به گزارش موبوایران، بازیهای مسابقهای یا ریسینگ از محبوبترین سبکها در بین بازیهای ویدئویی است. بازیهای این ژانر تاریخچهای غنی دارد و از قدیمیترین بازیها محسوب میشود. در واقع ریشهی علاقهی انسان به ماشینها را از همان ابتدای ظهور این وسیلههای نقلیه میتوان پیدا کرد. وسیلهای که سرعت رفت و آمدها را بالا برد و حس کنترل آن تجربهی لذتبخشی برای همه داشت. پای این علاقهی دیرینه بعدها به دنیای بازیهای ویدئویی هم کشیده شد و بازیسازان را بر آن داشت تا هرچه بیشتر مسابقههای خیابانی را به دنیای بازیهای ویدئویی بیاورند. از آنجایی که در این دنیا محدودیتهای دنیای واقعی از بین میرود، بهترین فضا برای مسابقهها و پیدایش سبک ریسینگ شد.
امروزه با گذشت سالها از عرضهی اولین بازیهای ریسینگ، شالوده و زیربنای این سبک شکل گرفته و در طول این سالها محتوای متنوع و گوناگونی به آن اضافه شده است. دنیای بازیهای ریسینگ، امروزه، دنیایی گسترده با متنوعترین ماشینها و موتورسیکلتها است که بازیکن به راحتی میتواند دست به انتخاب زده و ساعتها در مسابقههای هیجانانگیز و دنیای زیبای آن سرگرم شود.
مجموعه بازیهای مختلفی در سبک ریسینگ وجود دارد که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند، اما در میان طرفداران همهی این بازیها یک علاقهی مشترک وجود دارد و آن جنون سرعت و رقابت در دنیای هیجانانگیز مسابقات خیابانی است. اصطلاح مسابقههای خیابانی فارغ از نام آن میتواند حتی خارج از خیابانهای شهرها و در بزرگراهها، کوهستانها یا درههای سرسبز باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ده بازی برتر در سبک مسابقههای خیابانی را بررسی کنیم.
۱۰. Test Drive 4
سال عرضه: ۱۹۹۶
پلتفرمها: پلیاستیشن، کامپیوتر
بازی «تست درایو» از اولین مجموعههایی بود که دوستداران مشترک ویدئو گیم و اتومبیلرانی را با مسابقات خیابانی در مکانهای مختلفِ شبیهسازی شده در دنیای بازیهای ویدئویی آشنا کرد. این مجموعه بازی با مسابقات اتومبیلرانی خیابانی و تعقیب و گریز پلیس همراه بود که مدتها رقیب بازی «نید فور اسپید» هم به شمار میرفت. از میان بازیهای این سری، تست درایو ۴ برای قرار گرفتن در لیست بهترینهای ما انتخاب میشود. Test Drive 4 اولین بار در نمایشگاه E3 سال ۱۹۹۷ معرفی شد و در پاییز همان سال برای پلیاستیشن و کامپیوترهای شخصی عرضه شد. کمپانی ناشر این بازی، Accolade بود که هزینه زیادی هم برای کمپینهای تبلیغاتی پیش از عرضهی بازی صرف کرده بود. این بازی در همان ابتدای عرضه و همانطور که انتظار میرفت به فروش موفقیتآمیزی دست یافت و محبوبیت بالایی هم در میان طرفداران بازیهای ویدئویی پیدا کرد.
تست درایو ۴ در زمان خود بازی خوبی بود و با گرافیک سهبعدی و تنوع در اتومبیلهای قابل بازی، تجربهی خوب و قابل قبولی از یک بازی ریسینگ را ارائه میداد. بر خلاف بازیهای مسابقهایِ آن زمان با پالمانها و یستهای تکراری، در تست درایو ۴ محیطهای قابل بازی و شهرهای شبیهسازی شده از دنیای خودمان به عنوان مسیر مسابقه وجود داشتند که لذت اتومبیلرانی در این بازی را چند برابر میکرد. علاوه بر اینها موسیقی متن زیبای بازی هم در این تجربهی لذتبخش بیتاثیر نبود. نسخهی پیسی بازی از نظر گرافیک و گیمپلی حتی بهتر هم بود و حتی گفته میشود در زمان خود بهتر از بازی رقیب یعنی نید فور اسپید هم ظاهر شد.
