بزرگترین ایرادات کلش آف کلنز که دیگر وجود ندارد
شاید بتوان کلش آف کلنز را به عنوان یکی از انقلابیترین بازیهای موبایلی معرفی کرد.
به گزارش موبوایران، شاید بتوان کلش آف کلنز را به عنوان یکی از انقلابیترین بازیهای موبایلی معرفی کرد. عنوانی نه تنها کیفیت بازیهای موبایلی را یک پله بهبود بخشید، بلکه ثابت کرد که بازیهای موبایلی نیز میتوانند جذاب باشند و طرفداران خاص خودشان را داشته باشند. حالا که سالها از انتشار بازی گذشته است و کلش آف کلنز پیشرفتهای چشمگیری را تجربه کرده، بد نیست که نگاهی به تاریخچه بازی بیندازیم.
اگرچه کلش آف کلنز حالا دیگر تبدیل به یکی از بزرگترین بازیهای موبایلی شده، اما شرایط همیشه هم اینطور نبوده است. کلش آف کلنز نیز مانند هر عنوان دیگری در سالهای ابتدایی، ایرادات بزرگی داشت. ایراداتی که شاید با فاکتورهای امروزی چندان منطقی بنظر نرسد، اما در آن زمان؛ گیمپلی بازی را کاملا تغییر داده بودند. همراه ویجیاتو باشید تا با هم سری به سرزمینهای جادویی کلش آف کلنز بزنیم و عجیبترین و بزرگترین ایرادات بازی را بررسی کنیم.
خرید دوباره ترپها پس از انفجار آنها
در سالهای اولیه انتشار بازی، کلش آف کلنز با ایرادات و گافهای بزرگی دست و پنجه نرم میکرد. ایراداتی که شاید اکنون چندان مهم به نظر نرسند، اما در آن سالها؛ گیمپلی بازی را شدیدا تحت تاثیر قرار داده بودند. یکی از همین ایرادات مربوط به ترپها در بازی میشد. تلهها یکی از مهمترین المانهای دفاعی بازی هستند و بازیکنان بسیاری از استراتژیهای مختلف جهت استفاده از این تلهها ، بهره میبرند.
کلش آف کلنز در روزهای اولیه انتشارش شما را مجبور میکرد که پس از انفجار ترپها، آنها را دوباره از فروشگاه بازی تهیه کنید و دوباره آنها سرجایشان قرار دهید. این موضوع به قدری احمقانه بود که بسیاری از بازیکنان کلش آف کلنز را اعصابی کرده و از طرفی شما مجبور بودید که هر بار منابع بیشماری را خرج خرید دوباره ترپها کنید. نهایتا سوپرسل در سال ۲۰۱۳ با انتشار آپدیتی این موضوع را تا حد زیادی پوشش داد و گیمپلی بازی را بهینهتر کرد.
تروفیهای بیشتر، بازیکنان کمتر!
شاید یکی از دلایلی که کلش آف کلنز را تبدیل به افسانهای جذاب در بین دیگر بازیهای موبایلی کرده، مکانیزمهای مولتی پلیر و رقابت شدیدی است که در بازی جریان دارد. چه کسی از تروفیهای زیاد بدش میآید؟ تروفیها یکی از بهترین دلایلی هستند که بازیکنان کلش آف کلنز را همچنان به این بازی پیوند دادهاند. بازیکنان حاضرند هرکاری برای دست پیدا کردن به تروفیهای بالاتر، انجام دهند و این المان؛ کلش آف کلنز را تبدیل به یکی از رقابتیترین بازیهای موبایلی کرده.
اما ماجراهای لیگها و تروفیهای بالاتر، همیشه به همین زیبایی هم نبوده است. یکی از ایرادات بزرگ کلش آف کلنز، مربوط به همین تروفیهای بالا میشد. اساسا سالها پیش هرچقدر که شما در بازی به لیگهای بالاتر دست پیدا میکردید، پیدا کردن حریف یا بازیکنی برای حمله به آن، عملا تبدیل به ماموریتی غیرممکن میشد و این ایراد با بالا رفتن تروفیهای شما نیز بیشتر حس میشد. ماجرا جایی بدتر میشد که شما باید ساعتها منتظر پیدا کردن بازیکنی میشدید. خوشبختانه امروزه این موضوع تا حد زیادی رفع شده است و سوپرسل به لطف استفاده از مکانیزمهای جدید در پیدا کردن حریفها، این موضوع را نیز حتی در تروفیهای لجندری نیز کاملا بهینه کرده است.
