فناوری صوتی جای تایپ دستی را میگیرد؟
فناوری صفحهکلید که استفاده از آن به عصر پیش از انقلاب دیجیتال و پیدایش کامپیوتر برمیگردد؛ به پایان راه خود نزدیک شده است.
به گزارش موبوایران، فناوری صفحهکلید که استفاده از آن به عصر پیش از انقلاب دیجیتال و پیدایش کامپیوتر برمیگردد؛ به پایان راه خود نزدیک شده است.
تاکنون از قابلیت پیغام صوتی در برنامههای پیامرسان فوری (مانند واتزاپ و تلگرام و سروش و...) استفاده کردهاید و شاید هر از چندگاهی با کورتانا در ویندوز ۱۰ و سیری شرکت اپل (و سایر برنامههای هوش مصنوعی از این قبیل) نیز گفتگو کرده باشید.
اگر هنوز از علاقهمندان پروپاقرص صفحهکلید هستید و واقعاً انتقال محتوا بدون فشار دادن دکمه برایتان سخت است باید بدانید جهان به سمت دیگری پیش میرود! نتایج یک نظرسنجی جدید میگوید به زودی فناوری صوتی به فناوری قالب در فضای مجازی تبدیل خواهد شد و همه ما باید دیر یا زود با این تغییر کنار آییم.
نظرسنجی شرکت امنیت اطلاعات پیندراپ
پلتفرم احراز هویت صوتی پیندراپ در آخرین نظرسنجی خود از مصرفکنندگان، نحوه تعامل آنها را با دستگاههای دیجتالیشان مورد بررسی قرار داده است. ۴۰۵۷ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند و از شرکتکنندگان در مورد کاربرد فعلی و آینده فناوری صوتی و بررسی تأثیر آن بر زندگی مردم سؤال شد.
این بررسی نشان میدهد که در حال حاضر تقریباً از هر ۳ نفر، ۲ نفر از میان جمعیت به طور جزئی یا کلی از صوت برای تعامل با دستگاهها (به خصوص تلفن هوشمند) استفاده میکند و ۵۳٪ از افراد نیز قصد دارند تا ۱ سال آینده استفاده خود را از قابلیتهای انتقال محتوا به صورت صوتی افزایش دهند.
دستگاههای کنترل صوتی به تدریج جای دستگاههای کنترل از راه دور رایج که در منازل استفاده میشوند (مانند کنترل کولر و تلویزیون) خواهند گرفت. تقریباً از هر ۱۰ نفر حدود ۷ نفر (۶۳٪) علاقهمند هستند از یکی از کنترلهای صوتی (چه در خانه یا در محل کار) استفاده کنند.
این بررسی ضمناً نشان داده است که بیش از دوسوم (۶۸٪) پاسخ دهندگان ترجیح میدهند در مراوادت تجاری خود با مشتریان نیز از پیام صوتی استفاده کنند در حالی که تقریباً از هر ۳ شغل قرار است یکی تمام تعاملاتش به صورت پیام صوتی درآید.
گرایش روزافزون به پیام صوتی
همچنین دادهها به ما نشان میدهد که علت این اشتهای فزاینده برای فناوری صوتی چیست. به طور متوسط ۵۶٪ از افراد فکر میکنند که فناوری صوتی تأثیر مثبت بیشتری بر کار و زندگیشان خواهد داشت (این رقم برای افرادی که قبلاً از آن به طور معمول استفاده میکنند به ۶۸٪ میرسد).
تقریباً نیمی از پاسخدهندگان (۴۸٪) فکر میکنند که با پیشرفت فناوریهای صوتی، تا سال ۲۰۲۳ از صفحهکلید به ندرت استفاده خواهد شد. ۴۱٪ افراد معتقدند که این روند باعث میشود مردم به تلفنهای هوشمند خود کمتر خیره شوند و این یک امتیاز تلقی میشود چرا که میتوان این وقت را صرف امور دیگر کرد.
همین تعداد نیز معتقدند زندگی آنها با صوت و فناوریهای صوتی سادهتر خواهد شد، زیرا در ۵ سال آینده قابلیتهای این فناوری افزایش مییابد.
اکثر پاسخدهندگان قصد دارند طی ۵ سال آینده، از دستگاهها و وسایلی که از طریق صدا فعال خواهند شد برای پختوپز (۶۳٪)، مدیریت خانه (۵۸٪)، سفارش مواد غذایی (۵۲٪) و سازماندهی یک مهمانی (۵۲٪) استفاده کنند.
تا چند سال پیش، استفاده از وسایل هوشمند که با فرمان صوتی کار کنند امری دشوار تلقی میشد، اما امروزه این ابزار در خانههای مردم پیدا میشود.
افراد همچنین قصد دارند از فناوریهای صوتی خارج از خانه بیشترین استفاده را ببرند. اگرچه صدا در محیط کار در قیاس با خانه کمتر جذابیت دارد، اما انتظار میرود که استفاده از آن بیشتر شود. بیش از نیمی از افراد (۵۷٪) به استفاده از فرمان صوتی در محل کار خود گرایش دارند در حالی که ۵۰٪ قصد استفاده از آن را برای کار با تجهیزات یا وسایل داخل ماشین دارند.
با پیشرفت فناوریهای صوتی، کار صفحهکلیدها طی یک دهه آینده تمام است
در حال حاضر، از هر ۵ نفر، ۲ نفر از ابزار صوتی برای تعامل با دستیار مجازی استفاده میکنند و در این میان، ۵۶٪ از افراد قصد دارند تا ۵ سال آینده از دستیار مجازی برای رزرو بلیط یا رزرو رستوران استفاده کنند.
دغدغههای امنیتی غیرقابل چشمپوشی است
با افزایش به کارگیری فناوری، دغدغههای امنیتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در سال ۲۰۱۷ مسئله اصلی فناوریهای صوتی رایج شدن آنها و گسترش این مسیر بود. اما هم اکنون، نگرانیهای امنیتی و حریم خصوصی چالش شماره ۱ است.
برای مثال وقتی در این نظرسنجی قرار شد افراد رمز عبور خود به صورت صوتی بیان کنند هر چند ۴۴٪ از افراد با این مسئله مشکلی نداشتند، اما درصد بیشتری این روش را غیرایمن میپنداشتند. با توجه به اینکه برنامههای زیادی وجود دارند که میتوانند صوت افراد را تقلید کنند، تکیه به ارتعاشات صوتی صاحب دستگاه نیز کافی به نظر نمیرسد.
نکته جالب توجه دیگر اینکه، پاسخدهندگان به این نظرسنجی صرف نظر از چالشهای امنیتی گمان میکنند استفاده از صفحهکلید برای وارد کردن رمز هنوز سادهتر از بیان آن به صورت پیام صوتی است.
ویجی بالاسوبرامانیان (Vijay Balasubramaniyan) مدیر عامل و بنیانگذار پیندراپ میگوید:
«تا چند سال پیش، استفاده از وسایل هوشمند که با فرمان صوتی کار کنند امری دشوار تلقی میشد، اما امروزه این ابزار در خانههای مردم پیدا میشود و این فناوری هر چند زمانی با شک و تردید نگریسته میشد، اکنون برای عموم عادیسازی شده است. نتایج امروز این مسئله را ثابت میکند و به آیندهای اشاره دارد که نحوه تعامل ما با فناوری اساساً به یک هندزفری و میکروفون تقلیل پیدا خواهد کرد. مردم میتوانند مزایایی را که برای آنها به ارمغان آورده شده است ببینند و به طرز سادهتری از فناوری در زندگی خود بهره ببرند.»