بعد از تست درایو ۴، بازیهای دیگر از این سری نتوانستند این موفقیت را ادامه دهند و تجربهای مشابه برای بازیکنها رقم بزنند. همچنین با توجه به استقبال خوبی که از بازیهای ریسینگ به وجود آمده بود، عناوین زیادی در این سبک عرضه شدند که کار را برای مجموعه تست درایو سختتر کرد و این سری بازی در قسمتهای بعدی آنچنان در صنعت رقابتی ویدئو گیم موفق نشد.
۹. Midtown Madness
سال عرضه: ۱۹۹۹
پلتفرمها: کامپیوتر
بازی «میدتاون مدنس» از نخستین تلاشهای مایکروسافت در سبک بازیهای مسابقهای است. میدتاون مدنس یا به فارسی «جنون وسط شهر» حال و هوای دههی ۹۰ میلادی و نوستالژی آن دوره را به همراه دارد و همین وجه تمایز این بازی از انبوه بازیهای مسابقهای همدورهی خودش است. بازیای که به جای جریان داشتن در دنیایی تاریک و زیرزمینی با اتومبیلهایی با تکنولوژی پیشرفته و آیندهنگرانهی معمول، ما را به دنیای زیبا و خاطرهانگیز رانندگی با اتومبیلهای ترِند در دههی نود میلادی میبرد.
میدتاون مدنس توسط Angel Studios که در حال حاضر با نام «راکاستار سندیهگو» شناخته میشود در سال ۱۹۹۹ طراحی و توسعه داده شد و شرکت مایکروسافت کار نشر آن را بر عهده داشت. چیزی که میدتاون مدنس را از بازیهای همدورهی خودش متمایز میکرد و مورد ستایش قرار میداد، جهان-باز بودن آن است. بر خلاف اکثر بازیهای مسابقهای که بازیکن را به یک مسیر محدود میکردند، میدتاون مدنس یک تجربهی اتومبیلرانی جهان-باز در شهر شیکاگو را ارائه میداد. البته عرضهی این بازی برای کامپیوترهای شخصی به جای کنسولهای خانگی میتواند دلیل بر این قابلیت بازی باشد. با توجه به ظرفیت بالای پردازندههای گرافیکی و سیستمهای کامپیوتر در مقایسه با کنسولهای آن زمان، طراحیِ جهان باز در این بازی میسر شد و بازیکنها برای اولین بار در بازیهای ریسینگ میتوانستند به همهی محیطهای موجود در بازی بروند و در طول بازی از میانبرهای مختلف برای رد شدن استفاده کنند. از نظر تنوع در اتومبیلها، بازیکن نه تنها میتواند اتومبیلهای استاندارد شهری و جادهای را انتخاب کند، بلکه شاسی بلند و پیکآپ از جمله فورد F350 و حتی کامیون و اتوبوسهای ترانزیتی هم قابل رانندگی بودند.
نکتهی جالب در مورد این بازی، شنیده شدن جملهی فارسی «هی آقا، مواظب باش!» پس از تصادف با خودروها در بازی میدتاون مدنس بود. این جمله هم در نسخهی کامل و هم نسخهی دمو که توسط مایکروسافت منتشر شده وجود داشت. مجموعهی بازی میدتاون مدنس دو بازی دیگر در سالهای بعد طراحی و توسعه داد که میدتاون مدنس ۳ برای کنسول ایکس باکس هم عرضه شد.
