شمارههای خارجی و ناشناس چطور هزینههای زیادی برای مشترکان دارند؟
در این گزارش درباره چگونگی جذب و خالی کردن جیب شما توسط شمارههای ناشناس که میتواند در کاهش هزینههای مخابراتی به شما کمک کند توضیحاتی ارائه شده است.
به گزارش موبوایران، در این گزارش درباره چگونگی جذب و خالی کردن جیب شما توسط شمارههای ناشناس که میتواند در کاهش هزینههای مخابراتی به شما کمک کند توضیحاتی ارائه شده است.
چند سالی میشود که موضوع تماس شمارههای خارجی و ناشناس، به ویژه با پیششماره کشورهای کوچک آفریقایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به تازگی نیز تعداد این تماسها افزایش یافته و گزارشها حاکی از نگرانی مشترکان تلفن همراه از این موضوع است. این روش و شیوههای مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاهبرداری از مشترکان اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویسهای مخابراتی صورت میگیرد.
جدای این شمارههای خارجی، شمارههای هوشمند یا بهاصطلاح IN هم که مدتهاست در کشور راهاندازی شـده و در صورت تماس، دقیقهای مبلغ قبض تلفن را بالا میبرند، باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران تلفنهای ثابت یا همراه در کشور شده است. امروز در باره چگونگی جذب و خالی کردن جیب شما توسط این شمارهها مطالبی نوشته ایم که میتواند در کاهش هزینههای مخابراتی به شما کمک کند.
نگران تماس از دست رفته خارجی نباشید
۱- هرچند همان طور که پیش از این نوشتیم، موضوع تماسهای هزینه دار چند سال است که مطرح شده، اما به تازگی دوباره افراد زیادی در کشورمان با تماسهای تلفنی از شمارههای خارجی با پیش شمارههایی نظیر ۶۷۸ +، ۹۶۰+ و... که متعلق به کشورهایی مانند وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و ... هستند مواجه شدهاند. مجموع این روش و روشهای مشابه که به قصد کسب درآمد غیرقانونی از مشترکان اپراتورهای مختلف با استفاده از سرویسهای مخابراتی صورت میگیرد، معمولا با عنوان «تقلب مخابراتی» شناخته میشود. این اتفاق اصولا از طریق روباتهای تماس گیرنده خودکار و به صورت نرم افزاری رخ میدهد. آنها از طریق روباتها با تعداد زیادی از شمارههایی که به طور تصادفی ذخیره شده اند، یک یا دو تماس کوتاه برقرار میکنند و فرد وقتی این تماسهای از دست رفته را میبیند به احتمال زیاد از سر کنجکاوی با آنها تماس میگیرد و همین جاست که مورد سوء استفاده قرار میگیرد.
۲- در بهترین حالت کلاهبرداران خارجی با اپراتورها قراردادی نوشته اند که با افزایش سهم و درآمد اپراتورهای خارجی از تماسهای بین المللی درصدی را به خود اختصاص دهند. به طور مثال تماس با کشورهای خارجی به ویژه آفریقا، هزینه نسبتا زیادی دارد و به ازای هر یک دقیقه تماس، بیش از ۱۰ هزار تومان از اعتبار فرد کاسته میشود و این اعتبارهای از دست رفته، به جیب اپراتورهای خارجی میرود که با آن تماس برقرار کردید و این اپراتورها بخشی از این درآمد را به این کلاهبرداران خارجی میدهند.
۳- اما حالت دیگری هم وجود دارد که کلاهبرداران خارجی شما را برای تماس با شمارههای ویژه (Premium) وسوسه میکنند و در این حالت برقراری تماس با این شمارهها، برای شما هزینه نسبتا زیادی خواهد داشت و هرچه طول مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش مییابد. البته این هزینه، اضافه بر هزینه تماس بینالمللی است که یا از شارژ اعتبار شما کم میکند یا آخر ماه شما با یک قبض با مبلغ نجومی مواجه میشوید.
۴- از آن جایی که هرچه زمان تماس شما طولانیتر باشد، درآمد این کلاهبرداران بیشتر است، آنها سعی میکنند با صحبت کردن درباره موضوعاتی مانند برنده شدن لاتاری، برنده شدن جایزه هنگفت دلاری و موارد مشابه، طول مکالمه را افزایش دهند تا درآمد بیشتری از این طریق نصیبشان شود. البته برخی از شمارهها اپراتور انسانی ندارند و پس از تماس یک پیام ضبط شده برای شما پخش میشود. نکته عجیبتر این که برخلاف گذشته در فضای مجازی برخی مدعی شده اند که در روزهای اخیر برخی از شمارهها پیامهای ضبط شده به زبان فارسی ماشینی (که توسط نرمافزار خوانده میشود) پخش میکنند و احتمال دارد بر اساس شماره مخاطبان در کشورهای مختلف زبان پیام تغییر کند که این موضوع شانس فریب خوردن کاربران را افزایش میدهد.
