چرا بسیاری از کاربران اندروید آیفون ۱۳ را نمی‌پسندند؟

اینطور که به نظر می‌رسد، کاربران کنونی گوشی‌های اندروید به خاطر نبود حسگر اثرانگشت و یک سری محدودیت‌های سیستم‌عامل iOS، تمایلی به خرید گوشی‌های سری آیفون ۱۳ ندارند.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، اینطور که به نظر می‌رسد، کاربران کنونی گوشی‌های اندروید به خاطر نبود حسگر اثرانگشت و یک سری محدودیت‌های سیستم‌عامل iOS، تمایلی به خرید گوشی‌های سری آیفون ۱۳ ندارند.

اپل قصد دارد در تاریخ ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ رونمایی کند. آیفون‌ها همیشه در ماه سپتامبر رونمایی می‌شدند منتها سال گذشته به خاطر یک سری مشکلات نظیر شیوع ویروس کرونا و وجود مشکلاتی در زنجیره‌ی تامین، آیفون‌ها تقریبا با یک ماه تاخیر رونمایی شدند. امسال اما همه چیز طبق روال سابق پیش خواهد رفت و آیفون‌ها باز هم در همان ماه سپتامبر رونمایی و راهی بازار خواهند شد.

آیفون‌ها همه سال در بین ۱۰ گوشی پرفروش سال، بهترین رتبه را مال خود می‌کنند. در بین پرچم‌دارها، آیفون‌ها هستند که همیشه بیشترین فروش را دارند و بسیاری از کاربران هم به این گوشی‌ها علاقه دارند؛ کاربران اندرویدی هم از این قاعده مستثنی نیستند و با توجه به یک تحقیق، اگر فرصت داشتند، شانس داشتن آیفون را از دست نمی‌دادند. آیفون ۱۲ هم با اینکه از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز بهره نمی‌برد و تغییرات مثبت زیادی به نسبت قبل نداشت (البته به‌جز اینترنت ۵G)، باز هم توانست در بین پرفروش‌ترین گوشی‌های سال قرار بگیرد.

اما آیفون ۱۳ به نظر می‌رسد تغییرات مثبت زیادی به نسبت قبل نداشته باشد. البته رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز قرار است به آن‌ها اضافه شود منتها فقط دو مدل پرو و پرو مکس از آن بهره خواهند برد و دو مدل استاندارد و مینی همچنان به نمایشگری با همان رفرش‌ریت ۶۰ هرتز مجهز خواهند شد. اما با توجه به یک تحقیق که اخیرا توسط فروشگاه آنلاین SellCell صورت گرفته است، ظاهرا مشکل اصلی کاربران با گوشی‌های آیفون، نمایشگر ۶۰ هرتزی آن‌ها نیست؛ بلکه حسگر اثرانگشت است.

۸۲ درصد از کاربران اندروید به دلایل مختلف به خرید آیفون ۱۳ تمایلی ندارند

این فروشگاه از ۵۰۰۰ کاربر گوشی‌های اندروید اهل ایالات متحده‌ی آمریکا که ۱۸ سال یا بالاتر داشتند در رابطه با تمایل‌شان به خرید نماینده‌های جدید اپل پرسید که ۸۲ درصد از آن‌ها گفتند علاقه‌ای به خرید آیفون ۱۳ ندارد. در واقع فقط ۱۸ درصد از این ۵۰۰۰ نفر اعلام کردند به خرید آیفون‌های جدید تمایل دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد کاربران گوشی‌های اندروید برای خرید آیفون ۱۳ به دلیل بیشتری نیاز دارند در غیر این صورت به اکوسیستم خود که این روزها پیشرفت بسیار خوبی هم داشته است وفادار خواهد ماند. مثلا سال گذشته که شاهد تغییرات اندکی در اندروید ۱۱ به نسبت اندروید ۱۰ بودیم، اما اینترنت ۵G به آیفون‌ها اضافه شد، ۳۳ درصد از کاربران اندرویدی اعلام کردند به خرید آیفون ۱۲ و مدل‌های مختلف آن تمایل دارند. نکته‌ی جالب هم اینجاست که در بین کاربران کنونی آیفون، حدودا ۴۴ درصد از تمایل خود به خرید آیفون ۱۳ خبر داده‌اند. احتمالا بزرگ‌ترین دلیل این افراد برای خرید مدل‌های جدید، بهبود کیفیت باتری و افزایش رفرش‌ریت صفحه از ۶۰ به ۱۲۰ هرتز است چون در غیر این صورت تفاوت چشمگیری بین دو نسل مشاهده نمی‌شود.

البته از لحاظ کیفیت سخت‌افزار، دوربین، قابلیت‌های نرم‌افزاری، افزایش ظرفیت حافظه‌ی داخلی به ۱ ترابایت و مواردی از این دست یک سری پیشرفت‌هایی را شاهد خواهیم بود منتها این پیشرفت‌ها آنقدری زیاد نیستند که کاربران را به خرید مدل‌های جدید ترغیب کنند.

اما در رابطه با کاربران اندروید که تمایل به خرید آیفون‌های جدید نداشتند باید بگوییم، وقتی از آن‌ها درباره‌ی دلیل عدم علاقه به نماینده‌های جدید اپل پرسیده شده بود، ۳۲ درصدشان گفتند به خاطر عدم بهره‌مندی این گوشی‌ها از حسگر اثرانگشت درون نمایشگر قصد خرید آن‌ها را ندارند. دلیل عجیبی است چون حسگر تشخیص چهره هم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، خصوصا اینکه اپل قصد دارد با اعمال تغییراتی، آن را قادر سازد حتی در صورت داشتن ماسک و عینک هم کاربران را شناسایی کند. با این حال به نظر می‌رسد کاربران خیلی بیشتر از آنچه که تصور می‌شد به حسگر اثرانگشت علاقه دارند.