۸. Tokyo Xtreme Racer Zero
سال عرضه: ۲۰۰۱
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲
بازی «توکیو اکستریم ریسر زیرو» از سری بازی شرکت بازیسازی ژاپنی Genki است که در سال ۲۰۰۱ برای پلی استیشن ۲ عرضه شد. این قسمت از بازی بر خلاف ناماش که Zero را یدک میکشد بین قسمتهای Tokyo Xtreme Racer 2 و ۳ قرار دارد و نخستین بازی در این مجموعه است که برای پلتفرمی به غیر از دریمکست منتشر میشد. همچنین این مجموعه بازی در ژاپن با عنوان Shutokou Battle شناخته میشد که در اواسط دههی ۹۰ میلادی اولین قسمت از آن منتشر شد و روی کنسول دریمکستِ سگا به محبوبیت بالایی دست یافت.
بسیاری از طرفداران بازیهای ویدئویی و رسانههای این حوزه از سری بازی توکیو ایکستریم ریسر به عنوان مجموعهای ارزشمند یاد میکنند. این مجموعه از نظر آنها ادای احترامی به سبک و فرهنگ بازیهای مسابقهای اتوموبیلرانی ژاپنی است و به دلیل جزئیات دقیق به نمایش درآمده در آن از نظر بسیاری این بازی به عنوان یکی از بهترین بازیهای شبیهسازی مسابقات اتومبیلرانی در تمام دورانها است.
بازی در بزرگراههای زاپن جریان دارد، جایی که مسابقات اتومبیلرانی خیابانی در دنیای واقعی هم در آن اتفاق میافتد. بازیکن در این بازی رانندگی در بزرگراهها را شروع میکند و با جیپیاس درون بازی از بازیکنهای دیگر که قصد مسابقه دارند آگاه میشود و مسابقه شروع میشود. در این بازی از قوانین معمول بازیهای ریسینگ خبری نیست; به طور مثال بازی نوعی نوار سلامت یا Health bar به نام SP برای بازیکن و رقیباش دارد و این نوار در برخورد با موانع یا حتی عقب ماندن از رقیب کاهش پیدا میکند و بازنده کسی است که نوار SP او تمام میشود. همچنین از ارز درون بازی به نام CP میتوان برای خرید خودرو و قطعات آن استفاده کرد.
۷. Juiced
سال عرضه: ۲۰۰۵
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، کامپیوتر
juiced عنوان بازی ریسینگ از استودیوی Juice Games است که در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت THQ برای پلیاستیشن ۲، ایکسباکس و کامپیوترهای شخصی عرضه شد. ناشر این بازی در ابتدا Acclaim Entertainment بود که این شرکت به علت ورشکستگی نتوانست از عهدهی نشر بازی برآید. بازی «جویسد» برای نشر به شرکت THQ فروخته شد و در زمان انتشار به فروش بالایی دست یافت. همین موفقیت اولیه به ساخت دنبالههای این بازیِ مسابقهای پرطرفدار در سالهای بعد منجر شد.
بازی در شهر ساختگی Angel City جریان دارد، جایی که میتوان به مناطق مختلف رفت و در مسابقات خیابانی آن شرکت کرد. گرافیک بازی واقع گرایانه است و جلوه های صوتی قدرتمند باعث هرچه زیباتر شدن آن شده است. تنظیمات بازی شبیه به Need For Speed Underground است و سیستم شرطبندی بازی طرفداران زیادی دارد. بازیکن استارت بازی را تنها با یک ماشین مسابقهای میزند و در مراحل بعد و با پیروزی در مسابقات، قدرت خرید ماشینهای جدید و متنوع را پیدا میکند. برای پیشرفت در بازی برد در مسابقات، کسب احترام از کارکنان دنیای بازی و موفقیت در شرطبندیهای بازی بسیار اهمیت دارد و این بازی را چالشبرانگیز و پرخطر میکند. کسب احترام در بازی پروسهای است که بستگی به علائق رقبا و کارکنان دنیای بازی دارد. ممکن است این احترام با برنده شدن در مسابقه، شخصیسازی و سفارشیسازی خوب اتومبیلها و موارد دیگر به دست بیاید.
