به گزارش موبوایران، سامسونگ طی چندین سال متوالی جایگاه نخست بازار موبایل جهان را حفظ کرده است. با وجود این موضوع، جایگاه این شرکت دیگر مانند سالهای گذشته مستحکم نیست و در کنار فروش پایینتر از انتظار برخی از گوشیهای این شرکت، رقبایی مانند شیائومی به خطر مهمی برای سامسونگ تبدیل شدهاند.
بر اساس گزارشها، فروش گوشیهای سری گلکسی S21 اصلا در حد و اندازهی انتظارات سامسونگ نبوده و با توجه به عرضه نشدن گلکسی نوت ۲۱، این شرکت تا حد زیادی روی موفقیت گوشیهای تاشوی گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ حساب کرده است.
افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان چینی
در ژوئن ۲۰۲۱، شیائومی برای نخستین بار در بازار موبایل از سامسونگ پیشی گرفت و عنوان نخست این بازار را از آن خود کرد. در این ماه سهم بازار گوشیهای شیائومی به ۱۷٫۱ درصد رسید و سامسونگ و اپل با سهم بازار ۱۵٫۷ و ۱۴٫۳ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
البته باید خاطرنشان کنیم شیائومی فقط در این ماه توانست سامسونگ را پشت سر بگذارد و این شرکت کرهای بر اساس آمار فروش مربوط به دورههای سهماهه همچنان رتبهی نخست را در اختیار دارد. اما روی هم رفته، شرکتهای چینی مانند ویوو، اوپو، شیائومی و ریلمی پیوسته در حال افزایش سهم بازار خود در بازارهای کلیدی مانند چین، هند و اروپا هستند.
برای اینکه تصویر روشنتری از افزایش سهم بازار این شرکتها داشته باشید، باید بگوییم که در سهماههی دوم ۲۰۲۱ وانپلاس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد داشته و ریلمی با رشد ۱۳۵ درصدی، شیائومی با رشد ۹۸ درصدی، اوپو با رشد ۵۰ درصدی و ویوو با رشد ۴۴ درصدی روبهرو شده است. این در حالی است که در این مدت فروش گوشیهای سامسونگ فقط ۷ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.
فروش پایین گوشیهای سری گلکسی S21
بنا به گزارشهای منتشر شده، سامسونگ طی ۶ ماه فقط ۱۳٫۵ میلیون واحد از سری گلکسی S21 را فروخته است. این در حالی است که در مدت مشابه ۱۷ میلیون گوشی سری S20 و ۲۵٫۵ میلیون گوشی سری S10 راهی بازار شده بودند.
بنابراین اگرچه سامسونگ مقام اول بازار موبایل را در اختیار دارد، ولی از طرف دیگر باید بگوییم که سهم بازار گوشیهای این شرکت از ۲۲ درصد در سهماههی نخست ۲۰۲۱ به ۱۸ درصد در سهماههی دوم ۲۰۲۱ رسیده است. این در حالی است که در همین محدودهی زمانی، سهم بازار شیائومی از ۱۴ به ۱۶ درصد رسیده است.
همانطور که میبینید، شرایط سامسونگ ایدئال نیست. در این میان سامسونگ همچنان گوشیهای جذاب و باکیفیتی میسازد و گوشیهای پرچمدار S21 هم نسبت به رقبا حرف زیادی دارند. پس چرا موقعیت این شرکت به خطر افتاده است؟
محدودیتهای زنجیره تأمین
یکی از دلایل شکست سری S21 به محدودیتهای زنجیره تأمین سامسونگ برمیگردد. بیشتر گوشیهای سامسونگ در ویتنام تولید میشوند ولی طی ماههای گذشته، بحران کرونا تولید این گوشیها را دچار مشکل کرده و همین موضوع در تولید و توزیع آنها اختلال ایجاد کرده است.
به همین دلیل تعداد کمتری از گوشیهای سامسونگ راهی بازار شدهاند. اما این فقط یکی از دلایل فروش پایینتر از انتظار گوشیهای موردنظر است. از دیگر دلایل میتوانیم به کمبود جهانی تراشه، گوشیهای ارزانقیمت نهچندان جذاب و کاهش وفاداری برند اشاره کنیم.
کاربران گوشیهای سامسونگ دیگر مانند گذشته به این برند وفادار نیستند. علاوه بر این سری گلکسی S دیگر مانند گذشته منحصربهفرد محسوب نمیشوند زیرا برخی از گوشیهای میانرده تعداد زیادی از ویژگیهای این گوشیهای پرچمدار را ارائه میدهند.
زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ چگونه میتوانند سامسونگ را نجات دهند؟
سامسونگ با معرفی گوشیهای گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ امیدوار است بخشی از سهم بازار از دسترفتهی خود را برگرداند. اگرچه در حال حاضر فقط تعداد اندکی از کاربران به دنبال خرید گوشیهای تاشو هستند، اما بهزودی شمار این گوشیها به طور قابل توجهی افزایش پیدا میکند. به همین خاطر دیر یا زود قیمت این گوشیها هم پایینتر میآید.
سامسونگ در حال حاضر تقریبا تمام این بازار را در اختیار دارد و همین برتری به این شرکت اجازه میدهد در بازار گوشیهای تاشو بیشتر به چشم بیاید. باید ببینیم در آیندهی نزدیک آیا گوشیهای تاشو همهگیر میشوند و در این صورت وضعیت سامسونگ بهبود پیدا میکند یا نه.