به گزارش موبوایران، آژانس حمایت از مصرفکنندگان برزیل موسوم به Procon-SP که پیشتر اپل را به دلیل فروش آیفون ۱۲ بدون آداپتور ۲ میلیون دلار جریمه کرده بود، این بار نیز فروش نسل جدید آیفون بدون آداپتور را بررسی میکند تا به صورت قانونی به این موضوع رسیدگی شود.
این در حالی است که هنوز آیفون ۱۳ در برزیل عرضه نشده و در دسترس کاربران قرار نگرفته است، اما آژانس مربوطه میگوید رویکرد اپل مغایر حقوق مصرفکننده است.
اپل و سامسونگ گوشیهای جدید خود را بدون آداپتور در دسترس کاربران قرار میدهند و در حال حاضر در جعبه محصولاتی همچون آیفون ۱۳، گلکسی زد فلیپ ۳ و گلکسی زد فولد ۳ خبری از آداپتور نیست.
این اولین باری نیست که Procon-SP در مورد فروش جداگانه شارژر آیفون، به اپل انتقاد میکند. اوایل سال جاری نیز این نهاد مستقر در ایالت سائوپائولو، اپل را به دلیل تبلیغات گمراهکننده و فروش دستگاه بدون شارژر، ۲ میلیون دلار جریمه کرد.
کوپرتینوییها به بهانه کاهش انتشار کربن و استفاده کمتر از فلزات نادر، با رونمایی از آیفون ۱۲ شارژر را از جعبه این محصول حذف کردند. آژانس حمایت از مصرف کنندگان برزیل در دسامبر سال گذشته میلادی به اپل هشدار داد که فروش آیفون بدون آداپتور در برزیل مصداق نقض قوانین حمایت از مصرفکننده را دارد. اپل نیز در همان مقطع زمانی به این نکته اشاره کرده بود که بیشتر مشتریان آیفون حداقل یک آداپتور اضافی دارند و نیازی به خرید آداپتور نخواهند داشت.
«فرناندو کاپز»، مدیر اجرایی Procon-SP میگوید فروش موبایل و شارژر به صورت جداگانه مغایر قانون حمایت از مصرفکننده است و کاربران مجبور میشوند برای خرید آداپتور، جداگانه هزینه کنند. با وجودی که اپل قبلا در وبسایت خود اعلام کرده آیفون ۱۳ بدون آداپتور در جعبه عرضه خواهد شد، اما ظاهرا این نهاد میگوید این موضوع قانعکننده نیست.
کمیسیون تجارت فدرال (FTC) همچنین میگوید که شرکتها باید به صورت گسترده به مشتریان خود در مورد محصولات اطلاعرسانی کنند و اگر چنین اطلاعاتی از دید کاربران پنهان باشد، این مورد تخلف محسوب میشود.