یکی از ویژگیها جالب بازی که علاوه بر طرفداران، منتقدانی هم دارد، آموزش کارمندهای مخصوص خود با هوش مصنوعی در بازی است. این ویژگی به خاطر مشکلات هوش مصنوعی در آن زمان گاهی به جای برد، باختهایی هم به همراه داشت. همچنین فرآیند طولانی و وقتگیری بود. برای جلوگیری از تقلب در بازی، سیستمی وجود داشت که قبل از شروع مسابقه و بعد از شرطبندی بازیکن را مجبور به ذخیرهی وضعیت میکرد تا با خروج از بازی و شروع مجدد حق کسی ضایع نشود.
۶. The Crew
سال عرضه: ۲۰۱۴
پلتفرمها: پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، ایکسباکس ۳۶۰، کامپیوتر
بازی The Crew ساختهی استودیوی بازیسازی Ivory Tower در همکاری با یکی از استودیوهای یوبیسافت (Ubisoft Reflections) است که کار نشر آن را هم کمپانی نامآشنای یوبیسافت در سال ۲۰۱۴ برای پلتفرمهای کامپیوترهای شخصی پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و ایکسباکس ۳۶۰ بر عهده داشت. استودیوی Ivory Tower جمعی از توسعهدهندههای سابق در استودیوی Eden Games بودند که با توجه به اختلاف این شرکت با شرکت آتاری از آن خارج شدند و با تشکیل «ایووری تاور» و همکاری با یوبیسافت بازی The Crew را ساختند. این بازی آنلاین در سبک ریسینگ آرکید و در شهرهای مختلف آمریکا جریان دارد. با توجه به عنوان بازی، محوریت گیمپلی روی تشکیل گروه یا به اصطلاح crew و مسابقات چند نفره است. هرچند میتوان به تنهایی هم در مسابقات این بازی شرکت کرد اما همچنان نیاز به اتصال مداوم به اینترنت سر جای خودش است.
این بازیِ جهانباز دنیای بزرگی دارد و حدود ۴۵ دقیقه طول میکشد تا درون بازی از شرق به غرب آمریکا را طی کرد. البته با توجه به سابقهی یوبیسافت در خلق دنیاهای بزرگ در بازیها چندان هم جای تعجب ندارد. در بازی کنترل شخصیت اصلی، «الکس تیلور» را به دست میگیرید که در همان نخستین لحظات بازی تحت تعقیب پلیس است. در تعقیب و گریزهای هیجانانگیز بازی و مسابقات جذاب آن، ایالات متحده زیر پای شماست تا به انتخاب خودتان از بزرگراههای طولانی و بین شهری یا خیابانهای شلوغ شهرهایی مثل نیویورک رانندگی کنید. شرکت در چالشهای بازی، فرار از تعقیب و گریز پلیس و شرکت در مسابقههای غیر قانونی از راههای پیشرفت در بازی است.
۵. Street Racing Syndicate
سال عرضه: ۲۰۰۴
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، کامپیوتر
با وجود بازیهای موفق نید فور اسپید و محبوبیت روزافزون سبک ریسینگ در صنعت بازیهای ویدئویی، رقابت در این سبک برای بازیهای دیگر سخت شده بود، تا اینکه کمپانی «نامکو» در سال ۲۰۰۴ بازی Street Racing Syndicate را برای رقابت با «نید فور اسپید: آندرگراند ۲» منتشر کرد. این بازی برای پلتفرمهای مختلفی از جمله پیسی، کنسولهای خانگی پلی استیشن ۲ و ایکس باکس، کنسول گیم کیوب و حتی یک سال بعد از آن برای گیم بوی عرضه شد.
