عینک هوشمند فیسبوک و ری-بن چه مزایا و معایبی دارد؟
عینک هوشمند Ray-Ban Stories که نتیجه همکاری دو شرکت مطرح در دنیاهای متفاوت است، اخیرا معرفی شده و وبسایتهای خارجی به آن دسترسی پیدا کردهاند.
به گزارش موبوایران، عینک هوشمند Ray-Ban Stories که نتیجه همکاری دو شرکت مطرح در دنیاهای متفاوت است، اخیرا معرفی شده و وبسایتهای خارجی به آن دسترسی پیدا کردهاند. این عینک هوشمند به قابلیتهایی مانند امکان عکاسی و فیلمبرداری با دستورات صوتی یا فشردن دکمه مجهز شده و همچنین از اسپیکر و میکروفن بهره میبرد. در این مطلب میخواهیم نگاهی به تجربه وبسایت CNBC از این عینک داشته باشیم.
عینک هوشمند فیسبوک و ری-بن با قیمت ۲۹۹ دلار روانه بازار میشود و به اسپیکرهای کوچکی مجهز شده که میتواند آن را به یک هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا پادکست تبدیل کند. البته همانطور که میتوان حدس زد، باید گوشی هوشمندتان را از طریق بلوتوث به این محصول وصل کنید. در کنار گوش دادن به موسیقی، با میکروفنهایی که سازنده برای کاربر درنظر گرفته، امکان صحبت کردن با آن هم وجود دارد.
Ray-Ban Stories جدیدترین تلاش فیسبوک در دنیای محصولات فیزیکی و سخت افزاری به حساب میآید. این کمپانی میخواهد در آینده کامپیوترهای پوشیدنی روی صورت کاربران قرار بگیرد، حالا فرقی نمیکند این محصول یک عینک با طراحی استاندارد اما ویژگیهای هوشمند باشد یا یک هدست واقعیت مجازی.
سالها بود که از توسعه چنین عینکی اطلاع داشتیم، با این حال Ray-Ban Stories اولین عینک هوشمند بازار نخواهد بود. شرکت اسنپ چت در سال ۲۰۱۶ از Spectacles رونمایی کرد و گوگل گلس هم سال ۲۰۱۳ از راه رسید.
عینک Ray-Ban Stories در کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کانادا به فروش میرسد و کاربران میتوانند آن را از فروشگاههای ری-بن یا فروشگاههای آنلاین آمازون و بست بای تهیه کنند. وبسایت CNBC چند روز از این عینک استفاده کرده و مزایا و معایبش را برای کاربران لیست کرده که در ادامه نگاهی به آنها داریم.
مزایای عینک هوشمند فیسبوک
اولین ویژگی مثبت این عینک هوشمند، سبک طراحیاش است که تفاوت کمی با عینکهای عادی دارد. چنین موضوعی برای محصولی که از سوی یک شرکت فناوری به فروش میرسد، قدم بزرگی به حساب میآید. این عینک در سه سبک طراحی محبوب ری-بن شامل Round ،Wayfarer و Meteor از راه میرسد و البته میتوانید آنها را با رنگها و انواع مختلف لنز شخصیسازی کنید.
به گفته CNBC، فیسبوک شریک مناسبی را برای توسعه عینک هوشمندش انتخاب کرده چرا که محصول همان چیزی است که از ری-بن انتظار داریم. اگر با دقت به این عینک هوشمند نگاه نکنید، متوجه ویژه بودنش نمیشوید. منظور از ویژه بودن، قرارگیری دو دوربین در گوشههای فریم و کنار لنزهای عینک است.
لوگوی فیسبوک در هیچ جای عینک یا کیس آن به چشم نمیخورد، البته روی جعبه آن لوگوی این شبکه اجتماعی قرار گرفته. با توجه به اینکه کاربران در کشورهای مختلف این روزها اعتماد کمتری به فیسبوک دارند، عدم استفاده از لوگوی آن روی عینک یک رویکرد هوشمندانه به حساب میآید. علاوه بر این، مردم واکنش مناسبی به عینک گوگل گلس مجهز به دوربین هم نشان نداده بودند.
فیسبوک و ری-بن به CNBC گفتهاند که هدفشان از توسعه این عینک، ساخت محصولی بوده که کاربران با حضور در زمان حال، بتوانند آنچه میبینند را ثبت کنند. بنابراین اگر صحنه جالبی پیش رویتان قرار بگیرد، دیگر نیازی نیست گوشی را از جیب یا کیفتان دربیاورید و عکس بگیرید، با همان عینک میتوانید چنین کاری را انجام دهید.
همانطور که گفتیم این عینک را میتوان با لنزهای مختلفی سفارش داد که یکی از آنها شفاف است و برای کاربرانی که عینک نمیزنند، مناسب خواهد بود. البته در روزهای اول استفاده حس عجیبی به شما منتقل خواهد شد.
خبرنگار CNBC در هنگام دوچرخهسواری از سوژهها عکاسی کرده و با توجه به اینکه نیازی به استفاده از دوربین گوشی هوشمندش نداشته، توانسته به دوچرخهسواری و عکاسی ادامه دهد. بنابراین این عینک میتواند در برخی مواقع خطرات پیش روی کاربران را هم کاهش دهد.