البته امسال خبرهایی منتشر شده بود مبنی براینکه اپل با سامسونگ برای تولید نمایشگر LTPO وارد همکاری شده است. از همین رو پیش‌بینی می‌شد شرکت آمریکایی درون گوشی‌های خود، حداقل در دو مدل پرو و پرو مکس از سنسور اثرانگشت در کنار تشخیص چهره استفاده کند اما به نظر می‌رسد این اتفاق امسال رخ نخواهد داد.

کاربران اندروید، محدودیت‌های iOS را دوست ندارند

این یک گفته‌ی قدیمی و تا حدودی درست است؛ اندروید دست کاربران را بازتر می‌گذارد ولی iOS به خاطر حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران، اندکی آن‌ها را محدود می‌کند. اما خب این محدودیت‌ها نه فقط در دانلود اپلیکیشن از منابع خارجی یا به عبارتی سایدلود آن‌ها بلکه در زمینه‌ی شخصی‌سازی نیز وجود دارد. حدودا ۱۶٫۷ درصد از کاربران به خاطر محدودیت‌هایی در زمینه‌ی شخصی‌سازی، به خریدن آیفون‌ها تمایل نشان ندادند. ۱۲٫۸ درصد از آن‌ها نیز به خاطر محدودیت در سایدلود اپلیکیشن‌ها از منابعی غیر از اپ‌استور دوست ندارد گوشی بعدی‌شان آیفون باشد. ۱۲ درصد از این کاربران نیز با این دلیل که گوشی‌های اندرویدی از لحاظ سخت‌افزاری شرایط بهتری دارند، قصد سوییچ به نماینده‌های اپل را نداشتند.

از دلایل دیگری که تعداد کمی از کاربران به آن اشاره کردند می‌توان به عدم توانایی در خرید آیفون ۱۳ (۴٫۵ درصد)، نبود گوگل اسیستنت (۲٫۶ درصد)، عدم بهره‌مندی از اسپلیت‌اسکرین مولتی تسکینگ (۲٫۳ درصد) و نبود محصولی تاشو (۰.۸ درصد) اشاره کرد. البته در این بین دلایل نه چندان منطقی هم دیده می‌شود منتها نظری است که ثبت شده است.

در این بین اما ۵۱ درصد از کاربرانی که به خرید گوشی‌های آیفون تمایل نشان دادند، به خاطر پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت اپل گوشی‌های این شرکت را دوست داشتند. البته شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و وان‌پلاس هستند که گوشی‌های پرچم‌دار و نسبتا قدرتمند خود را به مدت سه‌سال به سیستم‌عامل جدید به‌روزرسانی می‌کنند اما بسیاری از شرکت‌های اندرویدی فقط دو سال گوشی‌های خود را پشتیبانی می‌کنند و این اصلا برای کسانی که به پشتیبانی پنج یا شش‌ساله‌ی آیفون‌ها عادت دارند قابل قبول نیست. همچنین این می‌تواند یک نکته‌ی بسیار ترغیب‌کننده نیز به حساب بیاید. یعنی گوشی که امروز خریداری می‌کنید به مدت شش سال باز هم جدیدترین قابلیت‌ها و امکانات را تا حد امکان دریافت می‌کند که این فوق‌العاده است.

۲۴ درصد از علاقه‌مندان به محصولات اپل، از هماهنگی بی‌نظیری که بین آن‌ها وجود دارد خوششان می‌آید و آن را دلیلی برای سوییچ به آیفون‌ها می‌دانند. حدودا ۱۱٫۴ درصد هم تصور می‌کنند چون اپل به حریم خصوصی و امنیت کاربران توجه بیشتری دارد، به همین خاطر پلتفرم بهتری به حساب می‌آید.

اما به طور دقیق، گوشی‌هایی که بیشتر مورد پسند کاربران اندروید واقع شد به ترتیب آیفون ۱۳ پرو مکس با اندازه‌ی ۶٫۷ اینچ و آیفون ۱۳ با اندازه‌ی ۶٫۱ اینچ بودند که هر سال هم این مدل‌ها کاربران بسیار زیادی را به خود جذب می‌کنند. آیفون ۱۳ مینی اما همچنان طرفدار زیادی ندارد و فقط ۵ درصد از کاربران به خرید آن تمایل نشان دادند. آیفون ۱۲ مینی هم طرفدار خاصی نداشت و باعث شد اپل تولید آن را کاهش و بعدا متوقف کند. اما خب اینکه شرکت آمریکایی تصمیم گرفت بار دیگر مدل جدید آن را عرضه کند عجیب بود. جالب اینجاست که علاقه‌مندان به آیفون‌های آینده لزوما علاقه‌ی خاصی به اپل واچ سری ۷ یا ایرپادز ۳ ندارند. پیش‌تر هم یک تحقیق از چندین کاربر آمریکایی آیفون صورت گرفته بود که نشان می‌داد این افراد لزوما به سایر محصولات اپل علاقه ندارند و انتخاب اکوسیستم اپل فقط به خاطر خود آیفون‌ها بود.

با این حال اینطور که به نظر می‌رسد، باز هم به احتمال بسیار فراوان آیفون‌های جدید در فروش، رقبای اندرویدی خود را پشت سر خواهند گذاشت. حال این‌بار تا چه اندازه شاهد اختلاف بین محصولات دو شرکت خواهیم بود موضوعی است که باید برای اطلاع از آن منتظر عرضه‌ی رسمی آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن باشیم.