تصاویری از خودرو شگفت‌انگیز بوگاتی؛ فراتر از نیروی طبیعت

خودروسازی لوکس بوگاتی در جریان معرفی بیشتر مدل قدرتمند چنتودیچی Centodieci خود، تصاویر و فیلمی از آزمایش تونل باد این خودرو منتشر کرده که به طرز شگفت انگیزی حاکی از آن بود که این هایپرکار قادر است حتی سنگین‌ترین طوفان‌ها را پشت سر بگذارد.

خبر را برای من بخوان

به گزارش موبوایران، خودروسازی لوکس بوگاتی در جریان معرفی بیشتر مدل قدرتمند چنتودیچی Centodieci خود، تصاویر و فیلمی از آزمایش تونل باد این خودرو منتشر کرده که به طرز شگفت انگیزی حاکی از آن بود که این هایپرکار قادر است حتی سنگین‌ترین طوفان‌ها را پشت سر بگذارد.

خودروسازی فرانسوی بوگاتی اتومبیلز، اخیراً برای نشان دادن میزان کار مورد نیاز برای ساخت یک محصول در سطح بوگاتی، جزئیاتی از آزمایش تونل باد خودروی بوگاتی چنتودیچی Bugatti Centodieci را منتشر کرده که نشان می‌دهد این خودروی لوکس قادر است حتی از سنگین‌ترین طوفان‌های موجود در طبیعت نیز به سلامت گذر کند.

بوگاتی چنتودیچی (به معنی عدد «۱۱۰»)، یک خودروی اسپورت موتور وسط ساخت شرکت فرانسوی بوگاتی اتومبیلز است که از سال ۲۰۲۰ به تعداد محدودی تولید شده است. این خودرو در واقع بخاطر ادای دِین به بوگاتی ئی‌بی۱۱۰ و ۱۱۰ سالگی برند بوگاتی، طراحی و ساخته شده است. اما وقتی ویژگی‌های مهندسی مورد نیاز برای ساختن خودرویی با قدرت بوگاتی چنتودیچی را در نظر بگیرید، این خودرو بسیار خاص‌تر می‌شود؛ بنابراین در اینجا قصد داریم تا نگاهی به آزمایش تونل باد این خودرو بیندازیم که به تازگی از سوی سازنده فرانسوی منتشر شده است.

تونل باد مورد نیاز برای آزمایش محصولات بوگاتی، یک تونل بسیار بسیار قدرتمند و ویژه است. این تونل باد از یک ملخ با قطر ۸.۰ متر استفاده می‌کند و از یک موتور ۹۱۷۲ اسب بخار (۶۸۴۰ کیلووات) نیرو می‌گیرد تا سرعت باد ثابت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را ایجاد کند. از آنجا که حداکثر سرعت بوگاتی چنتودیچی ۲۳۶ مایل در ساعت (۳۸۰ کیلومتر در ساعت) است، این آزمایش تونل باد برای اطمینان از ثبات خودرو در سرعت بسیار مهم است. به عبارت دیگر، در این سرعت باد، ایمنی بسیار مهم است. بوگاتی توضیح می‌دهد: «محور‌های محرک پیش از آزمایش برچیده می‌شوند تا از انتقال هرگونه نیرو خارجی به چرخ‌ها جلوگیری شود. سپس وسیله نقلیه بدون هیچ نگهدارنده ای، جز چهار پین کوچک در زیر بدنه ثابت می‌شود و ارتفاع آن نیز مطابق برنامه آزمایش تغییر می‌کند».

در حین آزمایش تونل باد، مهندسان بوگاتی تغییرات کوچکی در آیرودینامیک چنتودیچی انجام می‌دهند تا نتایج را اندازه گیری کرده و داده‌های مورد نیاز برای نهایی شدن طراحی این هایپرکار منحصر به فرد را جمع آوری کنند. چنتودیچی در تونل باد با سرعت‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا از پایداری هایپرکار بدون توجه به سرعت آن در حین رانندگی پایدار اطمینان حاصل شود. جریان هوا به ترمز‌ها و موتور نیز مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که تمام هوای مورد نیاز برای خنک ماندن در هنگام رانندگی سخت را دریافت می‌کنند. با وجود اینکه قرار است تنها ۱۰ دستگاه از این خودرو تولید شود، اما مهندسان بوگاتی به گونه‌ای کار می‌کنند که گویی قصد دارند بیش از یک میلیون دستگاه از این خودرو را بسازند. در نهایت نتیجه نیز درخشان است و این هایپرکار بوگاتی با تمام قدرت در برابر نیروی طبیعت ایستادگی می‌کند.

چنتودیچی ۲۰ کیلوگرم سبک‌تر از بوگاتی شیرون بوده و با یک موتور کواد-توربوشارژ ۱۶ واتی با حجم ۸۰۰۰ سانتی‌متر مکعب (۸٫۰ لیتر؛ ۴۸۸٫۲ اینچ مکعب)، در رده ۱۵۷۸ اسب بخار (۱۶۰۰ اسب بخار متری؛ ۱۱۷۷ کیلووات) نیرو در دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه قرار می‌گیرد. به گزارش فرارو، از این خودرو تنها ۱۰ دستگاه به ارزش هر کدام ۸ میلیون یورو (نزدیک به ۸٫۹ میلیون دلار آمریکا) تولید خواهد شد. این ماشین پنجمین ماشین گران قیمت تاریخ جهان پس از فراری ۲۵۰ جی‌تی‌او و بوگاتی لاواتوق نوار و پاگانی زوندا باراچتا و رولز-رویس سوئیپ‌تیل است.