مراقب شمارههای هوشمند داخلی هم باشید
۱- شمارههای هوشمند یا بهاصطلاح IN مدتهاست در کشور راهاندازی شدهاند؛ شمارههایی با پیششماره مثل ۹۰۹ و ۷۰۷۰ که در صورت تماس، دقیقهای مبلغ قبض تلفن را بالا میبرند و ممکن است در آخر ماه با دیدن قبض موبایل یا تلفن ثابت خانه یا محل کار شما را حسابی شوکه کنند.
۲- این شمارهها که پیش از این به عنوان شمارههای قصه گو، بازی بچهها و ... بسیار دررسانههای مختلف تبلیغ میشد، حالا به مشاورههای حقوقی، روان شناسی، املاک و ... هم رسیده و مشاوران به ازای هر دقیقه مبلغی را از اپراتورها میگیرند و اپراتورها هم آن را روی قبض مشترک تماس گیرنده اعمال میکنند. این مبلغ بر اساس نوع خدمتی که ارائه میشود میتواند متفاوت باشد، اما در ابتدای مکالمه اپراتور اعلام میکند که به ازای هر دقیقه چه مبلغی بهحساب صاحب شماره منظور میشود.
۳- بعضی از مشاوران املاک، در تبلیغات خود یک شماره موبایل اعلام میکنند و سپس با این عنوان که برای اطلاعات بیشتر با فلان شماره تماس بگیرید، مردم را به سمت شمارههای IN هدایت میکنند. نکته دیگری که در باره این نوع شمارهها مشاهده شده، این است که مشاوران این شرکتها عموما با روشهای مختلف تلاش میکنند گفتگو طولانیتر شود و پول بیشتری از این راه به جیب بزنند. در برخی موارد یک تماس با این مشاوران حتی بدون رسیدن به نتیجه آنها را صاحب ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان میکند.
۴- علاوه بر این، همشهری در گزارشی نوشته: با شروع سال تحصیلی دانشآموزان یا والدین آنها برای استفاده از اپلیکیشن «شاد» آموزش و پرورش بار دیگر از موتورهای جستوجو استفاده میکنند. اما مشکل از جایی آغاز میشود که با جستوجوی عبارت «شاد، ویندوز» در گوگل، بهجای سایت shad.ir با بعضی از سایتهایی روبهرو میشوید که شما را تشویق به مشاوره و تماس با شمارههای هوشمند برای دانلود اپلیکیشن شاد میکنند؛ بدون این که توضیح دهند تماس با این شماره برای فرد هزینه دارد.
چند توصیه به مردم
۱- تا جایی که ممکن است با شمارههای خارجی ناشناس که به اصطلاح تک زنگ میزنند تماس نگیرید و اگر آشنایان شما برای سفر اربعین به کشور عراق رفته اند، کد کشور عراق (۹۶۴+) را به خاطر بسپارید و تماسهای دیگر را با تماس اطرافیان خود با شماره عراق اشتباه نگیرید. فراموش نکنید پیش شماره عراق ۹۶۴+ است و با پیش شماره مالدیو که ۹۶۰ + است، بسیار شباهت دارد.
۲- این موضوع را فراموش نکنید که تماس با شمارههایی با پیش شماره ۹۰۹ و ۷۰۷۰ در داخل کشور چه با تلفن همراه باشد چه تلفن ثابت به جز هزینه مکالمه هزینه دیگری هم دارد که میتواند از دقیقهای ۵ هزار تومان شروع شود و تا ۹ هزار تومان هم برسد. پس قبل از تماس با این پیش شمارهها از هزینهای که به شما تحمیل میشود، مطلع شوید.
۳- برای آن که در آخر ماه با قبضهای نجومی روبه رو نشوید بهترین کار اول احتیاط در تماس و اطلاع رسانی به دیگر اعضای خانواده است. پیش شمارههای خطوط هوشمند متمایز هستند با این حال در صورتی که از طریق این شمارهها از شما کلاهبرداری شد میتوانید با شماره ۱۹۵ موضوع را پیگیری کنید.
توصیهای به مسئولان مخابرات
۱- در سال ۹۷، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات سابق در برنامه تلویزیونی گفت که به دنبال راهکار برای اتمام کلاهبرداری از طریق شمارههای خارجی هستیم، اما به نظر میرسد هنوز به نتیجه نرسیده و باید مسئولان این موضوع مهم را پیگیری کنند.
۲- با شرکتهایی که صلاحیت استفاده از این شمارهها را ندارند و از این سرویس برای کسب درآمد نامشروع استفاده میکنند برخورد شود.
۳- درصورتی که پولی به ناحق گرفته شده، با مقرراتگذاری و نظارت رگولاتوری، میتواند به مردم بازگردانده شود. همچنین اگر با کسانی که با تبلیغات گمراهکننده، مردم را به سمت این شمارهها هدایت میکنند، برخورد مضاعف قضایی شود، این فضا میتواند مدیریت و ساماندهی شود.