گلکسی نوت ۷؛ نگاهی دوباره به پرحاشیهترین گوشی سامسونگ
در حال حاضر گوشیهای دارای نمایشگرهای غولپیکر همهگیر شدهاند اما اوضاع همواره اینطور نبوده است. اولین گوشی سری گلکسی نوت در سال ۲۰۱۱ از راه رسید که به دلیل داشتن نمایشگر بزرگ مورد توجه زیادی قرار گرفت.
به گزارش موبوایران، در حال حاضر گوشیهای دارای نمایشگرهای غولپیکر همهگیر شدهاند اما اوضاع همواره اینطور نبوده است. اولین گوشی سری گلکسی نوت در سال ۲۰۱۱ از راه رسید که به دلیل داشتن نمایشگر بزرگ مورد توجه زیادی قرار گرفت. در عرض چند سال، سری نوت در کنار گلکسی S جایگاه ویژهای میان گوشیهای سامسونگ پیدا کرد. در تابستان ۲۰۱۶ جدیدترین مدل این سری با نام گلکسی نوت ۷ از راه رسید.
مانند دیگر مدلهای این سری، کارشناسان مختلف از طراحی و سختافزار این گوشی تعریف و تمجید کردند و ویژگیهای مختلف آن مورد ستایش قرار گرفت. در سالی که اپل برای آیفون ۷ از طراحی تکراری استفاده کرده بود، سامسونگ با بهرهگیری از ویژگیهایی مانند نمایشگر خمیده و اسکن چشم نشان داد که همواره به ویژگیهای نوآورانه و جدید توجه دارد. اما فقط با گذشت چند روز، خبرهایی در مورد مساعد نبودن وضعیت این گوشی منتشر شد.
اولین گزارشهای مربوط به انفجار گلکسی نوت ۷ از طرف کاربرانی مطرح شد که این گوشی را پیشخرید کرده بودند و مدت کوتاهی بعد از شارژ آن، با آتش گرفتن این گوشی روبرو شدند. باتریهای لیتیوم یونی که تقریبا تمام گوشیهای هوشمند از آنها استفاده میکنند، معمولا برای استفاده بسیار ایمن هستند اما اگر به صورت کنترل نشده تخلیه شوند، میتوانند خطرناک باشند. بدترین سناریو، که برای نوت ۷ محقق شد، فرار حرارتی است که منجر به شعلهور شدن باتری یا انفجار میشود.
انفجارهای زنجیرهای
خیلی زود تصاویر ترسناکی از نوت ۷ های سوخته راهی شبکههای اجتماعی شدند که برای هیچ محصولی خبر خوبی نیست چه برسد به یک پرچمدار جدید گرانقیمت که از طرف بزرگترین شرکت این بازار به دست کاربران رسیده است.
در این مرحله، گلکسی نوت ۷ بیش از پیش مورد توجه رسانههای دنیا قرار گرفته بود و سامسونگ در تاریخ ۳۱ آگوست اعلام کرد که عرضهی این گوشی را برای تحقیق در مورد مشکلات احتمالی متوقف میکند. در این میان، شایعاتی مبنی بر پس گرفتن تمام گوشیهای فروخته شده به گوش میرسید.
دو روز بعد، پس از انتشار گزارشهای بیشتری در مورد آتش گرفتن این گوشی، سامسونگ اعلام کرد که مشتریان گلکسی نوت ۷ میتوانند این گوشی را پس بدهند اما چنین کاری هنوز اجباری نبود. باید خاطرنشان کنیم اوایل سپتامبر فقط ۳۵ گزارش در مورد آتش گرفتن این گوشی منتشر شده بود. واحدهای جایگزین به سرعت تولید میشدند زیرا سامسونگ میخواست خیلی زود فروش آن را دوباره از سر بگیرد.
دو هفته بعد، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا اعلام کرد که تعداد حادثهها به ۹۲ عدد رسیده است. در نتیجه تحت نظارت دولت آمریکا، فرایند پس گرفتن تمام مدلهای فروخته شده در این کشور آغاز شد. در فاصلهی بین فراخوان داوطلبانهی سامسونگ و فراخوان رسمی در آمریکا، گزارشهای مربوط به انفجار این گوشی ادامه داشت. برخی از این انفجارها سروصدای بیشتری ایجاد میکردند و مثلا میتوانیم به یکی از کاربران ساکن فلوریدا اشاره کنیم که به دلیل انفجار این گوشی در جیب و سوختگی شدید پوستش از سامسونگ شکایت کرد.
