سایت خبری طلا

رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی ویدئویی تاریخ شکسته شد

منبع: زومیت


نسخه‌ای بسیار کمیاب و پلمپ کارخانه‌ای از بازی Super Mario Bros با مبلغ باورنکردنی ۲ میلیون دلار معامله شد تا رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی ویدئویی تاریخ را ازآن خود کند.


به گزارش موبوایران، نسخه‌ای بسیار کمیاب و پلمپ کارخانه‌ای از بازی Super Mario Bros با مبلغ باورنکردنی ۲ میلیون دلار معامله شد تا رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی ویدئویی تاریخ را ازآن خود کند.

وب‌سایت Rally که به جمع‌آوری و خریدوفروش آیتم‌های کلکسیونی اختصاص دارد، ازطریق اکانت توییترش گزارش معامله‌ای تاریخی را منتشر کرده است. براساس گزارش وب‌سایت پالیگان، رکورد ارزشمندترین بازی کلکسیونی جهان برای چندمین‌بار در ماه‌های اخیر جا‌به‌جا شده تا نسخه‌ای نایاب از بازی سوپر ماریو بروز با ۲ میلیون دلار در صدر این فهرست قرار بگیرد. البته این معامله برخلاف معامله‌های قبلی ازطریق حراجی عمومی صورت نگرفته و عملا خریداری ناشناس این مبلغ را به مالکان اصلی آن پرداخت کرده است.

این امر بدین دلیل است که وب‌سایت Rally با سایت‌های حراجی معمولی تفاوت دارد. درواقع، Rally آیتم‌های کلکسیونی ارزشمند را قیمت‌گذاری و به‌صورت سهام به تعداد زیادی سرمایه‌گذار واگذار می‌کند. سپس، به‌عنوان واسطه آن‌ها را خریداران عرضه می‌کند تا سهام‌داران نیز بخشی از این مبلغ را به‌عنوان سود سرمایه‌گذاری خود دریافت کنند. بنابراین، خریدار این بازی، تنها بعد از موافقت سهام‌داران می‌تواند معامله را نهایی کند.

نسخه نایاب و ۲ میلیون دلاری بازی Super Mario Bros با برچسب limited-run و پلمپ کارخانه، به‌دلیل شرایط فیزیکی و تعداد بسیار محدود تولیدشده از آن از چنین ارزش چشمگیری برخوردار شده است. نشریه نیویورک‌تایمز در گزارش خود از این معامله می‌نویسد: «سهام‌داران این بازی ارزشمند کلکسیونی چیزی درحدود ۹۰۰ درصد سود را از سرمایه‌گذاری خود دریافت کردند که حقیقتا سود خیره‌کننده‌ای به‌نظر می‌رسد.»

اینکه آیا این بازی‌های کلکسیونی واقعا می‌توانند چنین ارزشی داشته باشند، شاید برای خریدار آن‌ها مسئله‌ای حل شده باشد؛ اما در میان جامعه علاقه‌مندان به بازی‌های کلکسیونی همچنان جای بحث دارد. نشریه Kotaku اخیرا مقاله‌ بسیار مفصلی درباره موج ادامه‌داری از معاملات رکوردشکن بازی‌های ویدئویی منتشر کرده است که در چند ماه گذشته به‌وجود آمده است. در مصاحبه‌ای که با دنیز کان، مدیرعامل شرکت Wata Games، ترتیب داده شده، درباره رکوردهایی گفت‌وگو شده است که انگار هر هفته با رقمب بیشتر جابه‌جا می‌شوند.

شرکت Wata Games به‌صورت تخصصی بازی‌های ویدئویی کلکسیونی را درجه‌بندی و قیمت‌گذاری می‌کند. Kahn درباره ارزش این قبیل آیتم‌ها برای کلکسیونرها می‌گوید که واقعا نمی‌توان گفت برخی کالکتورها برای دستیابی به بهترین کیفیت ممکن برای محصول مدنظر تا کجا پیش می‌روند:

«تلاش برای دستیابی به بهترین نسخه و بهترین کیفیتی که برای یک سری محصولات مدنظر قرار می‌گیرند، برخی کلکسیونرها را به پرداخت هزینه‌های باورنکردنی ترغیب می‌کند. به‌ویژه افرادی که با وسواس کامل، مطلقا به‌دنبال «بهترین» هستند.» وی در پاسخ به این پرسش درباره خرید نسخه‌ای از بازی Super Mario 64 به ارزش ۱٫۵ میلیون دلار می‌گوید: «این قیمت‌ها هنوزهم شوکه‌کننده هستند؛ اما نشان‌دهنده میزان اشتیاق و حس ارزشی است که این آیتم‌ها برای خریداران آن‌ها در حراجی‌ها دارند.»

Kahn درادامه به صرفه اقتصادی این قبیل معاملات برای خریداران رقابتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «همیشه برای جمع‌آوری بهترین و ارزشمندترین کلکسیون‌های ممکن، باید مبالغ رکوردشکنی هزینه کرد و این طبیعت این قبیل حراجی‌ها است.»

نسخه ۲ میلیون دلاری بازی Super Mario Bros، تنها چند ماه بعد از فروش نسخه دیگری از این بازی با مبلغ ۶۶۰ هزار دلار معامله می‌شود که در آن زمان، این رکورد را ازآنِ خود کرده بود. شاید چند ماه پیش، مبلغ ۶۶۰ هزار دلار چشمان خیلی از مخاطبان را از تعجب گرد کرده بود؛ اما حالا می‌بینیم که فقط در چند ماه این مبالغ تا کجا پیش رفته است.

در فاصله بین این دو رکورد، بازی‌های دیگری مانند The Legend of Zelda با ۸۷۰ هزار دلار و Super Mario 64 با ۱٫۵۶ میلیون دلار هریک به نوبه خود مدتی به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین بازی کلکسیونی تاریخ مطرح شدند. بنابراین، چه کسی می‌داند، شاید چند روز دیگر این رکورد نیز با مبلغ بیشتری شکسته شود. باید منتظر ماند و دید این رکورد تا کی پابرجا خواهد ماند.