«استریت ریسینگ سیندیکِیت» در شهرهای لس آنجلس، میامی و فیلادلفیا جریان دارد و مسابقات هیجانانگیز آن نه تنها در طول روز بلکه در شب هم جریان دارد. در این بازی علاوه بر مسابقههای شهری، بازیکن سبک زندگی یک رانندهی مسابقات اتومبیلرانی را زندگی میکند و چالشهای مختلفی را برای نشان دادن مهارتهای اتومبیلرانی برای تعامل و دوستی با افراد مختلف در شهر و کسب احترام، شهرت و جذابیت انجام میدهد. با تکمیل چالشهای مختلف، میتوان دوست پیدا کرد و این دوستها را با خود به مسابقههای آینده برد.
بازی استریت ریسینگ سیندیکِیت سخت و چالشبرانگیز است، اما دنیای هیجانانگیز و پرجنب و جوش آن ارزش تجربهای لذتبخش از این بازی را دارد. برد در مسابقههای بازی به پیشرفت هرچه سریعتر آن کمک میکند و تکمیل صد در صدی بازی تنها با شکست همهی حریفان و همهی گروهها در قلمروههای خود و پیروزی در همهی مسابقات و چالشهای بازی است. همچنین خرید همهی ۵۰ ماشین مسابقهای موجود در بازی و داشتنِ همراهی همهی دوستدخترهای دنیای بازی است. بازی در مواردی دارای تعقیب و گریز پلیس هم هست که تنها در بخشهای جهان-باز آن و خارج از مسابقهها رخ میدهد. بازیکن میتواند بدون تجربهی این تعقیب و گریزها هم بازی را به اتمام برساند.
۴. The Fast and The Furious
سال عرضه: ۲۰۰۶
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، پیاسپی
بازی The Fast and The Furious یا «سریع و خشن» دومین بازی از شرکت معروف نامکو در سبک ریسینگ در این لیست است. این بازی را شرکت Eutechnyx طراحی و توسعه داده بود و در سال ۲۰۰۶ برای پلی استیشن ۲ و کنسول دستی پیاسپی عرضه شد. نسخهای از بازی سریع و خشن هم توسط استودیو Genki برای ایکس باکس در حال توسعه بود که لغو شد و تنها کاربران کنسول پلیاستیشن قادر به تجربهی این بازی شدند.
عنوان «سریع و خشن» با توجه به محبوبیت فیلمهای سینمایی با این نام در میان بازیهای آرکید بسیار به چشم میخورد اما هیچکدام از این بازیها ارتباطی به فیلم و حتی بازی سریع و خشنِ شرکت نامکو ندارند. در حقیقت نامکو خیلی پیشتر از بازیهای دیگر حق امتیاز این عنوان را به دست آورد و این مساله حتی به زمانی مربوط میشود که هیچکس از سرنوشت سری فیلمهای سینمایی همنام این بازی هم اطلاع نداشت. سریع و خشن بازیای است که نشاندهندهی تمام عیار فرهنگ مسابقههای خیابانی در ژاپن است. بازیکنها میتوانند در مسابقههای رالی سرعت، رالی در پیست اتومبیلرانی و حتی مسابقات خیابانی شرکت کند. همچنین در این بازی مسابقههای اتومبیلرانی Touge، که نوعی مسابقهی اتومبیلرانی در جادههای کوهستانی در فرهنگ ژاپن است را هم میبینیم.
