سایت خبری طلا

ارزان‌ترین خودرو برقی شهری با حداکثر سرعت 100 KM/H

منبع: دیجیاتو


بسیاری از ما با شنیدن پوکو، به یاد گوشی‌های اقتصادی و قاتلان موبایل‌های پرچمدار می‌افتیم. اما به تازگی برند دیگری با همین اسم وارد صنعت خودروسازی چین شده و با معرفی یک اتومبیل الکتریکی ارزان‌قیمت توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.


به گزارش موبوایران، بسیاری از ما با شنیدن پوکو، به یاد گوشی‌های اقتصادی و قاتلان موبایل‌های پرچمدار می‌افتیم. اما به تازگی برند دیگری با همین اسم وارد صنعت خودروسازی چین شده و با معرفی یک اتومبیل الکتریکی ارزان‌قیمت توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این اتومبیل دودو (Duoduo) نام دارد و از چند روز دیگر وارد بازار می‌شود. پیشرانه ۳۸ اسب بخاری، امکان پیمایش حداکثر ۱۷۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتر و قیمت پایه ۴۴۵۰ دلاری از جمله مشخصات کلیدی دودو هستند.

به احتمال زیاد می‌دانید دولت چین با اختصاص انواع و اقسام تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی از سازندگان خودروهای برقی حمایت می‌کند. همین مساله باعث شده تا این کشور حدود ۳۰۰ برند فعال در زمینه خودروهای الکتریکی داشته باشد که پوکو یکی از جدیدترین آنهاست. ذکر این نکته ضروری است نام این خودرو POCCO نوشته می‌شود و املای متفاوتی نسبت به زیرمجموعه شیائومی با شکل نوشتاری POCO دارد.

پوکو دودو طراحی ساده و مینیمالی دارد و با دقت در شکل چراغ‌ها و ابعاد چرخ‌ها براحتی می‌توان متوجه شد که با خودرویی چینی روبرو هستیم. این خودرو در رنگ‌های متنوع و عمدتا شادی عرضه شده و امکان سفارش رنگ دوگانه برای بدنه آن وجود دارد.

در داخل کابین هم همه چیز ساده طراحی شده و خبری از پیچیدگی در آن نیست. داشبورد این خودرو دو نمایشگر دیجیتال دارد که یکی از آنها در پشت فرمان و دیگری روی بخش میانی داشبورد برای کنترل سیستم اینفوتینمنت نصب شده است.

علاوه‌بر نمایشگرهای دیجیتال از امکانات پوکو دودو باید به مواردی مثل پورت‌های USB، بلوتوث، سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها، ABS و سیستم کنترل چسبندگی اشاره کرد. سیستم تهویه مطبوع هم برای دو تریم از سه تریم موجود به عنوان آپشن قابل سفارش است.

این خودروی الکتریکی طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۳۳۲۵، ۱۵۰۰ و ۱۵۸۸ میلیمتر دارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۱۲۰ میلیمتر اعلام شده؛ به گفته پوکو این خودرو می‌تواند تا ۴ سرنشین بزرگسال را با خود حمل کند. در صورت تکمیل بودن ظرفیت سرنشین، قسمت بار دودو به اجسام کوچک محدود می‌شود، اما با خواباندن صندلی‌های عقب فضای حمل باری به وسعت ۹۸۷ لیتر در دسترس قرار می‌گیرد.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، پیشرانه پوکو دودو ۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بسته به تیپ، این پیشرانه توسط پک باتری ۹.۲ یا ۱۴ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. برد حرکتی با این باتری‌ها که از نوع لیتیوم-آهن-فسفات هستند، مطابق با استاندارد NEDC به ترتیب ۱۲۰ و ۱۷۰ کیلومتر است. شارژ شدن آنها هم با پریز استاندارد ۲۲۰ ولتی بین ۶ الی ۸ ساعت طول می‌کشد.

گفتنی است با قیمت پایه ۲۸۸۰۰ یوان که معادل تقریبا ۴۴۵۰ دلار یا ۱۲۰ میلیون تومان می‌شود، پوکو دودو یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای دنیا (چه برقی چه درون‌سوز) به شمار می‌رود. رقیب مستقیم این خودرو، محصولی مشترک از جنرال موتورز و سایک است که وولینگ هونگ‌گوانگ مینی EV نام دارد. این خودرو مشخصاتی کمابیش مشابه دارد و با قیمت پایه‌ای معادل ۴۲۰۰ دلار عرضه می‌شود.