اعتراض مدیرعامل پورشه به معافیت احتمالی فراری و لامبورگینی
اولیور بلوم مدیرعامل شرکت پورشه که برنامههای بزرگی برای برقی سازی محصولات این شرکت دارد اعلام کرده است که فراری و لامبورگینی نباید معاف از قانون جدید منع تولید خودروهای احتراق داخلی شوند.
به گزارش موبوایران، اولیور بلوم مدیرعامل شرکت پورشه که برنامههای بزرگی برای برقی سازی محصولات این شرکت دارد اعلام کرده است که فراری و لامبورگینی نباید معاف از قانون جدید منع تولید خودروهای احتراق داخلی شوند.
هفته گذشته بود که وزیر محیط زیست کشور ایتالیا به دنبال لابی برای دو سوپرخودرو ساز مشهور ایتالیایی یعنی فراری و لامبورگینی در اتحادیه اروپا بود. با توجه به قانون جدید اتحادیه اروپا مبنی بر عدم عرضه محصولات مجهز به موتورهای احتراق داخلی پس از سال ۲۰۳۵، سوپرخودروسازان را در شرایط بسیار سختی قرار میدهد و به کسب و کار آنها ضرر وارد میکند.
حال این مسئله باعث نشان دادن واکنش از سوی مدیرعامل پورشه شده است که چنین معافیتی برای دو سوپرخودروساز ایتالیایی را منطقی نمیداند. اولیور بلوم اعتقاد دارد که خودروهای برقی نه تنها از نظر عملکرد سطح بالاتری به نسبت خودروهای احتراقی دارند بلکه برای محیط زیست نیز بهتر هستند و این مسئله باید شامل حال دو شرکت فراری و لامبورگینی نیز شود.
در حال حاضر پورشه مدل تایکان را به عنوان یک محصول تمام برقی به بازار عرضه میکند و مدل های هیبریدی زیادی نیز تولید میکند.
در مقابل لامبورگینی و فراری چندی است که به تولید محصولات هیبریدی دست زدهاند و اعلام کردهاند که قصد سرمایه گذاری زیادی برای تولید و عرضه محصولات برقی دارند.
بلوم اعتقاد دارد که شکست خودروهای برقی در دهه آینده با توجه به پیشرفتهای بدست آمده امکان پذیر نخواهد بود و از هر منظری برتری قابل توجهی به موتورهای احتراق داخلی مکانیکی دارند.
نکته قابل توجه این است که پورشه و لامبورگینی هر دو زیر مجموعه گروه بزرگ خودروسازی فولکس واگن هستند و در این میان اشتراکات فنی و مهندسی زیادی بین پورشه و لامبورگینی و به خصوص شرکت آئودی وجود دارد.
لامبورگینی قصد دارد تا ۵۰ درصد از تولید گازهای گلخانهای خود را کم کند اما این بدین معنا نیست که تولید مدلهای مجهز به موتور V12 را متوقف کند. لامبورگینی اعتقاد دارد که هویت این شرکت با موتورهای V12 گره خورده است.
فراری نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی اولین محصول تمام برقی خود را روانه بازار کند. فراری مشکلی با قانون جدید ندارد و اعلام کرده است که محصولات برقی متنوعی را روانه بازار خواهد کرد.
در پایان باید دید که آیا زور لابی کنندههای ایتالیایی به اتحادیه اروپا میرسد یا خیر. در صورت معاف شدن این دو شرکت انتظار میرود که دیگر سوپرخودروسازان از جمله پورشه و آئودی نیز به دنبال این مجوز خواهند رفت.
گرچه فرق دو سوپرخودروساز ایتالیای با پورشه و آئودی در میزان تولید و محصولاتشان است. در حال حاضر فراری و لامبورگینی کمتر از ۱۰ هزار دستگاه در سال تولید میکنند اما پورشه و آئودی محصولاتشان را به صورت تولید انبوه روانه بازار میکنند.
گرچه چندی پیش آئودی به طور رسمی اعلام کرده بود که سال ۲۰۳۳ میلادی، سال آخر تولید محصولات احتراق داخلی خواهد بود.