تصاویر و ویدیوهای ثبت شده در یک فرمت چهارگوش در یک اپ به نام View به نمایش گذاشته میشوند؛ برنامهای که فیسبوک برای عینک هوشمندش توسعه داده. کاربران میتوانند تصاویر را درون گالری گوشی هوشمندشان دانلود کنند یا اینکه بطور مستقیم آنها را با اپهای شخص ثالث مانند تیکتاک و اسنپ به اشتراک بگذارند.
نمونه تصویر دوربین
برای عکاسی و فیلمبرداری دو راه پیش روی شما قرار میگیرد. یا میتوانید از دستور صوتی استفاده کنید یا اینکه به سراغ فشردن دکمهای در سمت راست عینک بروید. با گفتن دستوراتی مانند «Hey Facebook, take a photo» و «Hey Facebook, take a video» میتوانید به ترتیب عکاسی یا فیلمبرداری کنید. راهحل دوم هم فشردن دکمه است که خبرنگار CNBC بیشتر از همین دکمه استفاده کرده است.
یکی از دلایل این موضوع، عدم جلب توجه توسط دیگران بوده و دلیل دیگرش، عملکرد سریعتر دکمه نسبت به دستورات صوتی بوده است.
به گفته فیسبوک، شارژدهی این عینک هوشمند به ۶ ساعت میرسد و زمانی که آن را داخل قابش قرار دهید هم شارژ میشود. این قاب میتواند تا ۳ برابر عینک را بطور کامل شارژ کند، بنابراین میتوان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.
معایب عینک Ray-Ban Stories
اولین مشکل این عینک، عدم وجود قابلیت واقعیت افزوده است و شما نمیتوانید محتوای دیجیتال را روی دنیای واقعی ببینید. بنابراین تنها چیزی که روبهروی شما قرار دارد را میبینید. اگرچه فیسبوک در گذشته از عدم وجود چنین قابلیتهایی در عینک هوشمندش خبر داده بود، اما در واقعیت چنین چیزی ناامیدکننده است.
اگر از چنین مشکلی چشمپوشی کنیم، به دو دوربین ۵ مگاپیکسلی این عینک میرسیم که کیفیت بالایی ندارند. گوشیهای هوشمند کنونی دوربینهای باکیفیتتر با امکانات متنوعی دارند و برای مثال میتوانید با آنها روی سوژه زوم کنید یا تصاویر عریض بگیرید. بنابراین اگر فیسبوک از دوربینهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده میکرد، کاربران بیشتر تشویق به خرید عینکش میشدند. با این وجود، همین دوربینها برای ثبت سریع تصاویر کفایت میکنند.
فیسبوک از یک چراغ LED سفید رنگ در بالای سمت راست دستگاه استفاده کرده که در زمان عکاسی یا فیلمبرداری روشن میشود. چنین اقدامی برای حفظ حریم خصوصی کاربران بسیار کاربردی است، اما مشکل اینجاست که بسیاری از کاربران متوجه این موضوع نمیشوند که روشن بودن این چراغ LED به معنای عکاسی یا فیلمبرداری توسط صاحب عینک است.
مشکل بعدی مربوط به کیفیت صوتی این عینک هوشمند میشود. اگرچه در دستهها از دو اسپیکر استفاده شده، اما کیفیش هیچ شباهتی به ایرباد و هدفون ندارد. اگر به دنبال کیفیت صوتی بالا هستید، این عینک شما را کاملا ناامید میکند.
اما این تنها مشکل اسپیکرها نیست. در کنار اینکه کیفیت و بلندی صدا برای کاربران رضایتبخش نیست، دیگران به راحتی میتوانند به صدای آن گوش دهند که حریم خصوصیتان را زیرسوال میبرد. بنابراین اگر در اتوبوس یا مغازهای در حال گوش دادن به موسیقی یا صحبت از طریق عینک هوشمند فیسبوک باشید، دیگران میتوانند صدای آنها را گوش دهند.
مشکل آخر هم مربوط به مقاومت ساعت در برابر نفوذ آب میشود. این عینک در برابر آب مقاوم نیست و به همین دلیل اگر میخواهید از آن در ساحل یا استخر استفاده کنید، باید مراقبش باشید.
جمعبندی
Ray-Ban Stories یک تلاش اولیه مناسب از سوی فیسبوک برای بازار عینکهای هوشمند به حساب میآید، مخصوصا اینکه با برندی همکاری کرده که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. با این حال عدم وجود قابلیتهای واقعیت افزوده آن را تنها تبدیل به عینکی برای عکاسی و فیلمبرداری سریع میکند که البته دوربینهایش کیفیت بالایی ندارند.
از نظر کیفیت صوتی هم نمیتوان چندان روی این محصول حساب باز کرد و خرید ایرباد بیسیم مانند ایرپاد رویکرد هوشمندانهتری است.
در کل به گفته وبسایت CNBC، عینک Ray-Ban Stories شبیه یک اسباب بازی مطابق با مد روز است که میتواند هدیهای متفاوت برای تولد یا رویدادهای مشابه باشد.