ایراد بزرگ بخش ویرایش نقشه
سوپرسل قصد داشت که با ساخت کلش آف کلنز، یکی از بهترین بازیهای استراتژی موبایلی را راهی پلتفرم موبایل کند. عنوانی جذاب که آزادی عمل بیحد و مرزی را به بازیکنان میداد و آنها را تشویق به خلاق بودن میکرد. شما میتوانستید با توجه به سبک بازیتان از استراتژیهای مختلفی در ساخت و سازماندهی دهکدهیتان استفاده کنید. اما در این بین، یکی از ایرادات بزرگ کلش آف کلنز مربوط به بخش ادیت مود دهکده میشد! ایرادی که به تنهایی باعث مشکلات بزرگی شده بود.
ماجرا از این قرار بود که وقتی شما تصمیم به تغییر چیدمان دهکده میگرفتید، اگر به هردلیلی بازی شما کرش میکرد و یا اینترنتتان قطع میشد؛ تمامی کارهایی که انجام داده بودید به دنبال آن از بین میرفت و شما باید دوباره تمامی مراحل تغییرات چیدمان بازی را پیش میبردید. خوشبختانه، امروزه دیگر خبری از این ایراد نیست و با پیشرفت کلش آف کلنز، بخش ادیت مود بازی نیز پختهتر شده است و اگر شما به هردلیلی از بازی بیرون انداخته شوید، تمامی پیشرفتهای شما در این بخش به صورت خودکار ذخیره خواهند شد.
زمانی که هیچ ادیت مودی وجود نداشت!
نحوه چیدمان ساختمانها در بازیهای استراتژی، مکانیزمی است که نمیتوان آن را نادیده گرفت و کلش آف کلنز نیز از این قاعده مستثنی نبود. وقتی کلش آف کلنز به تازگی معرفی شده بود، بازی هیچ مکانیزمی برای تغییر چیدمان ساختمانها را در اختیار بازیکن قرار نمیداد.
درواقع، در اوایل بازی هیچ ادیت مودی وجود نداشت که شما به وسیله آن بتوانید چیدمان ساختمانهای بازی را تغییر دهید. برای همین بازیکنان مجبور بودند تا تک تک ساختمانهای بازی را به صورت دستی جا به جا کنند. حتی در آن زمان شما نمیتوانستید که دیوارهای بازی را به صورت گروهی انتخاب کنید! تنها راه شما، جا به جایی تک تک دیوارهای بازی بود. اما همهچیز فورا درست شد و سوپرسل بالاخره با انتشار آپدیتی بزرگ، قابلیت ادیت مود بازی را معرفی کرد و این مشکل نیز حل شد.
موانع و ایراد عجیب آنها
کلش آف کلنز موانع متنوع بسیاری را در اختیار کاربران قرار میدهد. بسیاری از بازیکنان از این موانع برای زیبایی هرچه بیشتر دهکدهیشان استفاده میکردند و برخی هیچ توجهی به آنها نداشتند. یکی از ایرادات بزرگ کلش آف کلنز مربوط به همین موانع میشد. ماجرا از این قرار بود که شما نمیتوانستید نیروهای خودتان درجایی که موانع قرار دارند؛ رها کنید. این موضوع سبب میشد تا بسیاری از بازیکنان، موانع خودشان را نگه دارند تا با این استراتژی، جلوی حملات دیگر بازیکنها دست برتر را داشته باشند. اوایل سال ۲۰۱۳ این موضوع به قدری اذیتکننده شده بود که سوپرسل با انتشار آپدیتی برای همیشه این موضوع را رفع کرد و گیمپلی بازی بهینهتر شد.
ماجرای دراماتیک کلن میلها
بدون شک یکی از بهترین مکانیزمهای کلش آف کلنز مربوط به بخش چت گروهی و کلنهای بازی میشود. زمانی که بازی تازه انتشار پیدا کرده بود به دلیل محدودیتهای آن زمان، بسیاری از مکانیزمهای امروزه مربوط کلنها؛ در بازی وجود نداشت. یکی از مهمترین المانهایی که کلش آف کلنز در آن زمان از داشتنش محروم شده بود، مربوط به بخش کلن میلها میشد. کلن میل در واقع مکانیزمی بود که به سوپرسل با اضافه کردن آن به بازی، قصد داشت تا ارتباطات و اطلاعرسانیهای مهم هرکلن را بهتر کند و اکثر لیدرهای میتوانستند که با استفاده از این مکانیزم، رویدادهای مهم پیشرو را به دیگر بازیکنان اطلاع دهند.
عدم وجود چنین قابلیتی در روزهای اولیه انتشار بازی، مشکلاتی بسیاری برای رهبران کلنهای کلش آف کلنز به وجود آورده بود و شما مجبور بودید که تک تک رویداد و اتفاقات مهم بازی را به دیگر اعضای کلن، یادآوری کنید. نهایتا در آپریل سال ۲۰۱۳ بود که سوپرسل با آپدیتی، قابلیت کلن میل را به بازی اضافه کرد و این قابلیت دست راست رهبران بازی در فرماندهی بهتر کلنها شد.