سامسونگ در ابتدا طرح پس گرفتن این گوشی را در چین اجرا نکرد زیرا مدلهای مربوط به این بازار از باتریهای شرکت دیگری استفاده میکردند. بنابراین مدیران سامسونگ فکر میکردند این مدلها دچار دردسر نمیشوند اما در نهایت در چین هم گزارشهایی مبنی بر آتش گرفتن این گوشی منتشر شد.
افزایش دردسرهای سامسونگ
زمانی که انفجار گلکسی نوت ۷ به طور گسترده مورد توجه رسانهها قرار گرفت، آتش گرفتن هر گوشی هوشمندی توجهات را به سمت گلکسی نوت ۷ میبرد. مثلا گزارشی در مورد آسیب دیدن یک کودک آمریکایی به دلیل آتش گرفتن گوشی سروصدای زیادی ایجاد کرد ولی در نهایت مشخص شد گوشی موردنظر گلکسی Core بوده است. همچنین در یکی از هواپیماهای هند وقتی گلکسی نوت ۲ آتش گرفت، بسیاری از رسانههای اعلام کردند که نوت ۷ آتش گرفته است. این در حالی بود که گوشی موردنظر از باتری جدیدی استفاده میکرد و به همین خاطر دچار مشکل شده بود.
همزمان با رسمی شدن فراخوان رسمی نسل اول گوشیهای گلکسی نوت ۷، مدلهای جدید این گوشی راهی بازار شدند. سامسونگ برای ایجاد تمایز بین دو مدل، رنگ آیکون مربوط به باتری را سبز رنگ کرد. در این میان سامسونگ برای کاهش خطر انفجار، آپدیت جدیدی را آماده کرد که حداکثر شارژ نسل اول این گوشی را به ۶۰ درصد میرساند. سپس برای مدلهای باقیماندهی این گوشی در آمریکا آپدیت دیگری منتشر شد که حداکثر شارژ را به ۳۰ درصد میرساند و با نمایش یک نوتیفیکیشن دائمی از کاربران خواسته میشد که گوشی خود را پس بدهند.
بازگرداندن مدلهای پس گرفته یک چالش لجستیکی بزرگ برای سامسونگ بود. این گوشیها به دلیل خطراتی که داشتند نمیتوانستند با هواپیما منتقل شوند و به همین خاطر در جعبههای ضد حریق قرار گرفتند و از طریق دریا به مقصد منتقل شدند.
برای مدتی همه چیز خوب بود. اگرچه این جریان خسارت هنگفتی به سامسونگ و برند نوت وارد کرده بود، اما به نظر میرسید فروش گلکسی نوت ۷ میتواند ادامه پیدا کند. اما در این میان، یکی از کاربران سامسونگ که مدل جدید این گوشی را خریده بود، در هواپیما با آتش گرفتن گوشی خود مواجه شد. فقط سه روز بعد، گزارشهای بیشتری در مورد آتش گرفتن این گوشی در دستان کاربران مختلف منتشر شد از مشکل داشتن مدل جدید گلکسی نوت ۷ خبر میدادند.
شکست سامسونگ در شناسایی مشکل اصلی
با انتشار این گزارشها، مشخص شد که سامسونگ در زمینهی تشخیص مشکل اصلی شکست خورده است. سامسونگ حالا باید بار دیگر تمام مدلهای فروخته شده را پس میگرفت که طبق گزارشها هزینهی مستقیم انجام این کار ۵.۳ میلیارد دلار بود.
با وجود اینکه سامسونگ از طریق نرمافزار استفاده از این گوشی را عملا غیرممکن کرده بود، اما تعدادی از هواداران پروپاقرص آن که گوشی را پس نداده بودند، در انجمنهای آنلاین ترفندهای مربوط به دور زدن این محدودیتها و چگونگی ادامه دادن استفاده از این گوشی را با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند. در آن زمان گمانهزنیهای مختلفی در مورد دلیل اصلی این مشکل مطرح میشد اما بالاخره در سال ۲۰۱۷ سامسونگ یک کنفرانس خبری برای این گوشی برگزار کرد و ضمن عذرخواهی از کاربران، دلایل فنی این مشکل را توضیح داد.
