد بتوان آن را حتی رقیبی برای سری گلکسی فولد در نظر گرفت. نام این گوشی فقط به این خاطر که در برنامههای آیندهی گوگل قرار دارد در این لیست آمده در غیر این صورت میدانیم نمیتوان از آن به عنوان رقیبی برای آیفونها یاد کرد، حداقل فعلا که اینطور است.
پرچمدارها و گوشیهای قدرتمند مورد انتظار وانپلاس
وانپلاس ۹T
سری وانپلاس ۱۰
اینطور که از خبرها و شایعات میشنویم ظاهرا پروژهی ساخت وانپلاس ۹T کاملا لغو شده است. با این حال با در نظر گرفتن اینکه شرکت بخواهد این گوشی را عرضه کند، شانس خوبی برای موفقیت دارد. وانپلاس همیشه پای ثابت تولید قاتلین پرچمدار اندرویدی بوده و کار خود را هم بسیار عالی انجام میدهد. با این حال تفاوت خاصی بین این شرکت با سایر شرکتها وجود ندارد و سورپرایزی را هم شاهد نیستیم. مگر اینکه یک کاهش قیمت عجیب برای پرچمدارهایش در نظر گرفته شود که خب از این خبرها هم قطعا نخواهد بود. در واقع بهتر است بگوییم نیازی هم به این کار وجود ندارد. وقتی شما به آن میزان که میخواهید به صورت سالانه یا فصلی سود دریافت میکنید، چه اهمیتی دارد که در جمع پرفروشترینها حضور داشته باشید؟
پرچمدارها و گوشیهای قدرتمند مورد انتظار شیائومی
می میکس ۴
سری می ۱۱T (احتمالا)
سری می ۱۲
می میکس فولد ۲
شیائومی یک هواوی دیگر در دنیای گوشیهای هوشمند است. سرعت رشد این شرکت از سالی که شروع به کار کرد فوقالعاده بود و برخی از سیاستهای خوب آن نظیر عرضهی گوشی قدرتمند و باکیفیت با قیمت مناسب همچنان هم پابرجا هستند. شرکت چینی هر سال گوشیهای زیادی را با قابلیتهای فراوان راهی بازار میکند، با سامسونگ در بخش گوشیهای تاشو رقابت دارد و اصلا هم از امتحان کردن ایدههای جدید و نوآورانه هراسی ندارند؛ حتی در این زمینه از سامسونگ هم در دل و جراتتر هستند. حال میخواهد نمایشگر ثانویهی گلکسی می ۱۱ اولترا باشد یا قیمت بالای می میکس فولد.
از طرفی خبرهای جدید پیرامون گوشی می میکس ۴ در جریان هستند و به نظر میرسد شرکت چینی میخواهد آن را با دوربین سلفی زیر نمایشگر راهی بازار کند تا بدین ترتیب تجربهی کمنظیری از کار با یک گوشی تمام صفحه را در اختیار کاربران قرار دهد. البته از لحاظ قابلیتهایی نظیر دوربین، سرعت شارژ و مواردی از این دست، باید روی سری می ۱۲ که پرچمداران حقیقی شرکت به حساب میآیند تمرکز کنیم اما خب می میکس ۴ هم گوشی جذابی خواهد بود.
اما مانند هر شرکت دیگری، شیائومی هم چالشهای خاص خود را دارد که به طور خلاصه میتوان به مهمترین آن اشاره کرد؛ یعنی تولید گوشیهای میانرده و اقتصادی با قابلیتهای بسیار فراوان و قیمت استثنائی که باعث شده سایهی تاریکی روی پرچمدارهای شرکت بیفتد. از طرفی محدودیت در تعداد گوشیهای عرضه شده هم یک مشکل دیگر است و این یعنی همهی کاربران شانس خرید گوشیهای پرچمدارهای شیائومی را نخواهند داشت حتی اگر بخواهند. مثلا در انگلستان پرچمداران این شرکت نظیر می ۱۱ پرو و اولترا طرفداران زیادی دارند اما خب نمیتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.
نظر شما در این رابطه چیست؟ چرا پرچمدارهای اندرویدی نتوانستهاند طی سه نسل گذشته در جمع ۱۰ گوشی پرفروش سال قرار بگیرند؟ ارزیابی شما از این مشکل چیست؟ و آیا فکر میکنید سلطنت اپل از این حیث بادوام خواهد بود؟