درخواست نیرو از دیگر اعضای کلن
کلا اساس و پایه کلش آف کلنز بر مبنای کارگروهی و کمک کردن به یکدیگر بنا شده در این بین، کلنها تاثیر مستقیمی بر روند جذابیت بازی دارند. کلش آف کلنز به شما اجازه میداد که از دیگر بازیکنان کلنتان، درخواست نیرو کنید. المانی که به بازیکنان در کلن وارها کمک بسیاری میکرد و از طرفی، شما میتوانستید که از استراتژیها متفاوتتری استفاده کنید.
متاسفانه در ماههای اولیه انتشار بازی، این قابلیت چندان به تکامل نرسیده بود. امروزه شما میتوانید که نیروی درخواستی خودتان را دقیقا انتخاب کنید، اما سالها پیش شما اجازه چنین کاری را نداشتید و تنها درخواست نیرو میدادید و هرکسی هرچیزی که دوست داشت را برایتان ارسال میکرد. خوشبختانه، این ایراد امروزه کاملا رفع شده است؛ اما سالها پیش واقعا اذیتکننده بود.
ایرادات جدید سیستم درخواست نیرو
اما ماجرای در خواست نیرو تنها به مورد قبلی خلاصه نمیشود و این قصه سر دراز دارد. سوپرسل برای حل کردن مشکل قبلی، امکانی را به کلش آف کلنز اضافه کرده بود که بازیکن میتوانست هنگام درخواست نیرو، نیروی مد نظرش را تایپ کند تا دیگر اعضا با توجه به چیزیکه او خواسته بود، به درخواستش رسیدگی کنند. کانسپت این ایده و واقعا جذاب بود و بازیکنان خودشان را آماده آپدیت بزرگی کرده بودند.
با انتشار آپدیت جدید، سیستم درخواست نیروی بروزتری نیز به بازی اضافه شد. اما این ایده نیز سرنوشتی همانند مورد قبلی داشت! باز هم بازیکنان، درخواست شما را با هرچیزیکه دوست داشتند؛ پر میکردند و این وضعیت تا سالها ادامه داشت. برای مثلا اگر شما در خواست پکا کرده بودید، بازیکنان برای شوخی یا دلایلی دیگر؛ برایتان گابلین میفرستادند و هیچکاری هم از شما ساخته نبود. این وضعیت تا مدتها ادامه داشت تا اینکه سوپرسل در سال ۲۰۱۸ با انتشار آپدیتی، ماجرای عجیب درخواستها را یکبار برای همیشه پایان داد و حالا شما دیگر میتوانستید که خودتان نیروی مدنظرتان را انتخاب کنید و کسی نمیتوانست چیز دیگری به شما هدیه دهد.
اسپم و تبلیغات
این موضوع که کلش آف کلنز یکی از پرطرفدارترین بازیهای ویدیویی است، غیرقابل انکار بوده و هر روز به تعداد طرفداران این بازی افزوده میشود. سالهای اول انتشار بازی، بسیاری از مکانیزمهای امروزی کلش آف کلنز وجود نداشت و بازیکنان با ایرادات بزرگی دست و پنجه نرم میکردند. یکی از همین ایرادات مربوط به تبلیغات و اسپمهای عجیب در بازی میشد. ماجرا از این قرار بود که در آن سالها عضو شدن در کلنهای پرجمعیت کار چندان سختی نبود و بازیکنان و باتهای بسیاری برای تبلیغات دروغین، از این کلنها استفاده میکردند.
شرایط بقدری پیچیده بود که بسیاری از کاربران در دام تبلیغات بازی افتادند و اکانتشان را از دست دادند. متاسفانه شما نمیتوانستید که این افراد را از کلن بیرون بیندازید! زیرا بیرون انداختن این افراد کاری بیهوده بود و آنها خیلی راحت دوباره و بالافاصله میتوانستند که عضو کلن شما شوند. سوپرسل برای رفع این مشکل تصمیم به بن ۲۴ ساعته افراد گرفت. از این به بعد هرکسی که از کلنی کیک میشد، تا ۲۴ ساعت بعد از آن نمیتوانست عضو کلنی دیگر شود و بنظر سوپرسل این راه حلی عالی بود.
تسلیم شدن به هنگام نبرد در صورت کرش کردن بازی
اگر از بازیکنان قدیمی کلش آف کلنز باشید و به اندازهای که باید بد شنانس بوده باشید، این مورد را به خوبی به یاد دارید. متاسفانه در روزهای اولیه انتشار بازی، اگر شما به هنگام نبرد به هردلیلی بازیتان کرش میکرد یا اتصالتان را از دست میدادید، حمله شما به هیچ عنوان ذخیره نمیشد و انگار که شما تسلیم شده بودید. سوپرسل خیلی زود متوجه این موضوع شد و با انتشار آپدیتی، قابلیتی را به بازی اضافه کرد که حتی پس از بیرون انداخته شدن شما از بازی، حملهیتان داده شود و دیگر خبری از تسلیم شدن نبود.