سامسونگ اعلام کرد که باتریهای ساخته شده توسط این شرکت در سمت راست بخش فوقانی خود دارای نقص بودند و برخی سلولها بعد از شارژ و خالی شدن آتش میگرفتند. باتریهای ساخته شده توسط Amperex در سمت چپ بخش فوقانی سلولها نقصی داشتند که باعث ایجاد اتصال کوتاه در تعداد کمی از باتریها میشد. علاوه بر این مشکلات، سامسونگ میگوید برخی از باتریها عایق لازم برای جلوگیری از سرایت گرمای ایجاد شده به باقی بخشهای باتری نداشتند.
علاوه بر این، کارشناسان اعلام کردند که باتری نسبت به اندازهی بدنهی گوشی بیش از حد بزرگ بوده است. سامسونگ برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، اعلام کرد که فرایند تست باتری را بسیار سختگیرانهتر از گذشته انجام میدهد و تصاویر مربوط به فرایند این تستها در اختیار رسانهها قرار گرفت.
در پی این حواشی، سامسونگ برای باتری گوشیهای S8 تصمیم گرفت رویکرد محافظهکارانهتری در پیش بگیرد و این دو گوشی با باتریهای ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ میلیآمپر ساعتی راهی بازار شدند. همچنین برخلاف بسیاری از شرکتهای چینی که در آن دوران سرعت شارژ بالایی را برای گوشیهای خود ارائه میکردند، سامسونگ این دو گوشی را با شارژر ۱۵ وات به دست کاربران رساند.
باقی ماندن سامسونگ در صدر بازار
اگرچه در آن زمان گفته میشد که فروش دیگر گوشیهای سامسونگ هم طی سالهای آینده با کاهش قابل توجهی روبرو میشوند، اما به نظر میرسد کاربران عذرخواهی مدیران این شرکت و ارائهی توضیحات مربوط به مشکل اصلی این اتفاقات را پذیرفتند. بعد از عرضهی گلکسی S8، رسانههای زیادی دوباره بحث انفجار گلکسی نوت ۷ را مطرح کردند. اما خیلی زود امکانات و ویژگیهای این گوشی در مرکز توجه کاربران و بحثها قرار گرفت.
در آوریل همان سال سامسونگ از فروش بالای این گوشی خبر داد و اعلام کرد که نسبت به نسل قبلی ۳۰ درصد فروش بیشتری داشته است. در سال ۲۰۱۷ هم گلکسی نوت ۸ معرفی شد که اولین گوشی سامسونگ با دوربین دوگانه محسوب میشود و مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
در آن دوران اگرچه برخی کاربران همچنان انفجار گلکسی نوت ۷ را مسخره میکردند، اما از طرف دیگر گوشیهای سامسونگ فروش بالایی داشتند. حتی بعد از عرضهی پرحاشیهترین گوشی تاریخ، برند سامسونگ و سری نوت با آسیب جدی روبرو نشدند.
سری نوت ۱۰ ساله شده ولی امسال خبری از مدل جدید نیست و کاربران طرفدار این گوشیها باید مدلهای عرضه شده در سال ۲۰۲۰ را بخرند. در رابطه با عدم عرضهی مدل جدید این سری در سال ۲۰۲۱ گزارشهای مختلفی منتشر شده ولی به نظر میرسد کمبود جهانی تراشه نقش مهمی در اتخاذ این تصمیم داشته است. در هر صورت سامسونگ وعده داده که سال آینده شاهد عرضهی مدل جدید این سری خواهیم بود.
اگرچه برخی گزارشها از احتمال کنار گذاشتن گوشیهای سری نوت و پر کردن جای خالی آنها توسط گوشیهای تاشو میگویند، اما در هر صورت نمیتوانیم اهمیت زیاد این گوشیها را کتمان کنیم. به نظر شما اگر شرکت دیگری هم با این حواشی و دردسرها روبرو میشد، مانند سامسونگ میتوانست با موفقیت از آن عبور کند؟ نظرات خود را در بخش کامنتها با ما و دیگران در میان بگذارید.