نحوه اخذ مالیات از اینفلوئنسرها ابلاغ شد

دستورالعمل مالیات اینفلوئنسرها ابلاغ شد. بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد می‌شود.

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا ،دستورالعمل مالیات اینفلوئنسر‌ها ابلاغ شد. بر اساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد‌های کاربران دارای بیش از پانصد هزار فالوور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد می‌شود.

دستور العمل مذکور به شرح زیر است:

دستورالعمل مالیات بر درآمد کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور (بخشنامه شماره ۵۱۵۰/۱۴۰۰/۲۰۰ مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور)

امور مالیاتی شهر و استان تهران

ادارات کل امور مالیاتی

در اجرای بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر می‌دارد: «ذ - درآمد‌های کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرائی مربوط به اخذ مالیات از درآمد‌های کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند.

سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد.» به پیوست دستورالعمل اجرایی بند مذکور به شماره ۶۳۵۳۸ مورخ ۲۶/۴/۱۴۰۰ که به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارائی رسیده است، جهت اقدام لازم ارسال می‌شود.

شایسته است ادارات کل امور مالیاتی به قید فوریت، ترتیبات لازم را به منظور اطلاع رسانی به مؤدیان موضوع این دستورالعمل فراهم نمایند.

امیدعلی پارسا- رییس سازمان امور مالیاتی کشور

دستورالعمل اجرایی بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در ارتباط با درآمد کاربران دارای بیش از پانصدهزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور

در اجرای بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر «درآمد‌های کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرائی مربوط به اخذ مالیات از درآمد‌های کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند.

سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مؤدیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد.»، لذا به منظور اجرای حکم فوق در خصوص درآمد‌های کلیه صاحبان کسب و کار‌های مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) در رسانه‌های کاربر محور موارد ذیل مقرر می‌شود:

ماده (۱) اصطلاحات و عبارات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح ذیل تعریف می‌شوند:

۱-۱ رسانه بر خط: نوعی رسانه دیجیتال است که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در دسترس عموم از طریق بستر شبکه (مانند شبکه اینترنت) اعم از سایت‌ها، نرم افزار‌های برخط، نرم افزار‌های تلفن همراه برخط و امثالهم را فراهم می‌آورد.

۱-۲ رسانه کاربر محور: رسانه برخطی که بستر استقرار محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم بوده و همچنین امکان تعامل و تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های مجازی را برای کاربران فراهم می‌آورد.

۱-۳ محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی: هر گونه اعلان و اطلاع رسانی برای معرفی محصولات، اشخاص، پدیده‌های اجتماعی و یا ترغیب به خرید کالا و یا خدمت که در فضای مجازی اعم از رسانه‌های برخط، کانال‌ها و صفحان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در قالب محتوای سمعی یا بصری ارایه می‌شود.

۱-۴ پیام گستر تبلیغاتی: اشخاص حقیقی یا حقوقی که بین صاحب آگهی و انتشار دهنده ارتباط را برقرار نموده و ضمن مدیریت فضای تبلیغاتی مجازی اقدام به پذیرش، ساخت و انتشار آگهی می‌نمایند.

۵-۱ قانون: قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه سال ۱۳۶۶ با الحاقات و اصلاحات بعدی

ماده (۲) درآمد کاربران حقیقی و حقوقی دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربرمحور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، حسب مورد مشمول مالیات موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون می‌باشد. اشخاص مزبور ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی می‌باشند.

تبصره - حکم این ماده مانع از تشخیص، مطالبه و وصول مالیات بر اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به درآمد‌های ناشی از تبلیغات کالا‌ها و خدمات در رسانه‌های کاربرمحور، نمی‌باشد.

ماده (۳) اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربر محور در راستای تبلیغات و بازاریابی کسب و کار اشخاص دیگر اقدام می‌نمایند، بابت فعالیت شغلی مزبور مکلف به ثبت نام و انجام تکالیف وفق قوانین و مقررات مالیاتی بوده و در اجرای تبصره (۳) ماده ۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۵) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مکلف به ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربرمحور حسب مورد، می‌باشند.

ماده (۴) سازمان امور مالیاتی کشور موظف است با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان و اطلاعات واصله از سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات و ارتباطات و فن آوری اطلاعات، نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این دستورالعمل اقدام و فهرست کلیه مشمولین اعم از ثبت نام و شناسایی شده را در تارنمای (سایت) سازمان امور مالیاتی کشور در منظر عمومی قرار دهد.

ماده (۵) مؤدیان مالیاتی موضوع این دستورالعمل می‌بایست در راستای مقررات مواد ۱۰۰ و ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام نمایند. سازمان امور مالیاتی موظف است در اجرای ماده ۹۷ قانون بر اساس خوداظهاری، اطلاعات واصله، تحقیقات میدانی و عندالاقتضاء بررسی تراکنش‌های بانکی، نسبت به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات اشخاص موضوع این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و حسب مورد اعمال معافیت و نرخ صفر مالیاتی، اقدام نماید. هزینه‌های مربوط به تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد.

ماده (۶) چنانچه مابه ازای ارایه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربر محور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی درآمد محسوب شده و مشمول مالیات خواهد بود.

فرهاد دژپسند- وزیر امور اقتصادی و دارایی