بازی سریع و خشن دنیای بزرگی دارد و در مقایسه با دیگر بازیهای ریسینگ، شهر بینقص و رنگارنگ آن زیبایی چند برابری دارد . بازیکن میتواند از نمایندگیهای مختلف در دنیای بازی اتومبیل خرید کند و حتی اگر ماشینهای امریکایی را دوست دارد میتواند از اسکله به خرید و تحویل این ماشینها اقدام کند. وجود چنین جزيیات دقیقی این بازی را منحصربفرد میکند. در این بازی میتوانید با شخصیتهای سه فیلم اول سریع و خشن و ماشینهایی که در دنیای فیلمهای این سری دیدهمیشوند، مسابقه دهید. در این بازی خبری از تعقیب و گریز پلیس نیست اما به جای آن مودهای متنوعی دارد که در طول بازی شما را سرگرم نگه میدارد. گزینههای سفارشیسازیهای بسیار خوبی هم در بازی وجود دارد که با جزئیات دقیق، تجربهی واقعگرایانهتری را همچون بازیهای دیگر شرکت نامکو ارائه میدهد. بسیاری از طرفدارها این بازی را جانشینی برحق برای بازی ریسینگ قبلی نامکو یعنی استریت ریسینگ سیندیکِیت میدانند، چرا که علاوه بر یکسان بودن شرکت سازنده و ناشر این دو بازی، المانهای بهبود یافتهای از بازی قبلی در سریع و خشن دیده میشود.
۳. Burnout 3: Takedown
سال عرضه: ۲۰۰۴
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، ایکسباکس ۳۶۰
«برنآوت ۳: تیکداون» در سال ۲۰۰۴ برای پلیاستیشن ۲ و ایکس باکس عرضه شد و با استقبال خوب منتقدان روبرو شد و امتیازهای خوبی دریافت کرد. طراحی و توسعهی بازی را استودیوی Criterion Games و نشر آن را الکترونیک آرتس بر عهده داشت. این بازی که سومین قسمت از مجموعهی برنآوت است، با تغییر قوانین دست و پا گیر دو بازی اول و اضافه کردن مکانیکهای تصادفات و تِیکداون به گیمپلی بازی، هیجان بیشتری را برای بازیکنها رقم زد. برخی اعتقاد دارند اگر در بازیهای ریسینگ، ماشین خود را به ماشین رقبا بزنند، نوعی تقلب به حساب میاید. اما برنآوت ۳ از آن برای هیجان بخشیدن به مسابقات بازی بهره برد. در برنآوت ۳: تِیکداون میتوان در طول مسابقه به اتومبیل رقیبها حمله کرد و با ضربات ناگهانی آنها را از دور مسابقه خارج کرد. علاوه بر ایجاد خرابی، میتوان با دادن سرعت و قدرت بیشتر، به بازیکنهای دیگر کمک کرد تا پیروز شوند.
مسابقههای بازی در بزرگراههای مختلف از ایالات متحده گرفته تا اروپا و آسیای شرقی جریان دارد. یکی از ویژگیهای شگفتانگیز بازی، Crash After Touch است. با این ویژگی هر زمان که بازیکن تصادف میکند، میتوان زمان ضربه را کُند کند و با این کار آسیب را کاهش دهد. همچنین بازیکن با کنترل ضربه و انتقال آن به اتومبیلهای دیگر میتواند از آن جهت پیشی گرفتن از رقیبها هم استفاده کند. جلو افتادن با این کار امتیاز و سرعت بیشتری به بازیکن میدهد. این ویژگی در آن زمان، بسیار جالب بود و بازیکنها را ساعتها در بازی سرگرم نگه میداشت. بازیهای بعدی این مجموعه هم با بهبود بخشیدن به این ویژگی به خوبی از آن بهره بردند. برناوت ۳ تعقیب و گریز پلیس نداشت اما در حالت چندنفرهی آنلاین میشد تجربهای نزدیک به تعقیب و گریزهای معمول در بازیهای ریسینگ را تجربه کرد.
