پرداخت غرامت ۱.۵ میلیون دلاری از سوی تسلا به برخی از مالکان مدل S

کمپانی تسلا با پرداخت غرامت ۱.۵ میلیون دلاری به شماری از مشتریان خود موافقت کرد. این غرامت به دلیل شکایت ۱۷۴۳ نفر از دارندگان مدل S پرداخت خواهد شد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، کمپانی تسلا با پرداخت غرامت ۱.۵ میلیون دلاری به شماری از مشتریان خود موافقت کرد. این غرامت به دلیل شکایت ۱۷۴۳ نفر از دارندگان مدل S پرداخت خواهد شد. شاکیان این پرونده معتقدند تسلا با ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری حداکثر ولتاژ باتری خودروهای آنها را کاهش داده است.

آنطور که نشریه اتوموتیو نیوز گزارش کرده، طرفین پرونده چهارشنبه گذشته به توافق رسیده‌اند. بر اساس این گزارش تسلا به هر کدام از ۱۷۴۳ شاکی پرونده مبلغ ۶۲۵ دلار پرداخت خواهد کرد. هر چند این رقم چشمگیر نیست، ولی طبق اسناد دادگاه سان فرانسیسکو چند برابر ارزش واقعی ولتاژ کاهش یافته محسوب می‌شود.

از ۱.۵ میلیون دلاری که تسلا به عنوان غرامت پرداخت خواهد کرد، ۱,۰۸۹,۳۷۵ دلار به مالکین تعلق پیدا می‌کند، ۴۱۰ هزار دلار باقیمانده نیز صرف هزینه‌های مربوط به رسیدگی پرونده و دستمزد وکلا خواهد شد.

به گفته وکلای شاکیان، آپدیت نرم‌افزاری از راه دوری که در آگوست ۲۰۱۹ ارائه شده، به مدت سه ماه حداکثر ولتاژ شارژ را به اندازه ۱۰ درصد کاهش داده است. پس از این بازه زمانی تسلا با ارائه یک آپدیت اصلاحی، محدودیت موجود را برطرف کرده، ولی با وجود این ۷ درصد کاهش ولتاژ هنوز به مدت ۷ ماه پابرجا باقی مانده است؛ در نهایت این مشکل در ماه مارس ۲۰۲۰ به طور کلی برطرف شده است.

تاکنون تسلا از بین ۱۷۴۳ خودروی دارای نقص، مشکل ۱۵۵۲ خودرو را رفع کرده است. ۵۷ خودروی دیگر برای تعویض باتری در نمایندگی‌ها بسر می‌برند. ولتاژ باقی مدل‌ها نیز به تدریج و با ارائه آپدیت‌های بعدی به وضعیت سابق برخواهد گشت.

گفتنی است این نخستین باری نیست که تسلا توسط مشتریان خود محکوم می‌شود. این کمپانی قبلا در نروژ نیز به خاطر کاهش ظرفیت و عملکرد باتری نسخه‌های قدیمی‌تر مدل S پس از آپدیت، با شکایت عده‎‌ای از مشتریان روبرو شد. در آن پرونده هم دادگاه رای به محکومیت تسلا داد و این شرکت را به پرداخت ۱۶ هزار دلار غرامت به هر یک از ۳۰ شاکی ملزم کرد.