۲. Need for Speed: Most Wanted
سال عرضه: ۲۰۰۵
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، ایکسباکس ۳۶۰، کامپیوتر
در دنیای بازیهای ویدئویی کمتر کسی پیدا میشود که نام مجموعهی «نید فور اسپید» را نشنیده باشد. این بازی از اولین و شناختهشدهترین بازیها در سبک ریسینگ است که توسط الکترونیک آرتز معرفی شد. نید فور اسپید در طول سالها فراز و نشیبهای زیادی داشته است و قسمتهای اصلی و اسپینآفهای متعدد آن داستانی از موفقیتها و حتی شکستهایی را با خود به همراه دارند. بعد از اینکه در سال ۲۰۰۲ بازی Hot Pursuit 2 از مجموعهی نید فور اسپید موفقیت تجاری خوبی برای الکترونیک آرتز به همراه نداشت، این شرکت ناامید نشد و به فکر بهبود بازی و رفع نقصهای آن افتاد. نتیجهی تلاشهای EA به بازی نید فور اسپید: موست وانتد در سال ۲۰۰۵ انجامید. بازیای که برای پلتفرمهای مختلف عرضه شد و از همان ابتدا موفقیت بزرگی برای این مجموعه به ارمغان آورد. سبک مسابقههای اتومبیلرانی خیابانی با همین قسمت بود که به این مجموعه اضافه شد و طرفداران همیشگی خود را پیدا کرد.
بازی نید فور اسپید: موست وانتِد دانشنامهی جامعی از بازیهای قبلی این مجموعه است و تقریبا همهی المانهای بازیهای قبلی در این قسمت گنجانده شده است. از داستان و روایت خوب تا گرافیک خیرهکننده و مسابقههای هیجانانگیز در محیط بزرگ بازی با حالتهای متنوع و جهانِ باز آن، همه و همه از عوامل موفقیت و برتری این قسمت از نید فور اسپید هستند. صداپیشگیهای بازی در آن زمان با کیفیت قابل قبول باعث شگفتی بازیکنها و منتقدان شد و به یکی از جذابیتهای بازی بدل شد.
در ابتدای این بازی کنترل مسابقه را با ماشین BMW M3 و توسط شخصیت بینامی در راکپورت سیتی بر عهده دارید. در این شهر رانندههای غیرقانونیای در لیست سیاه پلیس قرار دارند که از خبرههای مسابقات خیابانی هستند. هر چه رتبه آنها در لیست بالاتر باشد، اعتبار و شهرت بیشتری هم دارند. با باز شدن پای شما به مسابقات، توسط یک از رقیبها به صورت ناجوانمردانه از دور مسابقه حذف میشوید و علاوه بر اینکه ماشین خود را از دست میدهید، توسط پلیس هم دستگیر میشوید. بعد از آزادی و با خرید یک ماشین جدید به دنبال انتقام و پیروزی بر افراد این لیست سیاه میروید. این مسابقهها هیجان زیادی دارند و در طول بازی با شکست هرکدام از رقبا میتوان پیشرفت کرد تا به فینال و رقابت با نفر اول این لیست رسید. البته بازی به همین محدود نمی شود و وجود پلیس و تعقیب و گریزها به هیجان بازی میافزاید.تعقیب و گریزهایی که گاهی هلیکوپتر، ماشین های سوپر اسپرت پلیس، شاسی بلند هایی که آماده شاخ به شاخ شدن با شما هستند و همچنین زنجیرهایی که همیشه انتظار تایرهای ماشین شما را می کشند، به همراه دارد.
موست وانتِد بعدها در سال ۲۰۱۲ با نسخهی ریمیک، دوباره به مجموعهی نید فور اسپید برگشت و در صدد جذب طرفداران قدیمی نید فور اسپید در کنسولهای نسل جدیدتر شد، اما نتوانست ارتباط خوبی با نسخهی اصلیِ بازی برقرار کند. با این حال طرفداران نید فور اسپید همیشه در کنار این مجموعه هستند و با هر قسمت هیجانی جدید و گاهی حس نوستالژی را تجربه میکنند.
۱. Midnight Club II
سال عرضه: ۲۰۰۳
پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، پلیاستیشن ۳، کامپیوتر
مجموعه بازی midnight club یا «باشگاه نیمهشب» عنوان پرطرفدار در سبک ریسینگ از کمپانی راکاستار است. این کمپانی پیش از اینکه به راکاستار تغییر نام دهد با نام استودیوی بازیسازی Angel سری بازیهای Midtown Madness را ساخته بود که در نوع ریسینگ جزو بهترین مجموعهها است. بازی «میدنایت کلاب» اما بازیای است که نشان داد سبک ریسینگ در دنیای بازیهای ویدئویی تا چه حد میتواند سرگرمکننده، جذاب و باکیفیت باشد. همهی بازیهای این مجموعه به قدری خوب هستند که انتخاب یک بازی از این مجموعه را دشوار میکند. برای قرار گرفتن در صدر بازیهای این مجموعه و همچنین بهترین بازیهای ریسینگ در این مقاله، میدنایت کلاب ۲ را انتخاب کردهایم. این بازی در سال ۲۰۰۳ برای پلیاستیشن ۲، ایکسباکس و کامپیوترهای شخصی عرضه شد. این بازی از مجموعه تعادل خوبی در ارائهی دنیایی زیبا با گرافیک خوب و چشمنواز با مسابقات جذاب تا تنوع در اتومبیلها و حتی اضافه شدن موتورسیکلتها به جهانِ باز آن برقرار کرده است.
بازی میدنایت کلاب ۲ یک بازی تمام عیار در سبک ریسینگ است. مسابقههای خیابانی این بازی در سه شهر جهانباز لسآنجلس، پاریس و توکیو و معمولا در طول شب برگزار میشود. دنیای بازی به خوبی و با جزئیات دقیقی طراحی شده است. بازیکن با پیشرفت در بازی و برنده شدن در مسابقهها به اتومبیلها و موتورسیکلتهای متنوعی دسترسی پیدا میکند که میتواند با آنها در رویدادهای بعدی مسابقه دهد. هوش مصنوعی در این بازی بسیار مورد استقبال قرا گرفت چون رانندههای هوش مصنوعی هر بار به شکلی متفاوت و غیر قابل پیشبینی ظاهر میشدند و همین مساله مسابقات را هیجانانگیزتر میکرد. در این بازی کاتسینهای تعاملی برای شناخت شخصیت اصلی بازی و گذشتهی او وجود دارد که ماهیتی داستانی دارد و بازیکن را به خوبی با نقش خود آشنا میکند.
در بین بازیهای این مجموعه، اولین قسمت از میدنایت کلاب که از اولین بازیهای پلیاستیشن ۲ است، سبک و سیاقی قدیمی دارد و برای شروع بیش از حد چالشبرانگیز است. از طرفی میدنایت کلاب ۳ هم بازی بسیار بزرگی است و گیمپلی طولانیای دارد و ممکن است برای اولین تجربه در این مجموعه بیش از حد وقتگیر باشد. بنابراین پیشنهاد ما برای کسی که میخواهد با این مجموعه آشنا شود، این است که ابتدا به سراغ میدنایت کلاب ۲ برود.
بازیهای مسابقهای در حدود سه دههی گذشته پیشرفت خوبی داشتهاند و سازندگان این بازیها هر کاری که از دستشان برآمده کردهاند تا هرچه بیشتر مفاهیم مختلف و المانهای متنوع به فرهنگنامهی این سبک از بازیهای ویدئویی اضافه کنند و بازیهای ریسینگ را بیش از پیش جذاب و هیجانانگیز کنند.
در پایان این مقاله و پس از معرفی ده بازی برتر در سبک ریسینگ مایلم این مطلب را با معرفی بازی Crazy Taxi تمام کنم. هرچند این بازی از نظر بسیاری چندان هم ریسینگ محسوب نمیشود، اما به طور حتم یک آرکید خوشساخت و خاطرهانگیز است که در آن بازیکن کنترل تاکسی را به دست میگیرد و باید در سطح شهر به دنبال مسافر و گرفتن کرایه و جمع کردن پول باشد. تنها چیزی که در این بازی با آن مسابقه میدهید زمان است! در مدت زمان محدودی که در اختیار شما قرار دارد باید پول بیشتری در بازی جمع کرده باشید. این جنبه از بازی البته سرگرمکننده و فان هم خواهد بود.